Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Vergisting van bier  (gelezen 379 keer)

Offline Johansen

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Vergisting van bier
« Gepost op: 14-01-2018 18:05 u »
Ik ben een beginnende bierbrouwer (hobby) Begonnen met een starterspakket. Na zeven dagen heb ik de emmer iets verplaatst om er goed bij te kunnen om een sg test te doen. Het bleek nog geen tijd te zijn voor bottelen. Terwijl het brouwsel al erg rustig was geworden de laatste twee dagen, dit zag je aan het waterslot (geen bubbels meer en het water trok zich heel langzaam terug richting brouwsel). Maar na het verplaatsen van de emmer is het brouwsel toch weer actiever geworden. Mijn vraag is nu of het heel voorzichtig verplaatsen van de emmer en het verwijderen van het deksel om een monster te nemen van het brouwsel iets teweeg heeft gebracht wat misschien niet bevorderlijk is voor het proces. Ik brouw Limburg abdij bier pakket op een constante temperatuur van 20/21 graden Celsius. Alvast heel veel dank voor het ondersteunen van mijn beginners onzekerheid, heb al wel een redelijk dik boek over bierbrouwen bestudeerd maar ik heb betreft bovenstaand niets kunnen vinden.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline marc0871

• Senior lid
  • Land: nl
  • ik heb alleen een drankprobleem als de drank op is
Re: Vergisting van bier
« Reactie #1 Gepost op: 14-01-2018 18:41 u »
Het zal misschien wat CO2 zijn, die uit de gistslurrie op de bodem vrijkomt.
In ieder geval nog niks om je zorgen over te maken.
Het gebeurt bij mij ook wel eens dat er weer wat meer activiteit in het waterslot komt, na het trekken van een monster.
Een enkele keer komt er zelfs weer opnieuw een krausen op, die na een dag of 2 weer verdwijnt.

Tags: