Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Koperen buis in mijn gistvat  (gelezen 565 keer)

Offline Jukkie

• Senior lid
  • Land: nl
  • dol op leven in de brouwerij
Koperen buis in mijn gistvat
« Gepost op: 14-01-2018 08:19 u »
Ik heb afgelopen woensdag (10 jan) koudhop toegevoegd aan mijn brouwsel. Ik zit altijd te klooien met knikkers om het hopzakje te laten zinken. In een opwelling heb ik het gevulde hopzakje aan de bocht van mijn koperen hevelpijp gebonden en die pijp in het gistvat gestoken. Ging goed; het hopzakje zat meteen strak onder in het gistvat! Vanmorgen besefte ik ineens dat het niet zo slim is om hier een koperen buis voor te gebruiken...

Ik ga de buis er zo meteen afhalen; zakje blijft nu toch wel onderin liggen. Wat zou het risico kunnen zijn vwb de gezondheid?
Bier wegmikken?  :'(

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Koperen buis in mijn gistvat
« Reactie #1 Gepost op: 14-01-2018 09:14 u »
Bier wegmikken?  :'(

Dat kan... :nut:  Maar waarom?  :weetniet:

Offline Jukkie

• Senior lid
  • dol op leven in de brouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 14-01-2018 09:15 u »
Vanwege zuur met koper --> koper in je bier?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 14-01-2018 09:33 u »
Koper in gistend bier is niet inderdaad geen slim idee. Als het 8 tot 10 uur aan het begin van de vergisting zou zijn geweest was het niet zo'n probleem. De pH is dan nog niet zo laag. De koperionen die dan vrijkomen worden dan nog opgenomen door de gist.
Echter tijdens de hoofdgisting daalt de pH aanzienlijk. Dat betekent dat het oplossen van koper sneller verloopt. Na de hoofdgisting worden er weinig gistcellen nog aangemaakt. De opname van koper door de gist is dan ook nog maar beperkt.
Als het bier koud staat gaat het oplossen van koper weer langzamer.

Gelet op het voorafgaande is het gezondheidsrisico moeilijk in te schatten. Ook niet omdat een hele kleine hoeveelheid koper niet schadelijk is. Zie bijvoorbeeld https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/124919-zware-metalen-giftig-of-nodig-voor-de-gezondheid.html

Als ik het goed begrijp heeft het al zo'n 4 dagen in het bier gezeten. Dan kan er al veel koper zijn opgelost.

Weggieten is natuurlijk het meest veilige...

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
  • Land: be
  • Water pas lekker als het langs brouwerij isgeweest
« Reactie #4 Gepost op: 14-01-2018 10:44 u »
Ik lager in mandflessen en elke mandfles heeft de perfecte vorm om hopbloemen onder te drukken. Je doet als eerste de hopbellen in de fles en dan hevel je het bier in de fles. Als de fles helemaal vol is zitten de hopbellen onder het bier gevangen tegen de bovenkant, het bier komt dan tot in het begin van de hals. 
Om de hopbellen in de mandfles te krijgen heb in een lange conische teut gemaakt die in de opening van de mandfles kan.

Tags: