Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Brouwerij de Ceijser  (gelezen 631 keer)

Offline erwinl

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • www.deceijser.nl
Brouwerij de Ceijser
« Gepost op: 13-01-2018 16:44 u »
Hallo allemaal,

Al enige tijd heb ik niet veel van mij laten horen, maar zelf heb ik continue wel het forum in de gaten gehouden.
Zoals een aantal nog zullen weten heb ik in het verleden in mijn oude woning in losser gebrouwen in het schuurtje met een zelfbouw RIMS.
Jammer genoeg kon ik hier alleen in de zomer brouwen omdat het in de winter niet te doen was.

Gelukkig hoorde ik via via dat er een woning te koop zou komen in mijn geboorte dorpje Tilligte met een grote schuur.
Hier hebben we direct een bod gedaan en is deze ook geaccepteerd, we hoefden alleen nog onze eigen woning te verkopen  :proost:
Gelukkig is ook dit goed gekomen dus inmiddels woon ik ongeveer een half jaartje in de nieuwe woning.

Zelf ben ik toen een beetje aan het oriënteren gegaan en heb ik de oude set te koop gezet, deze is ook gekocht door een mede forumlid.
Hierna heb ik de Grainfather aangeschaft en deze bevalt tot op heden nog erg goed.
Al snel kwam ik erachter dat het brouwen in de garage zonder afzuiging en waterleidingen toch erg waardeloos was, hierop heb ik besloten om het nou toch maar eens wat beter aan te pakken.

Het resultaat:

Het vergisten gebeurd momenteel met de Grainfather CCT, deze kan nu alleen nog verwarmen maar in de toekomst hoop ik deze te voorzien van een tapkoeler.

Momenteel zijn we bezig om een semi automatische flessenvuller te bouwen, iets verder in dit topic zal duidelijk worden waarom.
De bedoeling is om de flesjes zelf in te voeren door een ruimte tussen twee profielen.
Als een flesje dan een vast punt heeft bereikt willen we op een knop drukken waarna de tegendrukvuller omlaag komt en het flesje vult.
Het tweede station is een pneumatische cilinder die het dopje erop drukt.

De status van dit project is momenteel zo, hopelijk zijn maandag de gefreesde onderdelen klaar waarna ik verder kan.

Om het bier tegen het nulpunt aan te koelen voor het afvullen is een koelkast nodig, de linkse koelkast is temperatuur gestuurd.
De rechtse koelkast heb ik voor € 15,- van Marktplaats afgehaald, ledstripje erin en het lijkt heel wat.

Het afvullen en onder druk brengen zal gebeuren met de welbekende soda kegs.

Het nadeel en voordeel in een klein dorpje is dat iedereen je kent en iedereen een beetje weet wat je doet.
Het verhaal ging uiteraard erg snel rond dat ik zelf op hobbymatige wijze bier brouwde, dit kwam ook terecht bij een Oldtimer vereniging.
Deze vereniging organiseert één keer per jaar een groot festival, op dit festival wordt op oude wijze graan gedorst en gemaaid.
Uiteraard is een brouwdemonstratie dan een welkome aanvulling.

In het verleden is dit eerder gedaan door een (toen nog) hobby brouwerij en deze hebben een tik op de vingers gehad van de bevoegde autoriteiten.
Om dit te voorkomen ben ik mij gaan verdiepen in het proces om een brouwerij op papier te hebben.
De meeste zullen hier al direct zeggen dat dit niet rendabel is maar ik hoop dat jullie begrijpen dat dit helemaal niet de bedoeling is, de bedoeling is op legale wijze mensen te laten genieten van je eigen biertje en het enthousiasme over te dragen.
Momenteel zal dit alleen geld kosten maar dit is geen probleem naast mijn vaste baan, en je weet nooit waar een begin eindigt.
Een hobby mag uiteraard ook wel iets kosten, en als ik hier ooit huurbrouwen mee kan bekostigen ben ik erg blij.

Dit traject is ingezet met een vraag richting de ondernemersdesk van onze gemeente, hier werd ik al snel gekoppeld aan een milieu / omgevings deskundige.
Gelukkig voor mij hield deze deskundige van bier en hier heb ik dankbaar gebruik van gemaakt door hem er een aantal te schenken.
Toen was het een kwestie van tijd voor de milieu vergunning en omgevingsvergunning voor 100 liter per week op de mat viel, het bestemmingsplan is al geschikt.

De volgende stap was het aanvragen van een KVK nummer, een half uurtje verder en €50 euro lichter is dit erg makkelijk geregeld.

Momenteel liggen de papieren voor de accijns goederenplaats bij de douane, hier verwacht ik niet erg veel problemen aangezien de ruimte toegankelijk is vanaf de grote straat.
De melding bij de voedsel en waren autoriteit is gelukkig ook een formaliteit waarna de brouwerij een feit is.

Hierna begint natuurlijk de echte papierhandel maar met een vader die ruime ervaring heeft bij één van 's lands grootste brouwers en een aantal bevriende brouwers en een accountant en cafehouder als kameraad zou ook deze basis relatief makkelijk moeten worden gelegd.

Zoals eerder aangegeven verwacht ik er niks mee te verdienen, maar het zou erg leuk zijn als ik met het kleine beetje omzet de ingrediënten kan betalen en kan door investeren naar iets grotere ketels.

Al met al vind ik het een erg leuk traject en hoop ik dat jullie graag op de hoogte worden gehouden van de toekomstige technische en administratieve ontwikkelingen.

In de toekomst hoop ik toch iets meer plaatjes toe te kunnen voegen en iets minder tekst, maarja een eerste post bevat nu éénmaal veel informatie  :huilen:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jaap W

• Boven 10 berichten
  • *
  • een tevreden bierdrinker is geen onruststoker
Re: Brouwerij de Ceijser
« Reactie #1 Gepost op: 13-01-2018 18:01 u »
Super dat je het zo gaat aanpakken.  :petje-af: Ik ben zeer benieuwd hoe eea verder gaat. Succes met de brouwerij. :groots:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 13-01-2018 22:13 u »

Als je die afzuigkap aanzet op de hoogste stand, dan zuigt ie zo je Grainfather op... ;D ;D ;D

Offline erwinl

• Junior lid
  • **
  • www.deceijser.nl
« Reactie #3 Gepost op: 14-01-2018 09:53 u »
Als je die afzuigkap aanzet op de hoogste stand, dan zuigt ie zo je Grainfather op... ;D ;D ;D

:groots: :groots:

Zou wat zijn, moet ik hem bij de buren weer uit de tuin halen.

Offline PiWi

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 14-01-2018 14:02 u »
Erg interessant; houd ons op de hoogte aub.

Offline FrankOD

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 14-01-2018 14:45 u »

Mijn schoonvader stuurde me van de week dit door

Veel succes!
Groeten uit Losser

Offline erwinl

• Junior lid
  • **
  • www.deceijser.nl
« Reactie #6 Gepost op: 14-01-2018 15:14 u »

Mijn schoonvader stuurde me van de week dit door

Dank je!
Zelf was ik ook blij verrast met deze publicatie.

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #7 Gepost op: 15-01-2018 09:26 u »
Dank je !
Zelf was ik ook blij verrast met deze publicatie.

Succes Erwin, dat dit in Dinkelland te regelen valt, biedt mogelijkheden ;).
Wordt het dadelijk ook bij café Haamberg geschonken? Dan proberen we wat met dweildinsdag ;)

Groeten uit Rossum!

Offline erwinl

• Junior lid
  • **
  • www.deceijser.nl
« Reactie #8 Gepost op: 15-01-2018 14:41 u »
Succes Erwin, dat dit in Dinkelland te regelen valt, biedt mogelijkheden ;).
Wordt het dadelijk ook bij café Haamberg geschonken? Dan proberen we wat met dweildinsdag ;)

Groeten uit Rossum!

Ze waren erg makkelijk dus dat is geen probleem.
Bij Café Haamberg (Koapman) verwacht ik het niet snel, Tilligte is (helaas) een echt pils dorpje.
Ik zal het in Ootmarsum moeten proberen.

Tags: