Graanmolen pluimvee

Gestart door Zuidema, 13-01-2018 13:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zuidema

Beste Lezers,

Ook wij zouden graag onze moutmolen willen automatiseren. Na een hele zoektocht kwam ik uit op een graanmolen wat eigenlijk bestemd is voor het malen van granen voor pluimvee. Nou lijkt me dit toch een ideale oplossing. Hebben mensen hier ervaring mee?

Enige grote nadeel lijkt me dat de walsen niet handmatig af te stellen zijn. Daarnaast heb ik ook wel mijn twijfels over het fijnheid/grofheid van het schroten.

https://www.westfalia.eu/nl/shops/landbouw-dier/veeteelt/pluimvee/voeden/1577779-elektrische-graanmolen-1200w.htm

ik hoor het graag!

Mvg,
Ric Zuidema

muldereric

Citaat van: Zuidema op 13-01-2018  13:35 uBeste Lezers,

Ook wij zouden graag onze moutmolen willen automatiseren. Na een hele zoektocht kwam ik uit op een graanmolen wat eigenlijk bestemd is voor het malen van granen voor pluimvee. Nou lijkt me dit toch een ideale oplossing. Hebben mensen hier ervaring mee?

Enige grote nadeel lijkt me dat de walsen niet handmatig af te stellen zijn. Daarnaast heb ik ook wel mijn twijfels over het fijnheid/grofheid van het schroten.

https://www.westfalia.eu/nl/shops/landbouw-dier/veeteelt/pluimvee/voeden/1577779-elektrische-graanmolen-1200w.htm

ik hoor het graag!

Mvg,
Ric Zuidema
Je zegt het al zelf: geen afstelmogelijkheden.
Zou hem niet kopen. Beter een goede afstelbare walsenmolen en elektromotor+reductor

Knobby

En een boormachine op een normale walsenmolen zetten is geen optie?
Ik geloof dat het merendeel van de brouwers hier dat zo doet

Zuidema

Dat doen wij op het moment ook, werkt overigens prima. Maar iets automatiseren is altijd leuk. Daarnaast is 40 kg mout schroten redelijk arbeidsintensief.

Ik gok dat het dan toch maar een elektromotor wordt met een vertragingskast er aan.

(gat in de markt lijkt me btw, de eerste elektrische moutmolens beginnen pas bij 2000 euro +. dit moet zeker goedkoper te maken zijn.)

Jaap W

Niks geen dure investeringen, gewoon een oude boormachine met regelbaar toerental, op de laagste stand en binnen 5 minuten 8 kg mout geschroot. 40 kg is natuurlijk wel iets meer, maar als het een keer "loopt" is het ook zo gebeurd. :brouwen: :biersmile:

Jacques

Citaat van: muldereric op 13-01-2018  13:38 uJe zegt het al zelf: geen afstelmogelijkheden.
Zou hem niet kopen. Beter een goede afstelbare walsenmolen en elektromotor+reductor

Het niet instelbaar zijn is geen probleem als de walsen op een geschikte afstand staan (1,1 tot 1,2 mm). Het zou zo maar kunnen zijn dat deze molen goed is ingesteld.


Maar een instelbare walsenmolen is niet zo heel duur. Dan kun je zeker alle kanten uit.
Als je zoekt met de zoekfunctie van het forum naar "motor walsenmolen" vind je verschillende topics die gaan over het motoriseren van een walsenmolen.

Esterenbrouw

Er staat volgens mij nergens dat dit een walsenmolen is en ze spreken in de toelichting ook
over malen.

Dus niet doen, want hier worden de korrels volgens mij gewoon kapot geslagen en niet gebroken.

Jacques

Citaat van: Esterenbrouw op 13-01-2018  20:15 uEr staat volgens mij nergens dat dit een walsenmolen is en ze spreken in de toelichting ook
over malen.

Dus niet doen, want hier worden de korrels volgens mij gewoon kapot geslagen en niet gebroken.

Dat gesproken wordt over malen en niet over schroten wil op zich niets zeggen.
Er is geen foto van de bovenkant van de molen. Hierdoor is het niet te zien of het gaat om een walsenmolen of een schijvenmolen. Voor een schijvenmolen is een wartel nodig om het graan/mout tussen de schijven door te duwen.
Het zou ook een hamermolen kunnen zijn. Die kun je beter mijden omdat je daarmee snel te fijn schroot. Bij grote brouwerijen met een pneumatische doekenfilters worden die overigens wel gebruikt.

Esterenbrouw

Als de fijnheid van het eindresultaat afhankelijk is van de mazen van de zeven, is het volgens mij geen walsenmolen.
Maar als je het niet ziet, weet je het inderdaad niet zeker.
Dus of niet kopen of even contact opnemen met Westfalia.

freelive

Momenteel 3x bij bva te koop

Rinus

Ik werk ook al jaren met walsen, daarop een boormachine, werkt perfect!
Het is alleen wel interessant om te weten of een graanmolen voor vee ook zou kunnen voldoen.
Net zoals onderstaande, kost niet veel en lijkt mij ook handig in het gebruikt.

https://www.westfalia.eu/nl/shops/landbouw-dier/veehouderij/pluimvee/voeden/1577779-graanmolen-verschillende-uitvoeringen_888717.htm?gclid=CjwKCAjwmqKJBhAWEiwAMvGt6CSt8nlDae0yGVNh8CnUzTV8jlRZ9RVryZcUy2gzKHqSndBMl0_bBxoCVIMQAvD_BwE

Het zou toch wel leuk zijn als iemand hier al eens mee gewerkt heeft en wat de ervaringen zijn?

Edwin brouwt

Ik blijf dit toch ook een mooie oplossing vinden  ;)
(Van Adri Otte)


http://wittepaard.roodetoren.nl/index.php/BrouwHulp/8-algemeen




seed7

Als je paarden onder vee verstaat: https://www.sommer-maschinenbau.de/en/haferboy/

Ook in brouwuitvoering verkrijgbaar (voedselveilige lak)

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.