Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Graanmolen pluimvee  (gelezen 561 keer)

Offline Zuidema

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • Proost!
Graanmolen pluimvee
« Gepost op: 13-01-2018 13:35 u »
Beste Lezers,

Ook wij zouden graag onze moutmolen willen automatiseren. Na een hele zoektocht kwam ik uit op een graanmolen wat eigenlijk bestemd is voor het malen van granen voor pluimvee. Nou lijkt me dit toch een ideale oplossing. Hebben mensen hier ervaring mee?

Enige grote nadeel lijkt me dat de walsen niet handmatig af te stellen zijn. Daarnaast heb ik ook wel mijn twijfels over het fijnheid/grofheid van het schroten.

https://www.westfalia.eu/nl/shops/landbouw-dier/veeteelt/pluimvee/voeden/1577779-elektrische-graanmolen-1200w.htm

ik hoor het graag!

Mvg,
Ric Zuidema

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline muldereric

• Vol lid
  • Land: nl
  • Het moet wel een hobby blijven :)
Re: Graanmolen pluimvee
« Reactie #1 Gepost op: 13-01-2018 13:38 u »
Beste Lezers,

Ook wij zouden graag onze moutmolen willen automatiseren. Na een hele zoektocht kwam ik uit op een graanmolen wat eigenlijk bestemd is voor het malen van granen voor pluimvee. Nou lijkt me dit toch een ideale oplossing. Hebben mensen hier ervaring mee?

Enige grote nadeel lijkt me dat de walsen niet handmatig af te stellen zijn. Daarnaast heb ik ook wel mijn twijfels over het fijnheid/grofheid van het schroten.

https://www.westfalia.eu/nl/shops/landbouw-dier/veeteelt/pluimvee/voeden/1577779-elektrische-graanmolen-1200w.htm

ik hoor het graag!

Mvg,
Ric Zuidema
Je zegt het al zelf: geen afstelmogelijkheden.
Zou hem niet kopen. Beter een goede afstelbare walsenmolen en elektromotor+reductor

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #2 Gepost op: 13-01-2018 13:47 u »
En een boormachine op een normale walsenmolen zetten is geen optie?
Ik geloof dat het merendeel van de brouwers hier dat zo doet

Offline Zuidema

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • Proost!
« Reactie #3 Gepost op: 13-01-2018 13:51 u »
Dat doen wij op het moment ook, werkt overigens prima. Maar iets automatiseren is altijd leuk. Daarnaast is 40 kg mout schroten redelijk arbeidsintensief.

Ik gok dat het dan toch maar een elektromotor wordt met een vertragingskast er aan.

(gat in de markt lijkt me btw, de eerste elektrische moutmolens beginnen pas bij 2000 euro +. dit moet zeker goedkoper te maken zijn.)

Offline Jaap W

• Vol lid
  • een tevreden bierdrinker is geen onruststoker
« Reactie #4 Gepost op: 13-01-2018 14:30 u »
Niks geen dure investeringen, gewoon een oude boormachine met regelbaar toerental, op de laagste stand en binnen 5 minuten 8 kg mout geschroot. 40 kg is natuurlijk wel iets meer, maar als het een keer "loopt" is het ook zo gebeurd. :brouwen: :biersmile:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 13-01-2018 20:11 u »
Je zegt het al zelf: geen afstelmogelijkheden.
Zou hem niet kopen. Beter een goede afstelbare walsenmolen en elektromotor+reductor

Het niet instelbaar zijn is geen probleem als de walsen op een geschikte afstand staan (1,1 tot 1,2 mm). Het zou zo maar kunnen zijn dat deze molen goed is ingesteld.

Maar een instelbare walsenmolen is niet zo heel duur. Dan kun je zeker alle kanten uit.
Als je zoekt met de zoekfunctie van het forum naar "motor walsenmolen" vind je verschillende topics die gaan over het motoriseren van een walsenmolen.

Offline Esterenbrouw

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #6 Gepost op: 13-01-2018 20:15 u »
Er staat volgens mij nergens dat dit een walsenmolen is en ze spreken in de toelichting ook
over malen.

Dus niet doen, want hier worden de korrels volgens mij gewoon kapot geslagen en niet gebroken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 13-01-2018 20:34 u »
Er staat volgens mij nergens dat dit een walsenmolen is en ze spreken in de toelichting ook
over malen.

Dus niet doen, want hier worden de korrels volgens mij gewoon kapot geslagen en niet gebroken.

Dat gesproken wordt over malen en niet over schroten wil op zich niets zeggen.
Er is geen foto van de bovenkant van de molen. Hierdoor is het niet te zien of het gaat om een walsenmolen of een schijvenmolen. Voor een schijvenmolen is een wartel nodig om het graan/mout tussen de schijven door te duwen.
Het zou ook een hamermolen kunnen zijn. Die kun je beter mijden omdat je daarmee snel te fijn schroot. Bij grote brouwerijen met een pneumatische doekenfilters worden die overigens wel gebruikt.

Offline Esterenbrouw

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #8 Gepost op: 13-01-2018 20:46 u »
Als de fijnheid van het eindresultaat afhankelijk is van de mazen van de zeven, is het volgens mij geen walsenmolen.
Maar als je het niet ziet, weet je het inderdaad niet zeker.
Dus of niet kopen of even contact opnemen met Westfalia.

Offline freelive

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 13-01-2018 20:51 u »
Momenteel 3x bij bva te koop

Tags: