Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: ruimte-opvulling lagervat  (gelezen 4695 keer)

Offline Marcel

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
    • Daendels Brouwerij
ruimte-opvulling lagervat
« Gepost op: 18-01-2006 19:54 u »
Na de eerste keer brouwen is er minder overgebleven dan de bedoeling was. I.p.v de 15 liter is er ongeveer 12/13 liter beschikbaar. Hierdoor is er te veel ruimte over in de mandfles van 15 liter.

een kennis van mij die wijn maakt kwam met de tip om de mandfles op te vullen met knikkers. is dit een optie of kan een lagering op gangtemperatuur (16 graden) waardoor hij relatief kort is geen kwaad met 2/3 liter "luchtruimte"?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline roco

• Vol lid
  • Land: nl
    • rogier en jeanine
Re: ruimte-opvulling lagervat
« Reactie #1 Gepost op: 18-01-2006 20:11 u »
hoi marcel

zolang er nog koolzuur wordt gevormd is die ruimte geen probleem tijdens het lageren.
opvullen met knikkers zou ik bij bier niet aanraden.zo maak je meer kans op een infectie.bij wijn heb je daar wat minder last van.
gewoon zo lekker laten staan.

:degroeten:

roco

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 18-01-2006 20:14 u »
als ik gelagerd heb, schud ik de fles (voorzien van waterslot) een paar keer flink. Ik schud hiermee de koolzuur uit de oplossing en omdat koolzuur zwaarder is dan lucht, verdrijf ik op deze wijze nagenoeg alle lucht dus ook alle zuurstof.

Offline Gio

• Senior lid
  • Orde der vrienden van het levend bier !
« Reactie #3 Gepost op: 18-01-2006 20:25 u »
Citaat
als ik gelagerd heb, schud ik de fles (voorzien van waterslot) een paar keer flink

leuk geredeneerd, maar volgens mij schud je net zoveel O2 in je bier dan eruit.

m.i wordt lucht ervanzelf uitgedreven door de CO2
Echter het kwetsbare oppervlakte m.n. ivm KAAM-besmetting, is bij een half volle fles groter dan bij een volle fles.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #4 Gepost op: 18-01-2006 20:46 u »

Echter het kwetsbare oppervlakte m.n. ivm KAAM-besmetting, is bij een half volle fles groter dan bij een volle fles.

Mee eens, echter wanneer je zorgt dat de fles in een ruimte staat waar de temperatuur constant is zal er niet door onderdruk in de fles lucht van buitenaf naar binnengaan.

:degroeten:

Johannes

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #5 Gepost op: 19-01-2006 03:42 u »
Volgens mij is er geen bezwaar tegen opvullen van de fles met knikkers, mits je die goed ontsmet. In elk geval niet zonder pardon in kokend water gooien, want dan barsten ze (heb het al meegemaakt). En het verwijderen van de knikkers door een nauwe mandfles-hals is ook niet eenvoudig.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #6 Gepost op: 19-01-2006 11:09 u »
Het bezwaar van vullen met knikkers is meer dat je nogal wat bier kwijtraakt. Tussen de knikkers bevindt zich namelijk nog aardig wat bier (zelfs als je ze optimaal weet te stapelen) en probeer dat maar eens uit je fles te hevelen bij het bottelen.

Als je bier nog een beetje actief is, is een vrij grote ruimte erboven niet zo'n probleem. Mij overkomt het ook regelmatig, maar ik heb nog geen infectie gehad op deze manier. Wat niet wil zeggen dat het niet kan, natuurlijk. De koolzuurontwikkeling verdringt toch vrij snel de lucht en dan ben je er vanaf. Eventuele zuurstof dat het bier opneemt wordt snel verbruikt door de gist.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 19-01-2006 12:16 u »
Het bezwaar van vullen met knikkers is meer dat je nogal wat bier kwijtraakt. Tussen de knikkers bevindt zich namelijk nog aardig wat bier (zelfs als je ze optimaal weet te stapelen) en probeer dat maar eens uit je fles te hevelen bij het bottelen.

Is dit serieus? Sponswerking van kinkkers? Zijn de interknikkerale ruimten niet een beetje te groot voor capillaire werking? En je kunt je hevel rustig in de knikkers duwen.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #8 Gepost op: 19-01-2006 15:15 u »
Waarbij je vervolgens een hoop dode gist meeneemt. Dank je feestelijk. Je wilt toch niet teveel dode gist in je flesjes.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 19-01-2006 17:38 u »
Goed punt.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #10 Gepost op: 19-01-2006 22:36 u »
Volgens mij kan je beter een ballon opblazen in de hals van de fles...
Met een luchtslangetje erlangs kan het CO2 toch nog ontsnappen.

Maar nodig lijkt het me allemaal niet. Als je maar op tijd overhevelt.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #11 Gepost op: 19-01-2006 23:01 u »
inderdaad, als je hevelt terwijl er nog activiteit is, drukt de zo gevormde CO2 de zuurstof wel uit de fles. Bij mij zijn de gistingsflessen vaak genoeg niet optimaal gevuld, hindert niet zolang er nog activiteit is.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #12 Gepost op: 20-01-2006 11:07 u »
Indien je dit doet direct na het overhevelen is je bier wel direct beschermt ongeacht de snelheid van de vergisting. als je die ruimte dan toch wil opvullen is dit de methode....in ieder geval beter dan knikkers (hoe kom je uberhaupt op het idee....?)

groeten en gezondheid
Oscar

Offline BuBS

• Super lid
    • http://www.facebook.com/?ref=home
« Reactie #13 Gepost op: 20-01-2006 11:09 u »
Volgens mij maken we ons zorgen om niks, tijdens de hoofdgisting is het bier afgedekt door de gistlaag, en daarboven een dikke laag koolzuur.
Ik ben bij Youngs Brewery geweest in London, hebben open vergisting in grote kopere bakken, in een grote ruimte met heel veel zuurstof.
Dat zijn wij niet gewent en keken een beetje vreemd, geen RVS en gesloten vergisting. Dus vroegen wij of dat nooit problemen gaf, de gids reageerde heel verbaasd. Hoezo ????, is het bier dan slecht, nee zeiden wij. Nou wat is dan het probleem.
Ga je heel lang lageren, misschien dat je een niet te groot vat moet nemen. Voor de rest zal het wel los lopen. En we moeten niet te veel naar de wijnmakers kijken, want het nivo van de zelf gemaakte wijntjes hebben nog niet het nivo van ons eigen gebrouwen bier.

Gr BuBs

Offline Arjan

• Senior lid
  • Ahhhh
    • GitHub
« Reactie #14 Gepost op: 20-01-2006 11:21 u »
Beetje suikerwater toevoegen?

gr.

Arjan

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #15 Gepost op: 20-01-2006 12:16 u »
En we moeten niet te veel naar de wijnmakers kijken, want het nivo van de zelf gemaakte wijntjes hebben nog niet het nivo van ons eigen gebrouwen bier.

;D Nee...onze biertjes zijn natuurlijk veeeeeel lekkerder....en beter van kwaliteit..zelf beter van kwaliteit dan sommige commerciele biertjes... ;D  :D

groeten en gezondheid
Oscar

Tags: