Hopzak

Gestart door Pimpeltje, 06-01-2006 22:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pimpeltje

Is er een verschil in het brouwen met hopbloemen los in de kookketel of de hopbloemen in een hopzak mbt de bitterheid- en aroma "extractie"? Ben vooral benieuwd naar de aromahop welke slechts 10 min meekookt.
Deze vraag omdat we soms last hebben van hopblaadjes die het hevelfilter verstoppen. Door het gebruik van hopzakken kunnen we dit dan voorkomen.

Jacques

Hoi Ad,

Volgens mij hebben we het daar al uitgebreid over gehad hier op het forum. Probeer de zoekfunctie eens.

Pimpeltje

Hoi Jacques,

Had ik al gedaan. Hier staat slechts eenmaal (ik geloof van Herman) dat de extractie minder is. Al het andere gaat over het niet verstoppen van het hevelfilter met het gebruik van een hopzak. Ook heel veel over het gebruik van de hopzak voor "koud-hoppen" tijdens lagering.
Een antwoord op mijn vraag, vooral over de aromahop, kan ik nergens vinden. Blijkbaar heeft niemand ervaring met verschil tussen gebruik van hopzak of hopbloemen los in de ketel mbt bitter en aroma extractie.


Herman

Citaat van: Pimpeltje op 09-01-2006  09:11 uBlijkbaar heeft niemand ervaring met verschil tussen gebruik van hopzak of hopbloemen los in de ketel mbt bitter en aroma extractie.
Dat verbaasd me niets, het is niet iets waarbij je ineens van de ene op de andere methode overstapt. Ik had vroeger wel hopnetjes, maar ik gooi al jaren de hop los in de ketel. Dat laatste levert m.i. meer rendement op dan hop in te krappe hopzakken (de binnenste hop wordt dan nauwelijks benut). Maar concreet bewijs of proeven heb ik niet genomen. Ik heb in ieder geval geen behoefte om weer hopzakken te gaan gebruiken. Waarom zou ik?

Herman

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.