Aanbranden van ketel met moutpijp

Gestart door JoepH, 13-01-2018 06:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JoepH

Hoe kan ik het aanbranden van een ketel zoals de grainfather, de bulldog of de easybrew zo veel mogelijk voorkomen. Roeren is bij dit type ketels geen optie. Heeft er iemand tips?

Hay

Heb daar eerlijk gezegd niet zoveel last van.
Tijdens het maischen staat het vermogen maar op 1500 W en de pomp aan.

BLUB

Citaat van: Hay op 13-01-2018  09:18 uHeb daar eerlijk gezegd niet zoveel last van.
Tijdens het maischen staat het vermogen maar op 1500 W en de pomp aan.

Hier idem dito (oftewel: hier ook)  :brouwen:

 :degroeten:

BLUB

CeesM

Citaat van: JoepH op 13-01-2018  06:54 uHoe kan ik het aanbranden van een ketel zoals de grainfather, de bulldog of de easybrew zo veel mogelijk voorkomen. Roeren is bij dit type ketels geen optie. Heeft er iemand tips?
Ook geen last van. Enkel een beetje kalk uit het water wat er aan hecht. Schroot je niet te fijn, dat er meel door je filter komt?

JoepH

Citaat van: CeesM op 13-01-2018  11:24 uOok geen last van. Enkel een beetje kalk uit het water wat er aan hecht. Schroot je niet te fijn, dat er meel door je filter komt?

Gisteren op 1.3 mm geschroot. Dat sluit ik dus uit. Ik denk dat ik het in de opwarmtijden tussen de maischstappen moet zoeken.

Opwarmen tot 52 graden 2500w
Vasthouden op 52 graden 1600w
Doorverwarmen naar 63 graden 2500w
Vasthouden op 63 graden 1600w
Doorverwarmen naar 73 graden 2500w
vasthouden 73 graden 1600 w
Doorverwarmen 78 graden 2500w
Vasthouden 78 graden 1600w
Door naar koken 2500w
Koken op 2200w

Zou dit wat lager in temperatuur kunnen? Tijdens het koken heb ik niet over de bodem geschraapt met mijn spaan. Zou dat helpen?

stiaanke

Laat je de pomp draaien tijdens het opwarmen?

JoepH

Citaat van: stiaanke op 13-01-2018  13:53 uLaat je de pomp draaien tijdens het opwarmen?

Ja, de pomp blijft het hele maisch proces draaien. Gisteren de opwarmcapaciteit van de easybrew 30 getest. Om 25 liter water 1 graad per minuut te laten stijgen heb ik rond de 1300 watt nodig. Waarom zou ik dan 2500 Watt gebruiken? Ik denk dat het verstandig niet meer wattage te gebruiken dan nodig is. Van 63 naar 73 graden met 1 graad per minuut met 1300 tot 1500 Watt en dan de temperatuur vasthouden met 600 tot 800 watt. Ik denk dat ik dan minder kans op aanbranden heb. Dan met 2200 Watt een mooie rollende kook met af en toe over de bodem roeren.

JamMasterJustin

Ik heb er evenmin last van. Maar in de filmpjes van David Heath (zie Youtube) wordt gesteld dat het aanbranden plaatsvindt tijdens het koken doordat eiwitten neerslaan op de bodem van de ketel bij het warmte element. Hij adviseert tijdens het koken zacht over de bodem te schrapen. Nu doe ik dat niet, omdat mijn roerstok te kort is (langere besteld via Ali). Maar ik heb er dus geen last van.

TeVeHa

Bij mij was het vroeger soms zo zwartgeblakerd dat ik het met een schraper moest verwijderen, ik ben er vanaf sinds ik niet meer doorverwarm op hoge temperatuur, gewoon op lage stand opvoeren, pas tijdens het spoelen hoog zetten en opgelost, het duurt wat langer, maar minder kuiswerk.

Basje42

Los van het feit dat de meesten er geen last van hebben.
Zou je kunnen proberen om de bodem met glazen knikkers te vullen, dat is ook effectief (zelf getest).

thezewery

Hoe regel je het vermogen? Ik zie op de Grainfather op het display aan de zijkant wel zo'n geinig schuifbalkje maar geen idee hoe ik die kan beïnvloeden...

dirk

Citaat van: thezewery op 15-01-2018  10:15 uHoe regel je het vermogen? Ik zie op de Grainfather op het display aan de zijkant wel zo'n geinig schuifbalkje maar geen idee hoe ik die kan beïnvloeden...

Misschien in de app settings? Alhoewel, dat is alleen in de kookfase.

Maar goh, ik heb nooit serieuze verbrandingen met de Grainfather gehad. Houden jullie wel de juiste beslagdikte aan?

JoepH

Ik denk dat werken met een lagere temperatuur tijdens het doorverwarmen en tijdens de kook af en toe over de bodem roeren, prima stappen zijn om uit te proberen. Na 4x met de easybrew 30 gebrouwen te hebben begin ik de ketel langzaam onder de knie te krijgen. Hoe reageert de ketel op de bedachte instellingen. Welke instellingen heeft BrouwHulp met deze ketel nodig om alles een beetje kloppend te krijgen. Leermomenten te over.
Het laatste bedenksel is de filterheks met een camlock op de kraan te zetten. Makkelijker schoonmaken denk ik. Maar wie weet wat voor verrassingen ik nog meer tegenkom.
Laatst lag de filterheks tegen de temperatuursensor op de bodem. Gevolg, gloeiend hete bodem zorgt voor een gloeiend hete filterheks. Als die tegen de sensor ligt komt de thermische beveiliging tot leven en schakelt de ketel zich uit zelfbescherming gewoon uit, de nog niet zo ervaren brouwer met klotsende oksels achterlatend.
Wat een hobby! Geweldig! Blijf me helpen mannen en ik verras jullie nog eens met een uitzonderlijk lekker bier.

EBC

Tijdens het opwarmen van het beslag moet je nooit het volle vermogen gebruiken. Eigenlijk gedurende het hele maischen niet. 1500 W is max.
Een filterheks zou ik niet doen, dan krijg je nog meer kans op aanbranding, je hebt stroming nodig om aanbranden te voorkomen!

Kassie

Zou dat aanbranden niet bij het koken gebeuren? Ik heb dat ook gehad laatst. Toevallig had ook voor het eerst tarwemout gebruikt. Er zweefden veel deeltjes door het wort. Meer dan ik tot nu heb gezien en ik denk dat die tijdens het koken zijn aangebrand.

Kassie

Citaat van: JamMasterJustin op 15-01-2018  06:48 uIk heb er evenmin last van. Maar in de filmpjes van David Heath (zie Youtube) worrdt gesteld dat het aanbranden plaatsvindt tijdens het koken doordat eiwitten neerslaan op de bodem van de ketel bij het warmte element. Hij adviseert tijdens het koken zacht over de bodem te schrapen. Nu doe ik dat niet, omdat mijn roerstok te kort is (langere besteld via Ali). Maar ik heb er dus geen last van

Ja denk dat ik dit ook bedoelde. (ongeveer  ;D)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.