Toch nog even verder filosoferen...
Het is niet gebruikelijk om een desinfecteermiddel in het water van een blow off te doen. Door gewoon leidingwater te gebruiken wordt de werking van de Sar San oplossing minder. Gewoon water volstaat.
Klopt, maar het kan ook geen kwaad, ik had het flesje Star San er bij staan en dacht hup even een scheutje erbij. Ik zie mensen het ook wel eens in het waterslot doen.
Gezien het feit dat de Fermentasaurus maar voor de helft gevuld is (mooi dat je dit kunt zien bij deze CCT) hoef je niet bang te zijn voor overschuimen. Zeker niet als je gecontroleerd vergist.
Overschuimen ben ik ook niet zo bang voor, er zit nu 21 ltr in. Wel mooi om die grote schuimkraag te zien groeien! Vanavond even foto posten. Ik heb de blow off constructie er op zitten zodat ik, totdat het bier in de fles/vat zit, het deksel niet van de Fermentasaurus af hoef te halen (minimaal risico). Anders zou ik moeten wisselen tussen waterslot-deksel en drukdeksel.
Als je een terugslagklepje gebruikt kun je gist aftappen zonder dat er zuurstof in je Fermentasaurus komt. Het is inderdaad raadzaam om de blow off los te koppen. De slang die je gebruikt is niet erg dik. Er kan een hoeveelheid Star San bij je bier komen als je gist gaat aftappen. Dat wil je niet. Een terugslagklepje voorkomt dit. Je kunt dan nog steeds de blow off gebruiken. Het is altijd leuk om bubbels te zien...
Een terugslagklepje hoeft overigens niet veel te kosten.
Gist aftappen gaat d.m.v. het flesje, er ontstaat volgens mij op dat moment geen onderdruk. Als ik het flesje er weer onder doe blaas ik het eerst vol met CO2, dan de klep weer open, CO2 borrelt omhoog en fles wordt weer gevuld met vloeistof.