Eerste HERMS brouwsel: Weizen (Hermann)

Gestart door FrankOD, 12-01-2018 20:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FrankOD

Morgen een leuke uitdaging voor de boeg. Mijn eerste brouwsel in mijn geknutselde HERMS.  Het wordt een Weizen.  Leuke uitdaging qua filteren dacht ik?   :weetniet:
Gelijk de Hermann methode uitproberen voor een lekker banaansmaakje.

Ook de eerste keer m.b.v. BrouwHulp een recept in elkaar gesleuteld:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk1
Naam receptWeizen
Brouwdatum13-1-2018
BierstijlWeizen
Volume20,0 l
Begin SG1,054 SG
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)14 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
10,00 lWater uit Losser
4,00 mlMelkzuur
9,00 l2e deelmaisch
3,00 mlMelkzuur
4,00 lspoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
94 mg/l9 mg/l21 mg/l209 mg/l41 mg/l74 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,70 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC55,0 %
1,47 kgPilsmoutDingemans3 EBC30,0 %
0,37 kgMünchenermoutDingemans17 EBC7,5 %
0,37 kgCara-hellWeyermann25 EBC7,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Inmaischen deelmaisch (60% mout) 1:362,0 °C1 min.40 min.1,8 l/kg
2e stap deelmaisch72,0 °C8 min.12 min.1,8 l/kg
Restmaisch toevoegen (40% mout / 10,61ltr op 12gr)45,0 °C1 min.45 min.1,8 l/kg
Volledige maisch naar 70gr70,0 °C18 min.15 min.1,8 l/kg
Uitmaischen78,0 °C8 min.5 min.1,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
11,4 gPerlebellen8,1%first wort hop12,8 IBU
17,3 gHallertau Hersbrucker  bellen1,3%10 min.1,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0,5 l + 0,5 l + 0,5 l getrapte starterWeihenstephan Weizen (3068)bovengist


TimW

Mijn eerste maischstap bij een weizen is 40 graden gedurende 15 minuten met ongeveer de helft van het maischwater. De andere helft na 15 minuten op kooktemperatuur toevoegen zodat de tweede maischstap bij 67 graden plaatsvindt. Een uur bij 67 graden en vervolgens uitmaischen op 78 graden.

Met mijn hevelfilter geen problemen gehad met filteren en het resultaat smaakte prima.

Welke temperatuur vergist je?

Knobby

Citaat van: TimW op 13-01-2018  12:01 uMijn eerste maischstap bij een weizen is 40 graden gedurende 15 minuten met ongeveer de helft van het maischwater. De andere helft na 15 minuten op kooktemperatuur toevoegen zodat de tweede maischstap bij 67 graden plaatsvindt. Een uur bij 67 graden en vervolgens uitmaischen op 78 graden.

Met mijn hevelfilter geen problemen gehad met filteren en het resultaat smaakte prima.

Welke temperatuur vergist je?
Frank heeft ook een 40 graden rust, maar die komt pas bij het samenvoegen van de deelmaischen. Dit om zo het gelucosegehalte van het wort te verhogen en daardoor meer banaansmaak van de gist te krijgen. Je kan het hier na lezen

FrankOD

Citaat van: Knobby op 13-01-2018  13:20 uFrank heeft ook een 40 graden rust, maar die komt pas bij het samenvoegen van de deelmaischen. Dit om zo het gelucose gehalte van het wort te verhogen en daardoor meer banaansmaak van de gist te krijgen. Je kan het hier na lezen

Inderdaad, dat is de Hermann methode.
Kwam precies uit op 45 ºC. Daarna weer ca. 10 min. filterbed laten vormen en verder Hermsen. Ben nu bijna aan het eind van de 45 ºC rust.

FrankOD

Citaat van: TimW op 13-01-2018  12:01 uMijn eerste maischstap bij een weizen is 40 graden gedurende 15 minuten met ongeveer de helft van het maischwater. De andere helft na 15 minuten op kooktemperatuur toevoegen zodat de tweede maischstap bij 67 graden plaatsvindt. Een uur bij 67 graden en vervolgens uitmaischen op 78 graden.

Met mijn hevelfilter geen problemen gehad met filteren en het resultaat smaakte prima.

Welke temperatuur vergist je?

Beginnen bij 17 ºC. En in week tijd op laten lopen tot 23 ºC. Elke dag graadje hoger. Zo zou Schneider Weizen het doen.. Ergens gelezen weet niet meer waar.

FrankOD


FrankOD

Zo, dat zit in het gistvat, prima verlopen vandaag, geen problemen gehad met het filter icm tarwemout [emoji4] alleen op het laatst na het koelen zat de boel verstopt. Volgende keer toch maar een hopzakje gebruiken.

FrankOD


beermenke

Ik begrijp dat je vanuit brouwketel nog overhevelt en dan weer hevelt naar het gistvat in de gistkast?

FrankOD

Citaat van: beermenke op 13-01-2018  22:11 uIk begrijp dat je vanuit brouwketel nog overhevelt en dan weer hevelt naar het gistvat in de gistkast?

Nee hoezo?
Na het koelen met de dompelkoeler rechtstreeks vanuit de brouwketel in de Fermentasaurus..
(Maar vanwege verstopping niet via het kraantje dat ik er voor gemaakt had, maar dmv hevelen met een slang)

FrankOD

Citaat van: beermenke op 13-01-2018  22:11 uIk begrijp dat je vanuit brouwketel nog overhevelt en dan weer hevelt naar het gistvat in de gistkast?

Nee hoezo?
Na het koelen met de dompelkoeler rechtstreeks vanuit de brouwketel in de Fermentasaurus..
(Maar vanwege verstopping niet via het kraantje dat ik er voor gemaakt had, maar dmv hevelen met een slang)

FrankOD


Jacques

Citaat van: FrankOD op 13-01-2018  22:04 u

Wat heb je in de fles zitten? Het is troebel en er zit wat schuim op.

Is het geen idee om een terugslagklep te gebruiken?

FrankOD

Citaat van: Jacques op 14-01-2018  00:59 uWat heb je in de fles zitten? Het is troebel en er zit wat schuim op.

Is het geen idee om een terugslagklep te gebruiken?


Star San, met gewoon leidingwater dus wat troebel.

Terugslagklep waarvoor? Misschien bij coldcrashen of gist aftappen? (Dan wou ik de blowoff loskoppelen)

Op het moment dat ik wil coldcrashen kan ik toch ook gelijk beginnen met carboniseren met de CO2 fles aangesloten? Dan is er geen moment van onderdruk..

FrankOD


Jacques

Citaat van: FrankOD op 14-01-2018  09:48 uStar San, met gewoon leidingwater dus wat troebel.

Terugslagklep waarvoor? Misschien bij coldcrashen of gist aftappen? (Dan wou ik de blowoff loskoppelen)

Op het moment dat ik wil coldcrashen kan ik toch ook gelijk beginnen met carboniseren met de CO2 fles aangesloten? Dan is er geen moment van onderdruk..

Het is niet gebruikelijk om een desinfecteermiddel in het water van een blow off te doen. Door gewoon leidingwater te gebruiken wordt de werking van de Sar San oplossing minder. Gewoon water volstaat.

Gezien het feit dat de Fermentasaurus maar voor de helft gevuld is (mooi dat je dit kunt zien bij deze CCT) hoef je niet bang te zijn voor overschuimen. Zeker niet als je gecontroleerd vergist.

Als je een terugslagklepje gebruikt kun je gist aftappen zonder dat er zuurstof in je Fermentasaurus komt. Het is inderdaad raadzaam om de blow off los te koppen. De slang die je gebruikt is niet erg dik. Er kan een hoeveelheid Star San bij je bier komen als je gist gaat aftappen. Dat wil je niet. Een terugslagklepje voorkomt dit. Je kunt dan nog steeds de blow off gebruiken. Het is altijd leuk om bubbels te zien...
Een terugslagklepje hoeft overigens niet veel te kosten.

FrankOD

Toch nog even verder filosoferen...

Citaat van: Jacques op 14-01-2018  19:40 uHet is niet gebruikelijk om een desinfecteermiddel in het water van een blow off te doen. Door gewoon leidingwater te gebruiken wordt de werking van de Sar San oplossing minder. Gewoon water volstaat.
Klopt, maar het kan ook geen kwaad, ik had het flesje Star San er bij staan en dacht hup even een scheutje erbij. Ik zie mensen het ook wel eens in het waterslot doen.


Citaat van: Jacques op 14-01-2018  19:40 uGezien het feit dat de Fermentasaurus maar voor de helft gevuld is (mooi dat je dit kunt zien bij deze CCT) hoef je niet bang te zijn voor overschuimen. Zeker niet als je gecontroleerd vergist.
Overschuimen ben ik ook niet zo bang voor, er zit nu 21 ltr in. Wel mooi om die grote schuimkraag te zien groeien! Vanavond even foto posten.  Ik heb de blow off constructie er op zitten zodat ik, totdat het bier in de fles/vat zit, het deksel niet van de Fermentasaurus af hoef te halen (minimaal risico). Anders zou ik moeten wisselen tussen waterslot-deksel en drukdeksel.

Citaat van: Jacques op 14-01-2018  19:40 uAls je een terugslagklepje gebruikt kun je gist aftappen zonder dat er zuurstof in je Fermentasaurus komt. Het is inderdaad raadzaam om de blow off los te koppen. De slang die je gebruikt is niet erg dik. Er kan een hoeveelheid Star San bij je bier komen als je gist gaat aftappen. Dat wil je niet. Een terugslagklepje voorkomt dit. Je kunt dan nog steeds de blow off gebruiken. Het is altijd leuk om bubbels te zien...
Een terugslagklepje hoeft overigens niet veel te kosten.
Gist aftappen gaat d.m.v. het flesje, er ontstaat volgens mij op dat moment geen onderdruk. Als ik het flesje er weer onder doe blaas ik het eerst vol met CO2, dan de klep weer open, CO2 borrelt omhoog en fles wordt weer gevuld met vloeistof.

FrankOD


Jacques

Het grootste voordeel van de Fermentasaurus is dat het een CCT is waarbij je de vergisting kunt goed visueel kunt volgen. Bedankt voor het plaatsen van de foto.

Citaat van: FrankOD op 15-01-2018  14:19 uGist aftappen gaat d.m.v. het flesje, er ontstaat volgens mij op dat moment geen onderdruk. Als ik het flesje er weer onder doe blaas ik het eerst vol met CO2, dan de klep weer open, CO2 borrelt omhoog en fles wordt weer gevuld met vloeistof.

Het klopt natuurlijk dat als je de vlinderklep sluit en de inhoud van de bol leeg maakt er geen onderdruk ontstaat.
Vooraf vullen met CO2 kan. Maar dan moet je wel een CO2 fles hebben. Niet iedereen heeft dat.

Wat blijft zijn de kleine temperatuurverschillen door het koelen en verwarmen in je gistvat. Deze verschillen zullen waarschijnlijk er niet voor zorgen dat Stars San oplossing in je bier komt. Daarvoor moeten de verschillen wat groter zijn. Als je een controller gebruikt is dat niet waarschijnlijk, tenzij je die niet goed instelt. Maar om elk risico uit te sluiten kun je een terugslagklepje plaatsen in de slang. Je hebt dan de gehele blow off niet meer nodig. In het geval dat dit toch nodig is doordat het gist uit de CCT dreigt te komen (wat heel goed te zien is bij een Fermentasaurus) kun  je alsnog een blow off gebruiken.

FrankOD

Net even gemeten,  7,5 Brix,   gecorrigeerd met het begin SG van 1053 kom ik uit op 1016.  Geschatte eind SG 1013 volgens BrouwHulp.  Dus het schiet al mooi op.  :biersmile:
(Alleen niet gecorrigeerd qua troebelheid?)

Zaterdag de eerste keer gist er onderweg.  Daarna wou ik  5 liter  op frambozen zetten en 5 liter  koudhoppen met Citra / Simcoe

ciesvandekwis

Herms ziet er haalbaar ambachtelijk uit, wat voor element gebruik je om te koken? Wordt dat plastic niet te week tijdens het koken?

FrankOD

Citaat van: ciesvandekwis op 17-01-2018  16:16 uHerms ziet er haalbaar ambachtelijk uit, wat voor element gebruik je om te koken? Wordt dat plastic niet te week tijdens het koken?

Elektrisch elementje van 2,5kW  van Ali : https://nl.aliexpress.com/item/240V-2500W-Immersed-Foldback-Heating-Element-Screw-In-1-INCH-NPT-Thread-Tubular-Heating-Element/32546357152.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.G0XiEn

En het week worden van de plastic emmer viel mee reuze mee, word wel iets slapper maar het zijn stevige emmers.  RVS-pan staat wel op het verlanglijstje  :biersmile:


FrankOD

Weizen van vorige week zaterdag nu op SG1012,  al een puntje lager als geplande eind SG.  Gist er onderweg gehaald en hij blijft zo nog een weekje staan op 22gr. Daarna op druk zetten om te carboniseren.

D.m.v. CO2 flesje wat bier afgetapt zonder het deksel te hoeven openen (mooi zo'n Saurus)  2 experimentjes gemaakt;
4,5ltr met 900gr framboos:  'Raspberry Wheat'
5ltr met 25gr dryhop citra/simcoe:  'Hopfen Weizen'











s Avonds ff kijken of de framboos weer aan het gisten was; JA DUS
Er zat een framboosje voor de blowoff.. hele dop er af geknald en mooi rood geverfde koelkast. Heb maar even een dikkere slang gemonteerd..

 

jaapz

Klein vraagje tussendoor, hoe neem je sampeltjes uit die 5L vergistingsflesjes, voor proeven en SG-meting? Ik heb een wijndief, maar die is te breed en past niet door dat kleine gaatje heen. Heb verder ook nergens kleinere wijndieven kunnen vinden...

hobbybob

Citaat van: jaapz op 22-01-2018  11:21 uKlein vraagje tussendoor, hoe neem je sampeltjes uit die 5L vergistingsflesjes, voor proeven en SG-meting? Ik heb een wijndief, maar die is te breed en past niet door dat kleine gaatje heen. Heb verder ook nergens kleinere wijndieven kunnen vinden...

Een tip: Limonade rietjes te verkrijgen tot een lengte van 70 cm

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.