Wort maken puur voor starter

Gestart door Enos, 12-01-2018 18:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Enos

Ik wil wort maken voor giststarter te maken, het wort bewaren in diepvries en wat ik dan nodig heb er uit halen en gebruiken.
Maar mijn vraag is moet ik het wort dan ook 90 min koken of kan ik het wort opvangen na het maischen en dan 10 min koken afkoelen en dan invriezen.

Of moet het ong 90 min koken om bepaalde stoffen te laten verdampen of wat ook maar.

CeesM

Nou, 60 minuten is wel voldoende.
De meesten gebruiken er moutextractpoeder voor. Dat hoef je maar een paar minuten te koken. Afkoelen en gist erbij doen.

Jedoka

Je kunt ook gerstemoutstroop gebruiken van de natuurwinkel, werkt prima. 1 eetlepel op 300 ml water zorgt voor een wort met ongeveer SG 1040. Heb ik hier op het forum eens gelezen.
Even koken en afkoelen, evt iets gistvoeding erbij.

Jelle

beermenke

Tap 1 liter af einde koken van elke brouwsel. Kokend heet in voorverwarmde appelsapflessen met klikdeksel of gewone sapflessen waar je een rubberen kapje over schuift. Trekt na afkoelen vacuum en kun je jarenlang bewaren. Steriel dus gebruiksklaar. Jarenlang gebruikt maar nu overstag door korrelgist sprinkle into the wort.






hansHalberstadt

Citaat van: Enos op 12-01-2018  18:00 uIk wil wort maken voor giststarter te maken, het wort bewaren in diepvries en wat ik dan nodig heb er uit halen en gebruiken.
Maar mijn vraag is moet ik het wort dan ook 90 min koken of kan ik het wort opvangen na het maischen en dan 10 min koken afkoelen en dan invriezen.

Of moet het ong 90 min koken om bepaalde stoffen te laten verdampen of wat ook maar.
Het hangt er denk ik vanaf of je de starter in zijn geheel erbij gooit of laat bezinken en afgieten. Moutextractpoeder kan flink troebele wort geven met veel eiwitvlokken. Gerstemoutstroop geeft ook eiwituitvlokking. Ik kook dat altijd even 10 minuutjes en dan af laten koelen en na bezinken van de eiwituitvlokking giet ik de vloeistof excl. eiwit bij de starter.

Fermon

Citaat van: hansHalberstadt op 12-01-2018  20:47 uHet hangt er denk ik vanaf of je de starter in zijn geheel erbij gooit of laat bezinken en afgieten. Moutextractpoeder kan flink troebele wort geven met veel eiwitvlokken. Gerstemoutstroop geeft ook eiwituitvlokking. Ik kook dat altijd even 10 minuutjes en dan af laten koelen en na bezinken van de eiwituitvlokking giet ik de vloeistof excl. eiwit bij de starter.

Waarom de eiwitten afgieten? Dit zijn toch ook voedingstoffen voor de gist?

EvdBroek

Citaat van: CeesM op 12-01-2018  18:05 uNou, 60 minuten is wel voldoende.
De meesten gebruiken er moutextractpoeder voor. Dat hoef je maar een paar minuten te koken. Afkoelen en gist erbij doen.
10 minuten koken voor starterswort is meer dan genoeg.
Verder is dit topic al zo vaak voorbij gekomen

hansHalberstadt

Citaat van: Fermon op 12-01-2018  23:20 uWaarom de eiwitten afgieten? Dit zijn toch ook voedingstoffen voor de gist?
Samengeklonterde eiwitten kunnen niet opgenomen worden door de celwanden. In wort zit nog genoeg opgelost eiwit en aminozuren (is afgebroken eiwit) wat wel door de celwand heen kan.

Dirtbag

Als je een iets steviger bier brouwt een paar liter doorspoelen en een soeppan vullen. Dit laten koken tot het een sg van 1080 of hoger heeft. Vervolgens kokend heet afvullen in potten of flessen. Ik gebruik AH mayonaise potten. Deksel erop. Kort schudden. Dop weer los en weer dicht. Pot op de kop zetten en af laten koelen. Ovenwanten gebruiken.

Bij gebruik afgieten maar trub niet gebruiken. Vervolgens afdunnen naar 1040 en nog kort koken en af laten koelen.

db

hansHalberstadt

Citaat van: Dirtbag op 13-01-2018  09:32 uAls je een iets steviger bier brouwt een paar liter doorspoelen en een soeppan vullen. Dit laten koken tot het een sg van 1080 of hoger heeft. Vervolgens kokend heet afvullen in potten of flessen. Ik gebruik AH mayonaise potten. Deksel erop. Kort schudden. Dop weer los en weer dicht. Pot op de kop zetten en af laten koelen. Ovenwanten gebruiken.

Bij gebruik afgieten maar trub niet gebruiken. Vervolgens afdunnen naar 1040 en nog kort koken en af laten koelen.

db
Soortgelijke procedure doe ik ook wel via de snelkookpan. Laatste restjes wort met hop uit de kookketel via een zeef opvangen, evt opnieuw bovenop de zeef gooien als niet helder (zoals bij spoelen van je beslag) en dan die wort opkoken in potjes met dekseltjes aandraaien zodat er nog net gas kan ontsnappen (hak potjes hebben van die mooie dekseltjes) snelkookpan kwartiertje koken, af laten koelen tot juist de druk bijna weg is, dan losmaken en snel de dekseltjes snel dichtdraaien. Er zit dan nog geen zuurstof in omdat het inwendig nog net kookt. dekseltje plopt daarna naar binnen als teken van vacuĆ¼m. Kun je daarna jaren bewaren.

Jacques

Citaat van: EvdBroek op 13-01-2018  06:39 u10 minuten koken voor starterswort is meer dan genoeg.

Inderdaad. Het langer laten koken van wort is voor de isomerisatie van alfazuren en voor het verdampen van water.

Citaat van: hansHalberstadt op 13-01-2018  06:50 uSamengeklonterde eiwitten kunnen niet opgenomen worden door de celwanden. In wort zit nog genoeg opgelost eiwit en aminozuren (is afgebroken eiwit) wat wel door de celwand heen kan.

Die samengeklonterde eiwitten zitten de vergisting niet in de weg. Je kunt ze gewoon laten zitten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.