Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: US-05 traag (ook in nagisting)?  (gelezen 547 keer)

Offline ThaLokster

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Een dag niet gebrouwen, is een dag niet geleefd
US-05 traag (ook in nagisting)?
« Gepost op: 12-01-2018 10:59 u »
Hallo allemaal,

Op 5 januari heb ik een 20 liter gebrouwen (SG 1.060), waarvan ik er 16 liter op gehydrateerde US-05 (11,5 gram) heb gezet in een 32 liter mandfles en 4 liter op gehydrateerde T-58 (circa 4 gram) op een 5 liter fles.

De starttemperatuur was 18,5 graad en de hoofdvergisting is uitgevoerd op 18 graden.

De T-58 ging als de brandweer (ook niet gek met die enthoeveelheid) en de US-05 kwam wat trager op gang (kleine 24 uur  ???).

Op 9 januari heb ik de T-58 overgeheveld (SG 1.020) op een andere 5 liter fles en de nagisting ging mooi door.

Op 10 januari heb ik de US-05 overgeheveld op een 20 liter mandfles. Er stond nog een zakkende schuimkraag op. SG was op dat moment 1.017 (SVG 71.7%). Doel SG is 1.015. Er ontstaat wel een nieuwe kleine schuimkraag, echter geen activiteit in het waterslot (wel na schudden mandfles). Het waterslot blijft een beetje uit het lood staan, maar niet genoeg power vanuit de mandfles om het waterslot te doen bubbelen.

Is dit een bekend verschijnsel bij de US-05?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: US-05 traag (ook in nagisting)?
« Reactie #1 Gepost op: 12-01-2018 11:30 u »
Komt mij niet traag over hoor, mogelijk is de gist gewoon uitgegist op 1.017?

Offline Ventus

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 12-01-2018 12:00 u »
US-05 ken ik ook als een gist die lang en steady door gaat.
Laatste brouwsel met US-05 was een rogge IPA die na 15 dagen nog een krausen laag had.
Uitzakken van de gist duurt zelfs met coldcrash een tijdje.
Ik heb 3 dagen gecoldcrashed voor het bottelen, maar nu na 3 weken op de fles begin het pas uit te zakken en het bier wordt langzaam helder.

Offline ThaLokster

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 12-01-2018 17:13 u »
Komt mij niet traag over hoor, mogelijk is de gist gewoon uitgegist op 1.017?

Dat kan natuurlijk. Zit ook al dicht tegen het doel SG aan, maar had gewoon meer activiteit verwacht tijdens de nagisting op 20 graden, met op het oog toch nog voldoende vitale gist, wetende dat de US-05 zo'n svg van 80%+ moet kunnen halen... Dit zeker i.r.t. T-58 (deze weliswaar zwaarder geŽnt en met relatief iets minder kopruimte tijdens nagisting)...

US-05 ken ik ook als een gist die lang en steady door gaat.
Laatste brouwsel met US-05 was een rogge IPA die na 15 dagen nog een krausen laag had.
Uitzakken van de gist duurt zelfs met coldcrash een tijdje.
Ik heb 3 dagen gecoldcrashed voor het bottelen, maar nu na 3 weken op de fles begin het pas uit te zakken en het bier wordt langzaam helder.

Hier ook een gedeelte rogge in het recept, daarvan heb ik begrepen dat het klaren wel even kan duren. Jij hebt die ervaring sowieso betreffende het klaren met de US-05 dus?

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 12-01-2018 17:29 u »
Tijdens de nagisting heb je altijd minder/en op het laatst bijna geen activiteit. En na 5 dagen een SG van 1.017 is niet slecht, nog een weekje laten staan en je zit wel op de 1,015.

Mijn ervaring is ook dat het klaren iets langer duurt met deze gist.
Ooit ook een rogge pale ale gebrouwen met deze gist, bij mij had de rogge niet zoveel invloed op het klaren (15% rogge).

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 13-01-2018 17:16 u »
In principe heb je voldoende gist geŽnt.

Wat was de houdbaarheidsdatum van de gist? Hoe is de gist bewaard?

Offline Bertje Bier

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • Better drunk than Trump. Drink Maleier
« Reactie #6 Gepost op: 13-01-2018 17:19 u »
Soms wil een half theelepeltje gistvoeding wel helpen.

Offline ThaLokster

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 14-01-2018 11:10 u »
In principe heb je voldoende gist geŽnt.

Wat was de houdbaarheidsdatum van de gist? Hoe is de gist bewaard?

Beide gisten "vers" gehaald bij Brouwmarkt. THT van de US-05 is 07/2020 en voor een dag bewaard in de koelkast (5 graden). Wellicht toch op een te lage temperatuur geŽnt? 18,5 graden vs de voorgeschreven 20+?

Offline ThaLokster

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 14-01-2018 11:19 u »
Soms wil een half theelepeltje gistvoeding wel helpen.

In beginsel is gistvoeding m.i. niet nodig bij korrelgist. Heb beide flessen nu maar op koude lagering staan en ik wacht wel af. Het is niet zo dat ik ontevreden ben over de tussentijdse SG meting, had vanuit de theorie gewoon meer verwacht van de US-05 (t.o.v. de T-58 en helemaal gehydrateerd). Wellicht gevalletje verwachtingspatroon aanpassen ;) en de volgende keer bij korrelgist gewoon weer "droog" erop.... Zijn toch een aantal temperatuurklappers voor onze kleine vrienden bij hydrateren...

Tags: