Even voorstellen: Wout

Gestart door Wvo88, 12-01-2018 07:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wvo88

Hallo Allemaal,

Mijn naam is Wout, 29 jaar en woonachtig in Veghel.
Twee jaar terug ben ik begonnen met brouwen doordat ik een hemapakket cadeau had gekregen. Na mijn eerste brouw was ik meteen enthousiast. Echter vond ik brouwen met moutextract toch als koken met maggi (een beetje van jezelf en een beetje van Maggi). Dus heb ik twee weckpannen van 27 liter aangeschaft en een filteremmer gemaakt. Later een hevelfilter gemaakt en een van een oude koelkast een vergistingskast gemaakt.
Door de vele info op dit forum, heb ik in de afgelopen twee jaar geen vragen hoeven stellen. Alle vragen die ik had, waren namelijk al veelvuldig gesteld.
Toch vandaag een vraag.

Ik heb afgelopen zondag een bier gebrouwen met start sg van 1052. Brouwdag heeft geen problemen opgeleverd. Het is de eerste keer dat ik met een Gozdawa gist werk. Ik heb het wort bij 20 graden weggezet. De emmer stond bol maar weinig activiteit in het waterslot. Ik heb de temperatuur verhoogd naar 21 graden. De situatie bleef hetzelfde. Gisteren het SG gemeten en dit bleek 1045 te zijn. Er heeft dus nauwelijks vergisting plaats gevonden. Ik heb in eerste instantie gemeten meet een refractometer maar ook nog nagemeten met een hydrometer. Beide zeggen hetzelfde. Ik heb gisteren het gistvat ligt gezwenkt (gistvat is niet open geweest) en de temperatuur verhoogd naar 22 graden. Zojuist gekeken en het waterslot is ineens actief. De vergisting lijkt dus weer actief te zijn.

Echter vraag ik me af wat het risico is van deze (blijkbaar) verstokte vergisting een of ik de temperatuur nog moet aanpassen gedurende de vergisting of gewoon op 22 graden kan laten staan?
Het gaat trouwens om de gist Gozdawa fruit blanch G1.

Wout

Basje42

Volgens mij komt je gist eerder traag op gang. Of is je emmer niet 100% dicht waardoor je de start (borrelen) niet kan zien.
Je hebt toch SG verschil?

Een gestokte vergisting komt m.i. pas later aan de orde als het waterslot al geborreld heeft.

Ik zou mij nog geen zorgen maken.

Wvo88

Het SG was inderdaad gezakt. Alleen 7 punten in 4 dagen leek me wat weinig. Maar goed, het waterslot staat alsnog goed te pruttelen dus we gaan het zien.

Jacques

Geduld. Gaat goed komen. Het gebeurt vaker met Gozdawa gisten dat de vergisting minder snel op stoom komt.

De snelheid van starten van de vergisting is afhankelijk van de hoeveelheid gist dat je geënt hebt, de hoeveelheid wort, de vitaliteit van de gist en de temperatuur van het wort.

Neetje


TeunvanBreda

Welkom Wout! Redelijk in de omgeving woon je, Veghel is niet ver van Oss vandaan. Is het nog gelukt met je brouwsel uit de openingspost?

Wvo88

Excuses voor de late reactie!
Maar het is helemaal goed gekomen. Het gist had inderdaad wat langer de tijd nodig. Een heerlijk fris witbier geworden die alweer bijna op is. Nu net de gose voor de Brand wedstrijd gebotteld. Dat was ook weer een leerzaam proces. Ben benieuwd of de metingen van Brand een beetje overeen komen met die van mij. Dan ben ik al tevreden😃

Wvo88

Citaat van: TeunvanBreda op 21-02-2018  13:13 uWelkom Wout! Redelijk in de omgeving woon je, Veghel is niet ver van Oss vandaan. Is het nog gelukt met je brouwsel uit de openingspost?

Oss is inderdaad in de buurt. Met de nieuwe brouwwinkel in Beek en Donk mag ik ook niet klagen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.