Temperatuurcontrole / maischthermometer

Gestart door André_84, 11-01-2018 16:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

André_84

Om mijn kleine thuisbrouwinstallatie verder af te maken zoek ik iets om of de temperatuur goed te kunnen monitoren of iets van een installatie om de temperatuur voldoende te kunnen beheersen.

Het gaat om redelijk simpele keukenbrouwsels te kunnen maken. mijn installatie omvat nu niet veel meer dan een emaillen kookpan van 23 L, een hevelfilter en ik heb een moutmolen in bestelling. proefondervindelijk ondervonden dat een simpele Ikea vleesthermometer wel mogelijk is, maar niet de beste manier is om de temperatuur in de gaten te houden tijdens het maischen. Heeft iemand tips voor betaalbare wel werkende oplossing hiervoor?

Eerkwijze is nu pan op het gaspit en dmv vleesthermometer temperatuur controleren. Een hiervoor wel geschikte thermometer zou volstaan, maar iets om de temperatuur ook te kunnen instellen oid zou helemaal mooi zijn!

Ik hoor het graag!

Koen S

Ik maisch al jaren in een elektrische weckketel, heb die geïsoleerd met radiatorfolie. Af en toe voorzichtig roeren en temperatuur meten met een simpele digitale thermometer. Ik moet tijdens het maischen bijna niet bijverwarmen. Niks high tech, maar werkt perfect.

Jeukstaardt

Ik maisch vergelijkbaar. Geisoleerde weckketel icm een Ikea Fantast. Daarnaast heb ik een analoge maischthermometer gedurende de hele maischtijd in mijn pan hangen/liggen.
Ik roer wel regelmatig alles om. Werkt prima.
Wat je ook zou kunnen proberen is een inductieplaat. Staan regelmatig bij Aldi, Lidl, Ikea. Warmt op als een speer en vermogen is instelbaar. Ik vind het ideaal. Zodra je de doeltemperatuur bereikt hebt zet je het vermogen terug van 2000W naar 200-300W, mout storten en gaan.
Regelmatig even controleren en roeren, maar bij mij werkt het prima.

Als je automatischer wilt werken kom je denk ik al gauw uit bij een brouwautomaat zoals een Braumeister, Easybrew, Bulldog, of Grainfather.

CeesM

Elektrisch verwarmen met gebruik van een STC-1000. Voor een inductiekookplaat moet je eerst kijken of je pan daarvoor geschikt is.

André_84

De ikea fantast is bij mij al meerdere keren gesneuveld. Gebruik deze al lange tijd, ook voor barbecuen. Ik zoek dus iets betrouwbaarders. Inductie en weckketel gaan vast niet goed samen, maar het mooiste zou iets zijn waarbij je simpelweg de temperatuur kunt ingeven zeg maar.

Jaap W

Ik gebruik alleen maar van die digitale thermometers met die "vleespinnen". Heb er 6 gekocht op ALI.com. Die dingen kosten daar helemaal geen drol, maar werken, in mijn ogen. prima. Staat echter geen merknaam op zoals bij de dure die je in Nederland in de winkel koopt.  :weetniet: En als je ze naast zo'n duur ding legt, zie je echt het verschil niet met uitzondering van de merknaam dus.  :huilen:
Heb ze allemaal tegelijk in een bak met kokend water gehangen en ze gaven allemaal, met een marge van 0,1 ºC naar boven/beneden, dezelfde temperatuur aan en dat is voor mijn gebruik prima, die 10e ºC afwijking naar boven of beneden maakt voor mij ook niet het verschil uit.  :brouwen: :biersmile: :proost:

Jeukstaardt

Citaat van: André_84 op 12-01-2018  10:16 uInductie en weckketel gaan vast niet goed samen

Bij mij anders wel!

CeesM

Citaat van: André_84 op 12-01-2018  10:16 uDe ikea fantast is bij mij al meerdere keren gesneuveld. Gebruik deze al lange tijd, ook voor barbecuen. Ik zoek dus iets betrouwbaarders. Inductie en weckketel gaan vast niet goed samen, maar het mooiste zou iets zijn waarbij je simpelweg de temperatuur kunt ingeven zeg maar.
In je eerste post had je het over een emaillen kookpan. Een weckketel heeft een ingebouwde elektrisch element om het water te verhitten. Daar heb je geen inductiekookplaat voor nodig. Zo'n weckketel kan je met een STC-1000 aansturen dat beter op temperatuur blijft dan de ingebouwde thermostaat. Misschien is een Easybrew iets voor je. Helemaal computer gestuurd. Geen thermometer nodig.

Koen S

Citaat van: CeesM op 12-01-2018  17:58 uIn je eerste post had je het over een emaillen kookpan. Een weckketel heeft een ingebouwde elektrisch element om het water te verhitten. Daar heb je geen inductiekookplaat voor nodig. Zo'n weckketel kan je met een STC-1000 aansturen dat beter op temperatuur blijft dan de ingebouwde thermostaat. Misschien is een Easybrew iets voor je. Helemaal computer gestuurd. Geen thermometer nodig.
In een weckpan kan de temperatuur onder en boven makkelijk 10° verschillen. Dit aansturen zonder meer heeft geen zin. Roeren, meten en manueel bijsturen. Simpel kan ook.

André_84

Citaat van: CeesM op 12-01-2018  17:58 uIn je eerste post had je het over een emaillen kookpan. Een weckketel heeft een ingebouwde elektrisch element om het water te verhitten. Daar heb je geen inductiekookplaat voor nodig. Zo'n weckketel kan je met een STC-1000 aansturen dat beter op temperatuur blijft dan de ingebouwde thermostaat. Misschien is een Easybrew iets voor je. Helemaal computer gestuurd. Geen thermometer nodig.

Dat elektrisch element heb ik er helaas niet bij. Ik heb alleen een ketel. Wel goed om te horen dat inductie en weckketel wel samen gaan. Die stc 1000 klinkt ook interessant, dat ga ik eens uitzoeken.


marnox

Citaat van: André_84 op 18-01-2018  10:25 uWel goed om te horen dat inductie en weckketel wel samen gaan. Die stc 1000 klinkt ook interessant, dat ga ik eens uitzoeken.

Wel kleine aantekening: een stc-1000 en inductieplaat gaan alleen samen als de inductieplaat direct weer verder verwarmd nadat de stroom eraf is geweest. De meeste (goedkope) inductieplaten hebben tiptoetsbedienjng, en die moet je na stroomonderbreking eerst weer instellen op vermogen etc. Duurdere industriële die in keukens worden gebruikt hebben vaak een draaiknop, en die gaan wel direct weer verder met verwarmen als je de stroom onderbreekt en weer "herstart".

Op dit forum zijn overigens al heel wat topics over inductieplaten en maischen waar goede overwegingen en aankoopadviezen in staan. Ik gebruik zelf een IKEA inductieplaat (linkje) met 38l Brewtech pan, dat combineert prima. IKEA thermometer erin, isolatie er omheen. Ik hoef in 60-90 minuten maischen maar 1x kort bij te verwarmen.

ciesvandekwis

Interessanter dan met een STC-1000 is een PID REXC100 temperatuurscontroller. Die schieten minder door en gaan tussendoor preciezer 'schakelen' naarmate je de doeltemperatuur bereikt. Maar die zijn waarschijnlijk interessanter met een klassiek elektrisch pitje. Is hier al vaak beschreven en makkelijk te vinden op ebay en ali:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29883.msg505777.html#msg505777

André_84


André_84

Nog even een aanvullend vraagje voor wie hier wel een Ikea thermometer gebruiken: Mijn ervaring is dat de aansluitdraad niet goed tegen water kan. De sonde zelf vast en zeker wel. Hoe gebruiken jullie de thermometer, heb je hier een houder voor, of hoe voorkom je dat de draad nat wordt?

tdp

Citaat van: André_84 op 18-01-2018  16:12 uNog even een aanvullend vraagje voor wie hier wel een Ikea thermometer gebruiken: Mijn ervaring is dat de aansluitdraad niet goed tegen water kan. De sonde zelf vast en zeker wel. Hoe gebruiken jullie de thermometer, heb je hier een houder voor, of hoe voorkom je dat de draad nat wordt?

De draad vastzetten aan de pan met een wasknijper en zorgen dat de draad niet in de vloeistof komt.

Knobby

Citaat van: marnox op 18-01-2018  10:41 uWel kleine aantekening: een stc-1000 en inductieplaat gaan alleen samen als de inductieplaat direct weer verder verwarmd nadat de stroom eraf is geweest. De meeste (goedkope) inductieplaten hebben tiptoetsbedienjng, en die moet je na stroomonderbreking eerst weer instellen op vermogen etc. Duurdere industriële die in keukens worden gebruikt hebben vaak een draaiknop, en die gaan wel direct weer verder met verwarmen als je de stroom onderbreekt en weer "herstart".

Op dit forum zijn overigens al heel wat topics over inductieplaten en maischen waar goede overwegingen en aankoopadviezen in staan. Ik gebruik zelf een IKEA inductieplaat (linkje) met 38l Brewtech pan, dat combineert prima. IKEA thermometer erin, isolatie er omheen. Ik hoef in 60-90 minuten maischen maar 1x kort bij te verwarmen.
Is die 2000 W voldoende om ook echt 38l aan de kook te krijgen? Heb van anderen gehoord dat dat wat krap is. En ik neem aan dat je pan wat uitsteekt?

Jeukstaardt

Citaat van: André_84 op 18-01-2018  16:12 uNog even een aanvullend vraagje voor wie hier wel een Ikea thermometer gebruiken: Mijn ervaring is dat de aansluitdraad niet goed tegen water kan. De sonde zelf vast en zeker wel. Hoe gebruiken jullie de thermometer, heb je hier een houder voor, of hoe voorkom je dat de draad nat wordt?

De temperatuursonde en draad door een stuk siliconen luchtslang winkelen. Is wel een klote klus, maar met geduld kom je een eind.

Jeukstaardt

Citaat van: Knobby op 18-01-2018  16:55 uIs die 2000w voldoende om ook echt 38l aan de kook te krijgen? Heb van anderen gehoord dat dat wat krap is. En ik neem aan dat je pan wat uitsteekt?

Red je niet. Met een goed geisoleerde pan 25 liter met rollende kook denk ik. Ik heb nu verschillende keren gekookt op 2000 W en het lukt, maar erg moeizaam. En al helemaal niet buiten waar ik normaal gesproken kook.

CeesM

Citaat van: André_84 op 18-01-2018  16:12 uNog even een aanvullend vraagje voor wie hier wel een Ikea thermometer gebruiken: Mijn ervaring is dat de aansluitdraad niet goed tegen water kan. De sonde zelf vast en zeker wel. Hoe gebruiken jullie de thermometer, heb je hier een houder voor, of hoe voorkom je dat de draad nat wordt?
Ik heb vanaf de sonde kant zo'n 30 cm krimpkous omgedaan.

Neetje

Citaat van: Knobby op 18-01-2018  16:55 uIs die 2000w voldoende om ook echt 38l aan de kook te krijgen? Heb van anderen gehoord dat dat wat krap is. En ik neem aan dat je pan wat uitsteekt?

Met een 38 literpan kook je geen 38 liter.
Maar je hebt wel gelijk. 35 liter krijg je wel aan de kook (isolatie en deksel erop) maar duurt erg lang.
Met 2000Watt is ruim 20 liter goed te doen.

Als ik 35 liter kook op een 1800 Watt inductieplaat dan steek ik er 2000 Watt bij tijdens opwarmen om tijd te winnen. (3800 Watt samen).
Rollende kook houden gaat prima met minder dan 1800 Watt.

marnox

Citaat van: Knobby op 18-01-2018  16:55 uIs die 2000 W voldoende om ook echt 38l aan de kook te krijgen? Heb van anderen gehoord dat dat wat krap is. En ik neem aan dat je pan wat uitsteekt?

Ja, pan steekt uit. En zoals Neetje terecht opmerkt: ik kook geen 38 liter, meestal 20-25 liter. Overigens is 25 liter aan de rollende kook krijgen wel te doen zonder isolatie, alleen duurt een flinke tijd. Als je echt circa 38l wilt maken moet je denk ik richting een 3500 Watt Hendi plaat van de oosterburen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.