Esters

Gestart door Kokkebil, 11-01-2018 13:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kokkebil

Wat is het voordeel/nadeel van veel/weinig esters?
Smaakinvloed? Bitter?
Hoge vergistingstemperatuur veel esters?

dirk

Citaat van: Kokkebil op 11-01-2018  13:14 uWat is het voordeel/nadeel van veel/weinig esters?
Smaakinvloed? Bitter?
Hoge vergistingstemperatuur veel esters?


Eerste hit geeft geen direct antwoord, maar wel veel info. Nog vragen?


Kokkebil

Citaat van: dirk op 11-01-2018  13:24 uEerste hit geeft geen direct antwoord, maar wel veel info. Nog vragen?

Dat bedoel ik dus!
Een compleet wetenschappelijk essay over dit onderwerp!

Is er geen simpeler en kortere manier om het een beetje duidelijk te maken?

RienP

Esters zorgen voor:
Bepaalde smaken in je bier (afhankelijk van het type ester)
Body aan je bier
Een ervaring van zoetigheid (kan afhankelijk van het type gist en ester)
Wat meer info:https://www.twortwat.nl/nieuws.detail?item_id=1474066300&type=4&back=1&page=/artikelen

Er ontstaan meer esters als de gist meer gestressed wordt. Dit kan bij een hoger SG, hogere temperatuur of bewust je gist iets onderenten. Andersom kun je dus ook sturen op minder esters.

FrankOD

Ik lees even mee,  sinds kort in het bezit van een Fermentasaurus waarmee je de mogelijkheid hebt om onder de druk te vergisten. Dit zou leiden tot de vorming van minder esters..  (en daardoor zou je qua temperatuur net iets hoger kunnen gaan zitten, bijvoorbeeld bij een ondergister)

Wil natuurlijk niet je topic kapen  :biersmile:

brouwerwaldonk

Het is ook afhankelijk van de gist op zich. Zo heeft de echte Westmalle gist, als je die laat vergisten bij meer dan 22°C een ester die heel sterk naar banaan proeft.  Hoe hoger de temp hoe meer banaan je gaat proeven in je bier. Door de ene soms gewild, door de andere dan weer verafschuwd.

Kokkebil

Ik wil een zware blondine brouwen en heb een (Amerikaans) recept van internet geplukt!

Vergistingstemperatuur is 25 ºC oplopend naar 28!
Ik wil vergisten met Wyeast 1214 is dit verstandig?

RienP

Tenzij je van veel hogere alcoholen (en dus een hele scherpe smaak) in je bier houdt zou ik dit doen. Anders veel koeler vergisten. Volgens mij is de aanbevolen vergistingstemperatuur voor deze gist ook max 25C.

Ik zou beginnen op 20 ºC en dan op laten lopen naar 22-23 ºC maar niet hoger.

Kokkebil

Citaat van: RienP op 11-01-2018  20:08 uTenzij je van veel hogere alcoholen (en dus een hele scherpe smaak) in je bier houdt zou ik dit doen. Anders veel koeler vergisten. Volgens mij is de aanbevolen vergistingstemperatuur voor deze gist ook max 25C.

Ik zou beginnen op 20C en dan op laten lopen naar 22-23C maar niet hoger.

Zoiets had ik ook in gedachten!
Morgen brouwen. 40 ltr. samen met mijn dochter! :) :) :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.