Het grote waterbehandeling topic voor ambitieuze beginners

Gestart door davyd, 10-01-2018 22:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

davyd

Citaat van: Knobby op 11-01-2018  21:43 uJe kan bij de grain bill input onderaan de malt color setting op EBC zetten

Ik word al langs links en langs rechts voorbijgestoken :(

CeesM

Citaat van: breda82 op 11-01-2018  16:59 uDeze waardes krijg ik voor het water hier:

Totale hardheid (dH)
7,56 - 10,36
Zuurgraad (pH)
7,04 - 8,3

Waterbedrijf dorst gemiddeld:
Chloride 23,5 mg/l
Sulfaat 2,25 mg/l

https://www.brabantwater.nl/PompStationInfo/Dorst.pdf

Waterbedrijf oosterhout gemiddeld:
Chloride: 18 mg/l
Sulfaat: 2,2 mg/l

https://www.brabantwater.nl/PompStationInfo/Oosterhout.pdf

Magnesiumsulfaat zou ik misschien wel bij een apotheek kunnen kopen? Of wellicht leest er iemand mee hier uit de omgeving :)
Ik lees wel mee maar heb zelf nog geen magnesiumsulfaat nodig gehad, terwijl mijn water uit dezelfde bron komt.
Ik heb wel calciumsulfaat, calciumchloride en melkzuur staan. En zit wel in de buurt van Breda.

davyd

Citaat van: CeesM op 11-01-2018  22:23 uIk lees wel mee maar heb zelf nog geen magnesiumsulfaat nodig gehad, terwijl mijn water uit dezelfde bron komt.
Ik heb wel calciumsulfaat, calciumchloride en melkzuur staan. En zit wel in de buurt van Breda.
Breda82 heeft geen magnesiumsulfaat nodig. Ik vroeg er maar naar omdat hij geen calciumsulfaat heeft.

Jeukstaardt

Citaat van: davyd op 11-01-2018  21:56 uIk word al langs links en langs rechts voorbijgestoken :(

Lees: Goed gezien! Dank voor uw oplettendheid en input.

JoepH

Net op tijd Davyd. Morgen ga ik in Culemborg een tripel brouwen. Met de waterrapporten van Druten als voorbeeld en Culemborg naast elkaar heb ik BrouwHulp ingevuld. De misser bij mij zat in de bicarbonaat/waterstofcarbonaat. Ik had vergeten om het met het Rekenhulpje om te rekenen naar de CaCO3 (totale alkaliteit). Geweldige topic. Naast BrouwHulp ga ik ook met de excelsheet aan de slag. Dit gewoon om meer greep te krijgen op de kennis. Natrium in Culemborg in beduidend lager dan in Druten.

Calcium Ca - 70            Chloride Cl - 9
Magnesium Mg - 6.        Sulfaat SO4 - minder dan 2
Natriun Na - 22.            CaCO3 -186

Hoge pH  zonder de granen maar liefst 7,9

Ik ga volgens BrouwHulp nog 2,2 gram Calciumchloride, 2,7 gram Gips en nog 9 ml melkzuur toevoegen op 26 liter maischwater.

davyd

Citaat van: Knobby op 11-01-2018  21:43 uJe kan bij de grain bill input onderaan de malt color setting op EBC zetten

Stom van mij! Nooit gezien. Maar ik werk zowel in Lovibond als in EBC, zo niet echt goed gezocht. Oorspronkelijke post aangepast.

davyd

Citaat van: Jeukstaardt op 11-01-2018  22:50 uLees: Goed gezien! Dank voor uw oplettendheid en input.

Goed gelezen! Dank voor uw oplettendheid en input.

Jeukstaardt

Citaat van: davyd op 12-01-2018  10:03 uGoed gelezen! Dank voor uw oplettendheid en input.

Geen dank, ik heb het graag gedaan.

Jeukstaardt

Citaat van: JoepH op 11-01-2018  22:51 uCalcium Ca - 70            Chloride Cl - 9
Magnesium Mg - 6.        Sulfaat SO4 - minder dan 2
Natriun Na - 22.            CaCO3 -186

Hoge pH  zonder de granen maar liefst 7,9

Ik ga volgens BrouwHulp nog 2,2 gram Calciumchloride, 2,7 gram Gips en nog 9 ml melkzuur toevoegen op 26 liter maischwater.

Zijn dit de meest recente waarden voor Culemborg?
En wat is je bron voor deze waarden?

davyd

We trekken ons voorlopig niks aan van de hoge pH, en gaan naar de "Water Adjustment" tab. Daar kiezen we een waterprofiel. Ik zou de lijst van steden en bieren negeren, en een profiel uit de "Desired Water Profile" drop-down onderaan kiezen, te beginnen bij Pale Ale profile, en tot Black Dry. Er zijn twee parameters: kleur en droogheid/volheid. De kleur kies je uiteraard in overeenstemming met je bier. Voor de andere parameter kies je tussen Dry/Balanced/Full. By Dry zal je naar verhouding meer sulfaat krijgen voor een droger bier (bv IPA), voor een Full meer chloride voor een voller bier (bv quadrupel). Balanced ligt tussen die twee. Voor ons voorbeeld, de American Pale Ale kunnen we kiezen tussen "Pale Ale" en "Yellow Dry". De waardes zijn niet meer dan suggesties, uiteraard, maar ik heb de neiging redelijk in de buurt te blijven. Behalve bij de "Pale Ale" met o.a. 300 mg/l sulfaat.  Daar durf ik de waarden wel halveren. Maar dat blijft persoonlijk, en is uiteraard onderhevig aan experiment.

Ik kies voor "Dry Yellow" en zie de volgende streefwaarden:
Ca:      50
Mg:     10
Na:       5
SO4:  105
Cl:       45
HCO3:   0

We gaan proberen deze waardes te bereiken zonder te overdrijven. We zijn zo al autistisch genoeg bezig.

davyd

We kunnen nu de gewenste en feitelijke watersamenstelling met mekaar vergelijken (Desired en Mashing Water Profile). We zien dat Mg, Cl en HCO3 te hoog zijn, Ca en SO4 te laag. De HCO3 gaan we straks wegwerken door aan te zuren. De andere hoge waardes kunnen niet zomaar worden gewijzigd.

Door toevoeging van gypsum (calciumsulfaat) kunnen we de waardes van Ca en SO4 verhogen. Gewoon door te proberen. De waardes die je invult bij Water Additions zijn in gram per liter, de spreadsheet rekent zelf op magische wijze uit hoeveel gram je voor de totale batch nodig hebt. Telkens je een andere waarde invult wordt de inhoud van het Mashing Water Profile gewijzigd. Wat hersenloos mee spelen, en dan blijkt dat je met 0.10 gram/liter aan 52 komt voor Ca en 105 voor SO4. Bijna perfect. In de eerste gele kolom zie je dat je in totaal 1.9 gram gypsum aan het maischwater moet toevoegen.

Je zal ook zien dat de pH waarde gewijzigd is: toevoeging van Ca doet de pH immers dalen. De pH is nu van 6.13 naar 6.07 gedaald. Het is dus belangrijk om EERST de brouwzouten toe te voegen en DAN PAS de pH aan te passen.

davyd

De volgende stap is het aanpassen van de pH. Voor lichtgekleurde bieren mikken we op een pH van 5.4. Het is aangetoond dat de enzymes bij deze waarde het meest efficiĆ«nt zijn.  Voor donkere bieren gaan we naar 5.5 - 5.6 voor een vollere smaak (we compenseren de aciditeit van de donkere mouten).

davyd

We gaan nu de zuurtegraad van onze maisch aanpassen door een zuur toe te voegen.

OPGEPAST: je moet het juiste zuur EN de juiste sterkte kiezen, anders loopt het mis. Ik heb al eens een batch weggegooid omdat ik de verkeerde sterkte had ingegeven.

Ik kies voor melkzuur en neem de sterkte die op de fles staat: 80%. Dus in de  spreadsheet 88->80 veranderen!

Weer wat spelen, en door 0.38 ml/L in te vullen zakt de pH naar 4.1. De pH is goed, van de bicarbonaat waarde (een negatief getal) trekken we ons niks aan

davyd

We gaan nu naar de "Adjustment Summary" en zien dat we 1.9 gram calciumsulfaat en 7.1 ml melkzuur moeten gebruiken.

Met dit eenvoudige voorbeeld zijn we klaar. We kunnen beginnen brouwen.

dirk

Ga je nou aan gebrek in interesse, reacties op jezelf  geven? Irritant, aangezien je post ook kunt 'editten'.

Easywoods

Citaat van: dirk op 12-01-2018  10:58 uGa je nou aan gebrek in interesse, reacties op jezelf  geven? Irritant, aangezien je post ook kunt 'editten'.

Of wel interesse en heel druk bezig alle gegeven stappen te volgen, in mijn geval met behulp van Brewers's Friend. (Dat is even zoeken hier en daar)  ;) :duimop:

davyd

Citaat van: dirk op 12-01-2018  10:58 uGa je nou aan gebrek in interesse, reacties op jezelf  geven? Irritant, aangezien je post ook kunt 'editten'.

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt.  Dat ligt ongetwijfeld aan mij, maar met vijf taalfouten in twee korte zinnetjes maak je het voor mij in ieder geval ook moeilijker om het te begrijpen. Ik ben maar een simpele Belg.

Ik doe dit post per post, wanneer ik even een paar minuutjes tijd heb. Ik heb de indruk dat er toch een paar mensen zijn die dit op de voet volgen, maar misschien vergis ik mij. Wanneer het klaar is kan ik wel een coherente versie bij mekaar puzzelen, maar gezien er duidelijk een "gebrek in interesse" is, weet ik niet of het echt de moeite loont.

davyd

Nog even dit:

De Claim Van Davyd: wanneer je deze spreadsheet doordacht, correct en volledig invult, dan is het resultaat nauwkeuriger dan wat je kan bereiken met een goedkope Chinese griezel-pH-meter.

Easywoods

Citaat van: davyd op 12-01-2018  11:22 uWanneer het klaar is kan ik wel een coherente versie bij mekaar puzzelen, maar gezien er duidelijk een "gebrek in interesse" is, weet ik niet of het echt de moeite loont.

Voor de zekerheid heb ik alvast alle stappen tot nu toe bij elkaar in Notities geknipt en geplakt  :brouwen:

seed7

Citaat van: davyd op 12-01-2018  11:25 uDe Claim Van Davyd: wanneer je deze spreadsheet doordacht, correct en volledig invult, dan is het resultaat nauwkeuriger dan wat je kan bereiken met een goedkope Chinese griezel-pH-meter.

Volslagen onzin.

Het programma doet een hele reeks onbekende aannames en komt vervolgens met getalletjes met meerdere cijfertjes achter de komma. Schijnnauwkeurigheid.

Je water is geen konstante, reken eens je voorbeeld met de extrema uit de wateranalyse door, ik moet zo naar het land der Belgen en heb geen tijd. Gewoon om een idee te krijgen, ik heb zelf geen idee.

Je kunt niet de invloed op de pH per mout instellen.

Er worden aannames gedaan over de pH per moutgroep/kleur, er zijn voldoende mouten die hier van afwijken.

Er wordt een moutgroep te weinig gepresenteerd, die in Amerika wat minder gebruikt wordt, de aromamouten, waar de kleur en dus pH op een andere wijze tot stand komt dan bij roast mouten en dus kunnen afwijken

Natuurlijk kan een griezel altijd nog griezeliger, maar zo'n pH meter kun je kalibreren en de aannames en de berekeningen in de spreadsheet ken je niet (tenzij je de site van AJ hebt verteerd)(tenzij die sheet niet meer gelocked is).

Ingo

davyd

Citaat van: seed7 op 12-01-2018  12:01 uVolslagen onzin.

OK, claim geschrapt. Enkel meetprofessionals hebben het recht hyperbolen te gebruiken. Ik probeer het opnieuw:

De Raadgeving van Davyd: in afwezigheid van een niet-betrouwbare pH-meter is het beter om het brouwwater aan te passen op basis van de gegevens van de correct ingevulde spreadsheet, dan om het water niet aan te passen.

Dit is zo subjectief als de pest, ieder doet ermee wat hij wil.

HopSwiers

Citaat van: davyd op 12-01-2018  12:24 uOK, claim geschrapt. Enkel meetprofessionals hebben het recht hyperbolen te gebruiken. Ik probeer het opnieuw:

De Raadgeving van Davyd: in afwezigheid van een niet-betrouwbare pH-meter is het beter om het brouwwater aan te passen op basis van de gegevens van de correct ingevulde spreadsheet, dan om het water niet aan te passen.

Dit is zo subjectief als de pest, ieder doet ermee wat hij wil.

Hmmm, als het gaat om pH gaat, zou ik zelfs niet proberen te berekenen. Ik denk dat, als je geen pH meter ter beschikking hebt, je beter niets kan doen dan te proberen het te berekenen.
pH (van zo'n complex mengsel) bereken je niet (zelfs niet met empirische formules), die meet je.

btw, wat de 'haters' op dit forum ook posten, ik vind dit wel een zeer interessant topic en vind het logisch als je wil vermijden dat het weeral begint te gaan over Cl zorgt voor body en SO4 voor droogheid...

Easywoods

Citaat van: davyd op 11-01-2018  20:46 uNu gaan we naar tab 4, "Water Adjustment" en we vullen "Total Water Additions" en "Total Batch Volume" in.
In deze fase raad ik aan om alle brouwzouten toe te voegen aan het maischwater. U zet dus "Sparge" op 0.

U vult de hoeveelheid maischwater in, in dit geval 18.75L en totaal volume 14L. In dit voorbeeld spoelen we niet.

Wanneer ik dit alles heb ingevuld krijg ik een pH van 6.13

Wie mee is steekt zijn of haar hand op.

Deze stap kan ik niet helemaal vertalen naar Brewers's Friend omdat ik geen Batch Volume in kan vullen. Het enige wat ik kan bedenken is dat het Totaal volume en het Mash water hetzelfde is als je niet zou spoelen?

Alles invullende kom ik dan op een pH van 6.06 maar het is ook niet gezegd dat dit precies gelijk zou moeten zijn met Bru'n water denk ik.....? :weetniet:





EDIT: Misschien omdat Brewer's Friend uitgaat van een pH van 8?



davyd

Citaat van: HopSwiers op 12-01-2018  13:18 uHmmm, als het gaat om pH gaat, zou ik zelfs niet proberen te berekenen. Ik denk dat, als je geen pH meter ter beschikking hebt, je beter niets kan doen dan te proberen het te berekenen.
pH (van zo'n complex mengsel) bereken je niet (zelfs niet met empirische formules), die meet je.

Neem het voorbeeld van die American Pale Ale: indien je niks aanpast zit je (volgens de spreadsheet toch) met een pH ver boven de 6. Er is volgens mij geen enkele reden om daar aan te twijfelen. Dat is voor Nederlands/Vlaams water bijna per definitie zo omdat dat water in het algemeen erg alkalisch is. Elke toevoeging van een (niet overdreven) hoeveelheid zuur om in de buurt van 5.4 te komen kan niet anders dan tot verbetering leiden. En zelfs als er wat te veel wordt toegevoegd is er nog steeds een zeer ruime marge voor je aan de ondergrens van 5.1 komt.

En je kan proefondervindelijk vaststellen dat heel veel hobbybrouwsels in Nederland en Vlaanderen een te hoge pH hebben.

Maar bon, dat is natuurlijk allemaal mijn mening.

davyd

Citaat van: Easywoods op 12-01-2018  14:02 uDeze stap kan ik niet helemaal vertalen naar Brewers's Friend omdat ik geen Batch Volume in kan vullen. Het enige wat ik kan bedenken is dat het Totaal volume en het Mash water hetzelfde is als je niet zou spoelen?
Alles invullende kom ik dan op een pH van 6.06 maar het is ook niet gezegd dat dit precies gelijk zou moeten zijn met Bru'n water denk ik.....? :weetniet:

- water pH heeft voor zover ik weet geen invloed op berekening
- BF gaat er van uit dat je verlies hebt bij het overpompen van het water VOOR de maisch. Om de juiste samenstelling te verkrijgen moet dat verlies meegeteld worden.
- Je hebt maar 1kg pils ingegeven denk ik. Moet 1.5 kg zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.