Het grote waterbehandeling topic voor ambitieuze beginners

Gestart door davyd, 10-01-2018 22:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

davyd

Citaat van: seed7 op 11-01-2018  11:18 uVoor je aan recepten of software begint zou ik eerst eens uitzoeken hoe je water in elkaar zit. Het waterbedrijf heeft wel gegevens per pompstation en die kun je vaak wel downloaden, maar dan mot je ook nog weten of je in een wisselgebied zit. Hier wisselt het water tussen dat van een pompstation en dat van een waterzuivering. Beide watertjes hebben een verschillende samenstelling, hoe weet ik nu welke ik heb op het brouwmoment?

De volgende stap is inderdaad je waterprofiel ingeven.
- Indien je leidingwater wil gebruiken, moet je die gegevens op het internet zoeken. Bijvoorbeeld, voor Druten heb ik https://www.vitens.nl/over-water/waterkwaliteit/waterkwaliteitsoverzichten gevonden. Indien er verschillende soorten water thuis binnenkomen, dan heb je uiteraard een probleem(pje). Gewoon diep ademhalen, even nadenken, en een beslissing nemen, bv. 1 van de 2 kiezen, of een soort gemiddelde maken.

- Indien je demiwater invult, dan is het gemakkelijk: alle waarden zullen 0 zijn.

- Indien je mineraalwater gebruikt zal de watersamenstelling op de fles staan. Indien niet, op het internet zoeken.

Meld het hier even indien je de watersamenstelling niet vindt. Misschien weten anderen raad.

hobbybob


CeesM

Citaat van: davyd op 11-01-2018  12:37 uIndien er verschillende soorten water thuis binnenkomen, dan heb je uiteraard een probleem(pje). Gewoon diep ademhalen, even nadenken, en een beslissing nemen, bv. 1 van de 2 kiezen, of een soort gemiddelde maken.
Mijn water komt uit 3 bronnen. Ik heb een gemiddelde gemaakt van de 3 brongegevens en dat ingevoerd in BrouwHulp.

Knobby

Hoe kan ik in brunwater kiezen om brouwzouten alleen aan maischwater toe te voegen?
Spoelwater zuur ik alleen aan.

breda82

Ik wil bij mijn volgende brouwsel een klein experiment uitvoeren. Moet wel zeggen ik helaas nog geen pH meter tot mijn beschikking heb. Daarvoor ben ik nog wat geld apart aan het zetten.

Ik ga zaterdag een neipa brouwen. Nu lees ik dat waterbehandeling hierbij toch wel belangrijk is en dat het chloride gehalte eventueel wat aangepast mag worden om het bier wat "zachter" te doen lijken en andere eigenschappen aan te passen.

De samenstelling van het water is nog onzeker daar ik water krijgt vanuit oosterhout/en of dongen. Beide hebben verschillende waarden. Nu wou ik hier het gemiddelde chloride gehalte van nemen en dit ophogen. Chloride / sulfaat ratio 2:1 zou optimaal zijn voor neipa.

Echter heb ik alleen calciumchloride in huis. Zijn er nog andere middelen waarmee ik het sulfaatgehalte kan aanpassen als dat nodig is? Ik heb wel hobbygips liggen maar dat lijkt me geen goed idee in het kader van voedselveiligheid.

En heeft überhaupt wel zin om de chloride te verhogen dan?

Misschien dan toch wat minder toevoegen om veilig te zijn, het is nogal een duur brouwsel met die hoeveelheid hop.

En ja ik ben wat waterbehandeling betreft een beginner! ;-)

davyd

Citaat van: Knobby op 11-01-2018  15:52 uHoe kan ik in brunwater kiezen om brouwzouten alleen aan maischwater toe te voegen?
Spoelwater zuur ik alleen aan.

In de tab "Water Adjustment onder "Total Water Additions" zet je de hoeveelheid Sparge op nul. Zorg er wel voor dat de Total Batch Volume klopt. Dan worden alle mineralen enkel aan het maischwater toegevoegd.

davyd

Citaat van: breda82 op 11-01-2018  16:07 uIk wil bij mijn volgende brouwsel een klein experiment uitvoeren. Moet wel zeggen ik helaas nog geen pH meter tot mijn beschikking heb. Daarvoor ben ik nog wat geld apart aan het zetten.

Ik ga zaterdag een neipa brouwen. Nu lees ik dat waterbehandeling hierbij toch wel belangrijk is en dat het chloride gehalte eventueel wat aangepast mag worden om het bier wat "zachter" te doen lijken en andere eigenschappen aan te passen.

De samenstelling van het water is nog onzeker daar ik water krijgt vanuit oosterhout/en of dongen. Beide hebben verschillende waarden. Nu wou ik hier het gemiddelde chloride gehalte van nemen en dit ophogen. Chloride / sulfaat ratio 2:1 zou optimaal zijn voor neipa.

Echter heb ik alleen calcium chloride in huis. Zijn er nog andere middelen waarmee ik het sulfaat gehalte kan aanpassen als dat nodig is? ik heb wel hobbygips liggen maar dat lijkt me geen goed idee in het kader van voedselveiligheid.

En heeft uberhaupt wel zin om de chloride te verhogen dan?

Misschien dan toch wat minder toevoegen om veilig te zijn, het is nogal een duur brouwsel met die hoeveelheid hop.

En ja ik ben wat waterbehandeling betreft een beginner! ;-)

Hobbygips: neen :)
Zoek eens naar het waterrapport van je leidingwater en post de waarden hier.
De enige andere bron van sulfaat zou magnesiumsulfaat kunnen zijn, maar dat heb je waarschijnlijk ook niet?

breda82

Citaat van: davyd op 11-01-2018  16:21 uHobbygips: neen :)
Zoek eens naar het waterrapport van je leidingwater en post de waarden hier.
De enige andere bron van sulfaat zou magnesiumsulfaat kunnen zijn, maar dat heb je waarschijnlijk ook niet?


Deze waardes krijg ik voor het water hier:

Totale hardheid (dH)
7,56 - 10,36
Zuurgraad (pH)
7,04 - 8,3

Waterbedrijf dorst gemiddeld:
Chloride 23,5 mg/l
Sulfaat 2,25 mg/l

https://www.brabantwater.nl/PompStationInfo/Dorst.pdf

Waterbedrijf oosterhout gemiddeld:
Chloride: 18 mg/l
Sulfaat: 2,2 mg/l

https://www.brabantwater.nl/PompStationInfo/Oosterhout.pdf

Magnesiumsulfaat zou ik misschien wel bij een apotheek kunnen kopen? Of wellicht leest er iemand mee hier uit de omgeving :)

davyd

Inderdaad, ik denk dat apotheken dat hebben. Heb je melkzuur/fosforzuur/zuurmout?

William

Citaat van: Adbrouwt op 11-01-2018  08:20 uSinds wanneer is Davyd forumbeheerder  ;)

Respect voor een topic met potentie Ad ;)

Adbrouwt

Citaat van: William op 11-01-2018  17:28 uRespect voor een topic met potentie Ad ;)
De potentie van het topic zie ik wel en zelfs de potentie van de topicstarter [emoji6]

breda82

Citaat van: davyd op 11-01-2018  17:13 uInderdaad, ik denk dat apotheken dat hebben. Heb je melkzuur/fosforzuur/zuurmout?

Nee helaas geen van bovenstaand, kan morgen wel eens een belletje wagen naar een apotheek. Baal wel had het van de week mee moeten bestellen.

davyd

Citaat van: breda82 op 11-01-2018  17:58 uNee helaas geen van bovenstaand, kan morgen wel eens een belletje wagen naar een apotheek. Baal wel had het van de week mee moeten bestellen.

Kan je geen melkzuur of zo lenen bij een bevriend brouwer? Is bij jouw water belangrijker dan dat sulfaat.


breda82

Citaat van: davyd op 11-01-2018  18:04 uKan je geen melkzuur of zo lenen bij een bevriend brouwer? Is bij jouw water belangrijker dan dat sulfaat.

Ik ken helaas nog geen brouwers hier in Breda. Ja heb een keer een avond van het gilde bijgewoond maar die zitten niet op nieuwe leden te wachten krijg ik het idee.

Misschien kan ik eens informeren bij frontaal.


seed7

Een pompstation met de naam Dorst :)

Citaat van: chthon op 11-01-2018  18:12 u

Ergens is het wel grappig dat men maar steeds bierkleur aan een bepaald water wil koppelen, als er toch van alles gemaniplueerd wordt.

Ingo (mooi weinig sulfaat ook in Dorst)

davyd

Indien u het waterrapport hebt kunt u de Water Report Input tab invullen. De volgende ionengegevens hebt u nodig:
Ca - calcium
Ma - magnesium
Na - natrium (sodium in het Engels)

HCO3 - bicarbonaat (waterstofcarbonaat) (OPGEPAST, niet hetzelfde als CaCO3)
Het vakje voor CO3 (carbonaat) laat u leeg.
SO4 -  sulfaat
Cl - chloride (OPGEPAST, niet het chloorgehalte in het water - normaal niet aanwezig in Nederland)

Als echte DirkJan fan kijken we naar het waterrapport van Druten:

We krijgen de volgende gemiddelde waardes:
Ca: 29.1
Mg: 13
Na: 94.4

HCO3: 194
SO4: 49
Cl: 87

U zal opmerken dat de pH van het water niet gevraagd wordt. Waarom niet? Voornamelijk omdat de mouten die pH onmiddellijk fundamenteel zullen veranderen.

Wat merken we op aan dit profiel:
- redelijk hoge natriumwaarde. De ondergrens om natrium te proeven ligt rond de 300 mg/liter, dus in principe gaat het nog.
- redelijk hoge HCO3 waarde. Dat impliceert onmiddellijk dat de pH van de maisch vrij hoog zal zijn en er voor de meeste biersoorten zal moeten aangezuurd worden.

Voor Tsjechische pils, dat een zeer laag gehalte aan mineralen vereist, is dit water eigenlijk niet bruikbaar.

chthon

Citaat van: seed7 op 11-01-2018  18:35 uEen pompstation met de naam Dorst :)

Ergens is het wel grappig dat men maar steeds bierkleur aan een bepaald water wil koppelen, als er toch van alles gemaniplueerd (sic) wordt.

Ingo (mooi weinig sulfaat ook in Dorst)

Wat zou er nog gemanipuleerd worden?

davyd

De volgende stap is het ingeven van een deel van het recept: de granen.  Daarvoor gaan we naar "Grain Bill Input".
We onderscheiden vier soorten graan:
1. basismouten
2. caramouten
3. geroosterde mouten
4. zuurmouten

Zij hebben alle een verschillende invloed op de pH.

U vult in:
eerst mout
dan type (bv cara)
dan gewicht (eerst kg dan gram)
dan kleur (hoe donkerder de granen hoe meer aciditeit zij bevatten en zij de pH van de maisch zullen verlagen.)
Belangrijke opmerking: de kleur moet ingevuld worden in Lovibond/SRM, niet in EBC. U moet dus ergens een conversietooltje vinden indien u de waardes niet hebt.
Vergeet niet links onderaan de eenheid van kleur te veranderen van Lovibond naar EBC indien je EBC waarden wil gebruiken!

In dit voorbeeld maken we een American Pale Ale
1. Maris Otter   Base Malt   1 kg       0 g    2L
2. Pils              Base Malt   1 kg    500 g   2L
3. Carared        Crystal       0 kg   300 g   24L

U hebt 2.3 kg granen en 10.8 EBC.

tdp

Ben bezig met mijn gegevens in te vullen in Brun'water, ik moet zeggen dat ik er nog weinig van snap. Het probleem met het openen van Numbers kan daar ook een reden van zijn ;). Zal op mijn brouwpc, die sinds kort op Windows draait wel ff OfficeLibre of OpenOffice installeren.

Dit zijn de waarden die ik zou moeten ingeven. Moet dit nog omgerekend worden, of zijn dit de correcte waarden?

Ca: 93,7 mg/l
Mg: 8,83 mg/l
Na: 21,3 mg/l

HCO3: 215 mg/l
SO4: 74 mg S04/l
Cl: 41 mg/l

tdp

En voor het forumtreffen heb ik aangeboden om met zowel kraanwater (van bovenstaande 'kwaliteit') te brouwen, als met aangepast demiwater. Hier moet ik dus bij alle variabelen 0 invullen Davyd?

davyd

Nu gaan we naar tab 4, "Water Adjustment" en we vullen "Total Water Additions" en "Total Batch Volume" in.
In deze fase raad ik aan om alle brouwzouten toe te voegen aan het maischwater. U zet dus "Sparge" op 0.

U vult de hoeveelheid maischwater in, in dit geval 18.75L en totaal volume 14L. In dit voorbeeld spoelen we niet.

Wanneer ik dit alles heb ingevuld krijg ik een pH van 6.13

Wie mee is steekt zijn of haar hand op.

davyd

Citaat van: tdp op 11-01-2018  20:40 uMoet dit nog omgerekend worden, of zijn dit de correcte waarden?

Ca: 93,7 mg/l
Mg: 8,83 mg/l
Na: 21,3 mg/l

HCO3: 215 mg/l
SO4: 74 mg S04/l
Cl: 41 mg/l

Als dat zo in jouw waterrapport staat zal het juist zijn he :)

davyd

Citaat van: tdp op 11-01-2018  20:41 uEn voor het forumtreffen heb ik aangeboden om met zowel kraanwater (van bovenstaande 'kwaliteit') te brouwen, als met aangepast demiwater. Hier moet ik dus bij alle variabelen 0 invullen Davyd?

Bij demiwater worden inderdaad alle waardes in de Water Report Input tab op 0 gezet.

Knobby

Citaat van: davyd op 11-01-2018  20:38 uDe volgende stap is het ingeven van een deel van het recept: de granen.  Daarvoor gaan we naar "Grain Bill Input".
We onderscheiden vier soorten graan:
1. basismouten
2. caramouten
3. geroosterde mouten
4. zuurmouten

Zij hebben alle een verschillende invloed op de pH.

U vult in:
eerst mout
dan type (bv cara)
dan gewicht (eerst kg dan gram)
dan kleur (hoe donkerder de granen hoe meer aciditeit zij bevatten en zij de pH van de maisch zullen verlagen.)
Belangrijke opmerking: de kleur moet ingevuld worden in Lovibond/SRM, niet in EBC. U moet dus ergens een conversietooltje vinden indien u de waardes niet hebt.

In dit voorbeeld maken we een American Pale Ale
1. Maris Otter   Base Malt   1 kg       0 g    2L
2. Pils              Base Malt   1 kg    500 g   2L
3. Carared        Crystal       0 kg   300 g   24L

U hebt 2.3 kg granen en 10.8 EBC.
Je kan bij de grain bill input onderaan de malt color setting op EBC zetten

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.