Het grote waterbehandeling topic voor ambitieuze beginners

Gestart door davyd, 10-01-2018 22:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

davyd

Indien er voldoende belangstelling is, kunnen we in deze draad bespreken/leren hoe water kan  worden uitgekozen en behandeld voor het brouwen van bier. Dit is een PRAKTISCHE draad voor (relatieve) beginners die het stadium van de brouwpakketten voorbij zijn en volmout willen brouwen, of al meer gevorderde brouwers die tot nu toe niets aan het brouwwater hebben verander.

Het is NIET de bedoeling het nut van waterbehandeling hier te bediscussiëren, enkel om op een eenvoudige wijze te leren HOE water kan worden behandeld. Mensen die zich toch geroepen voelen een kritische voetnoot of erger te plaatsen zullen eerst vriendelijk, en dan wellicht iets minder vriendelijk verzocht worden om dat ergens anders te doen.

Laatkomers of nieuwe mensen moeten ook in staat zijn deze draad zelfstandig te doorlopen en te leren hoe water aan te passen.

We blijven hier op het niveau van de beginner. Chemische kennis is NIET of nauwelijks vereist.  En het is ook niet de bedoeling er diep op in te gaan. We gaan voorlopig ook zeker NIET in op meer ingewikkelde onderwerpen zoals restalkaliteit e.d. Die discussies horen ergens anders thuis. We bespreken ENKEL wat nodig is om ons doel te bereiken: water aanpassen om beter bier te brouwen.

Ik stel voor (o.a.) de volgende zaken te behandelen:
- watersoftware  downloaden en de eigenschappen van water dat u gebruikt of wenst te gebruiken in te vullen
- een bierprofiel (bv hoppig amber bier) uit te kiezen, en brouwzouten toe te voegen die aan dat profiel een aan het recept dat u gebruikt beantwoorden
- de pH van maisch- en eventueel spoelwater aan te passen

Wat hebt u nodig:
- de watersoftware - een spreadsheet (Bru'nwater) die u in excel of andere software laadt.
- enkele verschillende soorten brouwzouten (alle brouwwinkels hebben die).
- ofwel een zuur om de pH aan te passen, ofwel zuurmout (alle brouwwinkels hebben die).
- een pH meter is niet strikt noodzakelijk maar natuurlijk wel handig als controle.
- wat kennis van het Engels is ook wel handig.

Uiteraard wordt alles hier in voldoende detail uitgelegd.

We kunnen dit interactief doen: indien u de eerste stappen hebt gezet en de spreadsheet (gedeeltelijk) hebt ingevuld, of ergens vast zit, dan kan hier hulp of advies worden geboden om alles tot een goed einde te brengen.

Indien er mensen (andere species mogen ook) hierin geïnteresseerd zijn dan kunnen we er aan beginnen. Zo niet, niet 😉

Mensen die vertrouwd zijn met dit onderwerp worden uiteraard ook uitgenodigd om deel te nemen en te helpen.

Laat iets horen.

JoepH

Prima initiatief. Dit wordt een leerzame draad binnen deze blog. Ik ga morgen het waterprofiel te pakken zien te krijgen. De site van Vitens zal wel de goede weg zijn. Waterprofiel - recept - software of spreadsheet, dat gaar goed komen.

Esterenbrouw


JamMasterJustin

Interessant initiatief! Ik ben de laatste tijd aan het denken om mij meer te verdiepen in waterbehandeling, maar ik weet niet zo goed waar te beginnen en wat 'goed' is. Dit topic komt dus als geroepen. Ik ga dit volgen

Adbrouwt

Als je pH te hoog is aanzuren als je pH te laag is aanlogen. Je kunt alleen weten of je pH afwijkt als je dit meet. De brouwsoftware blijft natuurlijk een benadering die voor de meeste toepassingen meer dan voldoende is. Maar ja, iedereen weet dat je ook zonder waterbehandeliing een prima biertje kunt brouwen. Mijn stelling is dat je beter eerst kunt leren een goed bier te brouwen met je installatie zonder waterbehandeling. De charme van afwijkende water parameters maakt het craft bier wel extra speciaal. Als we allemaal ons water gaan behandelen krijgen we allemaal het zelfde water en voor je het weet zit iedereen een goede fabrieks pils te brouwen. En dat kunnen we al uitstekend in holland.

seed7

Ben benieuwd.

Ingo (bier brouwen dat bij je water past is de beste waterbehandeling)

Koen S

Citaat van: seed7 op 11-01-2018  07:52 uBen benieuwd.

Ingo (bier brouwen dat bij je water past is de beste waterbehandeling)
Ik brouw bier dat ik graag lust.
Het leidingwater hier bevat veel natrium (90 ppm), en dat maakt je bier wat zoeter, ik hou daar niet zo van, dus mix ik met demiwater en ik voeg brouwzouten toe. Een wereld van verschil.

Serge VL

Citaat van: Adbrouwt op 11-01-2018  07:48 uAls je pH te hoog is aanzuren als je pH te laag is aanlogen. Je kunt alleen weten of je pH afwijkt als je dit meet. De brouwsoftware blijft natuurlijk een benadering die voor de meeste toepassingen meer dan voldoende is. Maar ja, iedereen weet dat je ook zonder waterbehandeliing een prima biertje kunt brouwen. Mijn stelling is dat je beter eerst kunt leren een goed bier te brouwen met je installatie zonder waterbehandeling. De charme van afwijkende water parameters maakt het craft bier wel extra speciaal. Als we allemaal ons water gaan behandelen krijgen we allemaal het zelfde water en voor je het weet zit iedereen een goede fabrieks pils te brouwen. En dat kunnen we al uitstekend in holland.

Citaat van: davyd op 10-01-2018  22:15 uHet is NIET de bedoeling het nut van waterbehandeling hier te bediscussiëren, enkel om op een eenvoudige wijze te leren HOE water kan worden behandeld. Mensen die zich toch geroepen voelen een kritische voetnoot of erger te plaatsen zullen eerst vriendelijk, en dan wellicht iets minder vriendelijk verzocht worden om dat ergens anders te doen.

Poging mislukt  ;)
:weetniet:

Adbrouwt

Citaat van: Serge VL op 11-01-2018  08:05 uPoging mislukt  ;)
:weetniet:
Sinds wanneer is Davyd forumbeheerder  ;)

lier

Ok vraagje, kan je water dat door de ontharder is geweest corrigeren? Of wellicht betere vraag wat doet de ontharder eigenlijk met de samenstelling van je water?
 Ik heb zo'n ding, 1x vergeten over de by-pass te zetten en ontzettend bitter bier gekregen.

Jeukstaardt

Citaat van: seed7 op 11-01-2018  07:52 u(bier brouwen dat bij je water past is de beste waterbehandeling)

Precies.
Pils met Burton water ;D

Koen S

Misschien even heel praktisch:

Goede brouwsoftware met waterbehandeling is BrouwHulp, je kan het hier gratis downloaden:
http://wittepaard.roodetoren.nl/index.php/BrouwHulp
Als je met het programma gaat werken en je zit met vragen, dan zullen leden op dit forum je graag helpen.

Als je andere software gebruikt en/of enkel aan waterbehandeling wil doen, dan kan je Brun Water gebruiken. Je kan het Excel-bestand hier downloaden:
https://sites.google.com/site/brunwater/home/files

Het luik waterbehandeling in BrouwHulp is helemaal gebaseerd op Brun Water en voor beginners in waterbehandeling wat handiger.

davyd

Citaat van: Adbrouwt op 11-01-2018  07:48 uAls je pH te hoog is aanzuren als je pH te laag is aanlogen. Je kunt alleen weten of je pH afwijkt als je dit meet. De brouwsoftware blijft natuurlijk een benadering die voor de meeste toepassingen meer dan voldoende is. Maar ja, iedereen weet dat je ook zonder waterbehandeliing een prima biertje kunt brouwen. Mijn stelling is dat je beter eerst kunt leren een goed bier te brouwen met je installatie zonder waterbehandeling. De charme van afwijkende water parameters maakt het craft bier wel extra speciaal. Als we allemaal ons water gaan behandelen krijgen we allemaal het zelfde water en voor je het weet zit iedereen een goede fabrieks pils te brouwen. En dat kunnen we al uitstekend in holland.
Ad, ik voel jouw pijn. Wanneer er wordt gevraagd iets niet te doen, dan krijg je een zo goed als onweerstaanbare drang om het net wel te doen. Mag ik je toch vriendelijk verzoeken op deze draad geen discussie te voeren over het nut van waterbehandeling? Het is de bedoeling om te bekijken hoe het kan worden gedaan. Ieder kan dan naar eigen goeddunken beslissen of zij het willen proberen ofwel naar de raad van een aantal ongetwijfeld wijze, gevorderde forumleden te luisteren en er gewoon niet mee te beginnen.

davyd

Citaat van: lier op 11-01-2018  08:42 uOk vraagje, kan je water dat door de ontharder is geweest corrigeren? of wellicht betere vraag wart doet de ontharder eigenlijk met de samenstelling van je water?
 Ik heb zo'n ding, 1x vergeten over de by-pass te zetten en ontzettend bitter bier gekregen.

Een waterontharder vervangt de calcium- en magnesiumionen door natrium en chloride. Je hebt natuurlijk zelf ervaren dat het bier er onaangenaam van wordt. En eerste probleem om dat water te gebruiken is dat je het teveel aan natrium en chloride niet opnieuw kan verwijderen. Een tweede probleem is dat je dan niet de juiste watersamenstelling kent om in de software in te pluggen. Calcium en magnesium hebben een belangrijke invloed op de pH, en als je die verwijdert zal ook de pH van de maisch veranderen. Je weet ook niet hoeveel calcium en magnesium je opnieuw moet toevoegen...

Easywoods

Citaat van: Koen S op 11-01-2018  09:07 uMisschien even heel praktisch:

Goede brouwsoftware met waterbehandeling is BrouwHulp, je kan het hier gratis downloaden:
http://wittepaard.roodetoren.nl/index.php/BrouwHulp
Als je met het programma gaat werken en je zit met vragen, dan zullen leden op dit forum je graag helpen.

Als je andere software gebruikt en/of enkel aan waterbehandeling wil doen, dan kan je Brun Water gebruiken. Je kan het Excel-bestand hier downloaden:
https://sites.google.com/site/brunwater/home/files

Het luik waterbehandeling in BrouwHulp is helemaal gebaseerd op Brun Water en voor beginners in waterbehandeling wat handiger.

Jammer, puur uit nieuwsgierigheid Brun Water gedownload, in Numbers op een iMac worden o.a. alle formules verwijderd  :huilen:

Mogelijk kan ik, dit draadje volgend, met de "Mash Chemistry and Brewing Water Calculator" in Brewer's Friend wat wijzer worden  :brouwen:

davyd

Citaat van: Easywoods op 11-01-2018  10:36 uJammer, puur uit nieuwsgierigheid Brun Water gedownload, in Numbers op een iMac worden o.a. alle formules verwijderd  :huilen:

Installeer OpenOffice of LibreOffice, dan gaat het wel. Zowel in Excel als OpenOffice en LibreOffice het gebruik van macro's toelaten wanneer de spreadsheet wordt geopend.

davyd

- Bru'nwater dus hier downloaden: https://sites.google.com/site/brunwater/home/files
- Openen met Excel, OpenOffice of LibreOffice. Het gebruik van macro's toelaten.
- Dan: in de "Water Report Input" sheet de "Program Volume Settings" wijzigen van Gallons naar Liters, de spreadsheet saven, en het grote avontuur kan beginnen.

Easywoods

Citaat van: davyd op 11-01-2018  10:56 u- Bru'nwater dus hier downloaden: https://sites.google.com/site/brunwater/home/files
- Openen met Excel, OpenOffice of LibreOffice. Het gebruik van macro's toelaten.
- Dan: in de "Water Report Input" sheet de "Program Volume Settings" wijzigen van Gallons naar Liters, de spreadsheet saven, en het grote avontuur kan beginnen.

Bedankt, ga ik er in OpenOffice mee rommelen en het later eens kijken of het te reproduceren valt in Brewer's Friend (als ik dat dan nog wil)  :groots:

davyd

Citaat van: Easywoods op 11-01-2018  10:36 uMogelijk kan ik, dit draadje volgend, met de "Mash Chemistry and Brewing Water Calculator" in Brewer's Friend wat wijzer worden  :brouwen:

Indien je om de een of andere reden Bru'nwater niet kan of wil gebruiken zijn er nog andere opties:
- EZ Water: http://www.ezwatercalculator.com/ - gemaakt op basis van berekeningen van Kai Troester (Braukaiser)
- De Brewer's Friend calculator, die, denk ik, op EZ Water is gebaseerd

BrouwHulp kan wellicht ook, maar ik heb er geen ervaring mee o.a. omdat ik met een mac werk.

Ik zou zeggen: GEEN software gebruiken waarbij het concrete recept dat je wil brouwen niet deel uitmaakt van de berekeningen.

davyd

Shortcut: voor wie zelfstandig Bru'nwater wil leren kennen, en voldoende Engels kent is er hier een goede (Engelse) handleiding: http://accidentalis.com/brun-water-spreadsheet-tutorial-free-edition/

Adbrouwt

Citaat van: davyd op 11-01-2018  09:35 uAd, ik voel jouw pijn. Wanneer er wordt gevraagd iets niet te doen, dan krijg je een zo goed als onweerstaanbare drang om het net wel te doen. Mag ik je toch vriendelijk verzoeken op deze draad geen discussie te voeren over het nut van waterbehandeling? Het is de bedoeling om te bekijken hoe het kan worden gedaan. Ieder kan dan naar eigen goeddunken beslissen of zij het willen proberen ofwel naar de raad van een aantal ongetwijfeld wijze, gevorderde forumleden te luisteren en er gewoon niet mee te beginnen.
Laat het modereren maar aan de moderators over. Volgens mij zit híer ook niemand op al jou semi wetenschappelijk gebrabbel te wachten. Lees nog maar eens mijn eerste zinnen.
Als je pH te hoog is aanzuren als je pH te laag is aanlogen. Je kunt alleen weten of je pH afwijkt als je dit meet. De brouwsoftware blijft natuurlijk een benadering die voor de meeste toepassingen meer dan voldoende is.

seed7

Voor je aan recepten of software begint zou ik eerst eens uitzoeken hoe je water in elkaar zit. Het waterbedrijf heeft wel gegevens per pompstation en die kun je vaak wel downloaden, maar dan mot je ook nog weten of je in een wisselgebied zit. Hier wisselt het water tussen dat van een pompstation en dat van een waterzuivering. Beide watertjes hebben een verschillende samenstelling, hoe weet ik nu welke ik heb op het brouwmoment?

Met name sulfaat varieert, gelukkig zijn chloride en calcium laag, dus pH mooi met calciumchloride corrigeren to Ca op 100 ppm en de rest met melkzuur.

Ingo

bjorri

Waarom schrijf je niet een wiki en vraag Jacques dan om die te plaatsen.

Sowieso als je iets duidelijk wilt maken dan is de eerste stap om te vertellen waarom. Discussie kan daar heel verhelderend voor werken.

Zelf ben ik van mening dat dit onderwerp inderdaad een wiki verdient maar het belang hoeft ook weer niet overdreven te worden. Ook zonder waterbehandeling zijn best smakelijke bieren te brouwen. Voor mij valt dit voor puntjes op de i, voor een beginner gewoon nog niet interessant, laat die zich eerst maar richten op temperatuurbeheersing en schoon werken.

davyd

Citaat van: bjorri op 11-01-2018  11:22 uWaarom schrijf je niet een wiki en vraag Jacques dan om die te plaatsen.

Wellicht kan er een wiki uit deze draad volgen, tenminste als hij niet te veel gesaboteerd wordt. Het is hier vooral de bedoeling om interactief te werken, stap voor stap. Ik denk dat voor een aantal mensen een wiki-pagina een te hoge drempel zal zijn.

davyd

Citaat van: Adbrouwt op 11-01-2018  11:15 ujou semi wetenschappelijk gebrabbel
Ik ken zelf te veel de klappen van de zweep om in deze val te trappen. Bye!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.