Voor je aan recepten of software begint zou ik eerst eens uitzoeken hoe je water in elkaar zit. Het waterbedrijf heeft wel gegevens per pompstation en die kun je vaak wel downloaden, maar dan mot je ook nog weten of je in een wisselgebied zit. Hier wisselt het water tussen dat van een pompstation en dat van een waterzuivering. Beide watertjes hebben een verschillende samenstelling, hoe weet ik nu welke ik heb op het brouwmoment?
De volgende stap is inderdaad je waterprofiel ingeven.
- Indien je leidingwater wil gebruiken, moet je die gegevens op het internet zoeken. Bijvoorbeeld, voor Druten heb ik
https://www.vitens.nl/over-water/waterkwaliteit/waterkwaliteitsoverzichten gevonden. Indien er verschillende soorten water thuis binnenkomen, dan heb je uiteraard een probleem(pje). Gewoon diep ademhalen, even nadenken, en een beslissing nemen, bv. 1 van de 2 kiezen, of een soort gemiddelde maken.
- Indien je demiwater invult, dan is het gemakkelijk: alle waarden zullen 0 zijn.
- Indien je mineraalwater gebruikt zal de watersamenstelling op de fles staan. Indien niet, op het internet zoeken.
Meld het hier even indien je de watersamenstelling niet vindt. Misschien weten anderen raad.