Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Het grote waterbehandeling topic voor ambitieuze beginners  (gelezen 11721 keer)

Offline davyd

• Super lid
  • Land: 00
  • foei, foei
Re: Het grote waterbehandeling topic voor ambitieuze beginners
« Reactie #125 Gepost op: 13-01-2018 15:51 u »
Daarmee diskwalificeer je de kwaliteit van het brouwwater.

VOOR MIJZELF.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline davyd

• Super lid
  • foei, foei
« Reactie #126 Gepost op: 13-01-2018 15:58 u »
Mijn inziens zou dit topic aan waarde winnen indien Bru'n water gebruikt wordt en de uitkomst van de berekening vergeleken wordt met de gemeten pH-waarde.

Ik heb al heel wat getuigenissen gelezen van mensen die gestopt zijn met het controleren van hun wort met hun pH-meter, omdat ze voldoende vertrouwen hebben in Bru'nwater. Ik zeg niet dat mensen hun pH-meter moeten weggooien. Ik doe dat zelf ook niet. Ik stel enkel vast dat er een heleboel mensen hebben die zich geen fatsoenlijke pH-meter kunnen of willen veroorloven, of hem niet kunnen of willen gebruiken. Voor die mensen kan Bru'nwater een hulpmiddel zijn om de kwaliteit van hun bier te verbeteren. Niet meer of niet minder dan dat.

Offline davyd

• Super lid
  • foei, foei
« Reactie #127 Gepost op: 13-01-2018 16:06 u »
Nog een opmerking over Calciumchloride: er bestaan (minstens) twee versies, een vloeibare en een vaste (soort korrels). De gratis versie van Bru'nwater gebruikt ENKEL de vaste vorm. Er is een "supporter" versie (die ik gebruik - een kleine donatie via Paypal volstaat om die te krijgen) die wat meer features heeft, en die geeft ook de berekening voor de vloeibare vorm.

Hier is een draad met informatie hoe je zelf die berekening kan doen: https://www.homebrewtalk.com/forum/threads/how-to-use-liquid-33-calcium-chloride.536936/

Indien je van plan bent Bru'nwater te gebruiken raad ik aan om ofwel de supporter versie te gebruiken ofwel de vaste calciumchloride te kopen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #128 Gepost op: 13-01-2018 16:26 u »
Ik heb al heel wat getuigenissen gelezen van mensen die gestopt zijn met het controleren van hun wort met hun pH-meter, omdat ze voldoende vertrouwen hebben in Bru'nwater. Ik zeg niet dat mensen hun pH-meter moeten weggooien. Ik doe dat zelf ook niet. Ik stel enkel vast dat er een heleboel mensen hebben die zich geen fatsoenlijke pH-meter kunnen of willen veroorloven, of hem niet kunnen of willen gebruiken. Voor die mensen kan Bru'nwater een hulpmiddel zijn om de kwaliteit van hun bier te verbeteren. Niet meer of niet minder dan dat.

Het zou goed zijn als ook cijfertjes gepost worden.

Overigens volg ik de pH van mijn bier ook tijdens de vergisting. Daarvoor is een pH-meter noodzakelijk. Dat kun je niet uitreken.
Het verloop van de pH is een indicatie voor het verloop van je vergisting en maakt autolyse inzichtelijk. Na een snelle daling van de pH aan het begin van de vergisting stijgt deze zodra de vergisting minder wordt. Dat is ook het moment dat het materiaal van dode gistcellen niet gebruikt wordt voor de opmaak van nieuwe cellen.
Verder is het zo dat de pH omhoog gaat wanneer je koudhopt. Door het verhogen van de pH krijg je een onaangenamere bitterheid. Je bier wordt ook minder fris van smaak door de verhoging van de pH. Bierbrouwen is meer dan maischen. En niet alles valt te berekenen.

Maar door te gaan rekenen en zouten en zuren te gebruiken kan een start gemaakt worden met het brouwen van een beter bier. Dat kan ook met de aanschaf van een goede pH-meter.  :)

Offline Bertje Bier

• Junior lid
  • **
  • Better drunk than Trump. Drink Maleier
« Reactie #129 Gepost op: 13-01-2018 16:36 u »
Hoe doe je dat dan Jacques?

Corrigeer  je het brouwwater dat je hebt aangemaakt tijdens en na het maischen dan ook nog?

Offline davyd

• Super lid
  • foei, foei
« Reactie #130 Gepost op: 13-01-2018 16:47 u »
autolyse

Nu het magische woord 'autolyse' is gevallen stop ik met verder discussiëren op deze draad. Jacques heeft hem vakkundig overgenomen. Hij doet dat goed.

Mensen die problemen hebben met het invullen van hun software mogen mij dag en nacht pm'en. Dat wil niet automatisch zeggen dat ik 's nachts zal antwoorden, maar er is een goede kans dat dit overdag wel gebeurt. Soms zelfs dezelfde overdag als de nacht van de pm.

Verdere aanvullingen kunnen ook gevonden worden op het Vlaamse forum: https://vlaamshobbybrouwforum.eu/wbb/index.php?thread/10635-waterbehandeling-in-bru-nwater/

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #131 Gepost op: 13-01-2018 16:51 u »
Nu het magische woord 'autolyse' is gevallen stop ik met verder discussiëren op deze draad. Jacques heeft hem vakkundig overgenomen. Hij doet dat goed.

Mensen die problemen hebben met het invullen van hun software mogen mij dag en nacht pm'en. Dat wil niet automatisch zeggen dat ik 's nachts zal antwoorden, maar er is een goede kans dat dit overdag wel gebeurt. Soms zelfs dezelfde overdag als de nacht van de pm.

Verdere aanvullingen kunnen ook gevonden worden op het Vlaamse forum: https://vlaamshobbybrouwforum.eu/wbb/index.php?thread/10635-waterbehandeling-in-bru-nwater/
Nu al de handdoek in de ring? Vorige keer hield je het langer vol.  :-X

Offline davyd

• Super lid
  • foei, foei
« Reactie #132 Gepost op: 13-01-2018 17:37 u »
Nu al de handdoek in de ring?

Leer lezen. Misschien begin ik wel een kruistocht tegen de autolyse-kruistocht.

Offline Esterenbrouw

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #133 Gepost op: 13-01-2018 17:56 u »
En je was zo goed bezig!

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
  • Als het bier gesmurft is... smurfen we het bier..
    • Amsterdamse Brouw Vereniging de Bierkaai
« Reactie #134 Gepost op: 13-01-2018 18:03 u »
En hoe behandel je dat dan?

Met behulp van BrouwHulp.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #135 Gepost op: 13-01-2018 18:35 u »
Tja, Jacques heeft een aantal stokpaardjes waar hij niet van af te knuppelen is.

Ik denk dat iedereen hier erg dankbaar is voor alle tijd en moeite die je in het forum en de wiki stopt Jacques, maar het zou fijn zijn als je bepaalde onderwerpen af en toe eens zou kunnen laten liggen. Net als dat sommige (bekende weg) vragen irritant worden na de 20e keer geldt dit ook voor bepaalde forumoorlogen over een aantal onderwerpen (ik noem een hydrateren, waterbehandeling, autolyse, plastieke cct's vs rvs etc). Zo is het inmiddels onmogelijk om over deze onderwerpen te praten zonder dat er continu iemand de draad vervuilt met niet ter zake doende opmerkingen over hoe het ene kamp beter is dan het andere kamp. Dat er flinke meningsverschillen zijn over deze onderwerpen dat weten we inmiddels wel, net als dat allang duidelijk wie in welk kamp zit. Helaas verzandt zo'n draad dan gegarandeerd in een welles nietes gebeuren en dat is jammer en erg storend. Ik ken een aantal brouwers die om exact deze reden bijna niet meer op het forum komen. Dat is toch zonde?
En als er iets echt gezegd moet worden, dan is één keer (per draad) meer dan genoeg. Dat hoeft dan niet tot vervelens toe herhaald te worden, want ook dat vervuilt de draad.

Overigens geldt bovenstaande ook voor een aantal andere mensen hier op het forum...

Offline Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #136 Gepost op: 13-01-2018 19:16 u »
Tja, Jacques heeft een aantal stokpaardjes waar hij niet van af te knuppelen is.

Ik denk dat iedereen hier erg dankbaar is voor alle tijd en moeite die je in het forum en de wiki stopt Jacques, maar het zou fijn zijn als je bepaalde onderwerpen af en toe eens zou kunnen laten liggen. Net als dat sommige (bekende weg) vragen irritant worden na de 20e keer geldt dit ook voor bepaalde forumoorlogen over een aantal onderwerpen (ik noem een hydrateren, waterbehandeling, autolyse, plastieke cct's vs rvs etc). Zo is het inmiddels onmogelijk om over deze onderwerpen te praten zonder dat er continu iemand de draad vervuilt met niet ter zake doende opmerkingen over hoe het ene kamp beter is dan het andere kamp. Dat er flinke meningsverschillen zijn over deze onderwerpen dat weten we inmiddels wel, net als dat allang duidelijk wie in welk kamp zit. Helaas verzandt zo'n draad dan gegarandeerd in een welles nietes gebeuren en dat is jammer en erg storend. Ik ken een aantal brouwers die om exact deze reden bijna niet meer op het forum komen. Dat is toch zonde?
En als er iets echt gezegd moet worden, dan is één keer (per draad) meer dan genoeg. Dat hoeft dan niet tot vervelens toe herhaald te worden, want ook dat vervuilt de draad.

Overigens geldt bovenstaande ook voor een aantal andere mensen hier op het forum...
:petje-af:

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #137 Gepost op: 13-01-2018 19:44 u »

Dank je!

Hierbij als aanvulling/Tip: maak een aantal topic's aan over de diverse stokpaarden en verwijs daarnaar dmv een link in een discussie. Mensen die geïnteresseerd zijn zullen deze links bekijken en anderen niet. Dit voorkomt ergernis en zinloze welles nietes discussies en je houdt tijd over voor andere leuke dingen omdat je niet constant hetzelfde hoeft te typen en het voorkomt dat we door de stokpaarden de discussie niet meer zien.

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #138 Gepost op: 13-01-2018 19:45 u »
Al heel wat keren heb ik gewezen op het belang van het gebruik van brouwzouten als smaakmakers van je bier. Anders dan veel anderen stel ik dat je geen brouwsoftware nodig hebt om deze te gebruiken. Toevoegen naar smaak is mijn advies. Laat je niet leiden door berekeningen die door anderen bedacht zijn. Die berekeningen gaan vaak uit van bestaande bierstijlen en kleuren niet buiten de lijntjes.

Gebruik niet te veel brouwzouten. Iedere kok weet ook dat je met zout en peper moet oppassen. Na toevoeging kijk je wat de pH doet. Vervolgens laat je je leiden door je pH-meter. Brouwsoftware kan een goede indicatie geven maar is niet heilig. Vooral ook omdat de samenstelling van het leidingwater, zeker in Nederland, zeer regelmatig wordt aangepast. Die aanpassingen worden niet automatisch verwerkt in je brouwsoftware. Daarnaast kan de pH die een mout geeft net wat anders zijn dan in de brouwsoftware is opgenomen. Brouwsoftware geeft een redelijke indicatie maar je mag er niet blind op varen.
Niet te veel brouwzouten? Elders spreek je van waardes van mineralen in je water zoals '250 mg Ca per liter' alsof dit een normale (maximum) waarde is en dat is het niet. Zelfs als maximum waarde is dit zeer extreem voor zeer specifieke, extreme bierstijlen.  Zo creëer je heel wat verwarring bij beginners die juist gaan doen waarvoor jij waarschuwt: te veel brouwzouten toevoegen. Ze hebben nood aan een houvast wanneer ze een bier willen brouwen. Ze willen weten welke watersamenstelling past bij hun bier. Bru'n Water geeft die houvast.
In een keuken kan je tussendoor proeven of je te weinig peper, zout en kruiden hebt gebruikt en naar smaak toevoegen. Dat kan je bij bier niet. Je proeft het eindproduct pas in een veel later stadium en dan is het te laat.
Wanneer je wat meer ervaring hebt met waterbehandeling, kan je gaan experimenteren. Buiten de lijntjes kleuren kan je pas wanneer je weet wat de lijntjes zijn.
Wanneer je een recept voor een nieuw bier creëert, ga je altijd uit van simulaties en berekeningen: voor je begins sg, eind sg, ABV, EBC, IBU, moutstorting, hopgiften, gistsoort en hoeveelheid gist, ... Iedereen vindt het normaal dat je daar software voor gebruikt. Dit niet doen voor water, een heel belangrijk ingrediënt, zou wel heel dom zijn. Je gaat niet zomaar lukraak gissen om dan een ondrinkbaar bier te krijgen.
En natuurlijk moet je meten: hydrometer, refractometer, pH-meter (of voor beginners strips), onmisbare instrumenten tijdens het brouwproces, om zo je berekeningen en simulaties te controleren en bij te sturen. En je zal na enkele keren brouwen zien dat je berekeningen meer en meer gaan kloppen met je metingen. En dan roep je luidkeels zoals ik: I love it when a plan comes together!  :dansen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #139 Gepost op: 13-01-2018 21:22 u »
Hoe doe je dat dan Jacques?

Corrigeer  je het brouwwater dat je hebt aangemaakt tijdens en na het maischen dan ook nog?

Ik voeg een beperkte hoeveelheid brouwzouten toe en kijk naar de pH-waarde van het beslag.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #140 Gepost op: 13-01-2018 21:36 u »

Het vervelende is dat vaak niet het hele forum gelezen wordt. Als dat het geval was hoeft er niets herhaald te worden. Dat geldt zowel voor vragen als antwoorden.

In de loop der jaren heb ik heel wat methodes gebruikt, veel gelezen, getest en gesproken om heel wat hobbybrouwers en professionele brouwers. Dat maakt dat ik op een bepaalde manier tegen zaken aankijk. Het heeft er voor gezorgd dat ik mooie bieren brouw. Deze kennis wil ik graag delen.

Dit forum is door mij gestart omdat ik veel vragen kreeg. Is het dan vreemd dat ik mijn mening geef over allerlei onderwerpen? 
En dat ik mijn mening herhaal?

Heb je overigens wel eens gehoord van een internet troll? Zie ook hier.
Het lijkt er een beetje op dat dit topic vanuit die gedachte gestart is. Inclusief het mij een trol noemen.
Waterbehandelen is een groot goed maar ook daarvoor leiden meerdere wegen naar Rome. Echter op voorhand wordt door topicstarter elke kritische kanttekening uitgesloten.
Hij gooit de handdoek in de ring terwijl ik het voor een groot deel met hem eens ben: beter rekenen dan helemaal niets doen. Een reactie dat je een pH-meter ook voor andere doeleinden kunt gebruiken mag niet gezegd worden... Daarvoor heb je immers een pH-meter voor nodig.

In feite doet topicstarter een oproep aan beginnende brouwers om Bru'n Water te gebruiken. Dat is op zich prima.
Zo heel ambitieus is dat niet en het hoeft ook niet met hoofdletters geschreven te worden.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #141 Gepost op: 13-01-2018 22:07 u »
Met alle respect voor iedereen.
En zeker voor de ambitieuze beginners.

Waterbehandeling is twee cijfers achter de komma je bier op punt stellen.

Waterbehandeling is niet voor beginners. Het is voor ver gevorderden. En ook van die groep denk ik dat slechts een deel er een beter bier van krijgt, nou ja, een ander bier, niet persé beter.

Vandaag weer heb ik een bier van mij op tap kunnen laten proeven aan brouwers van diverse kunnen. Sommigen vonden het super, sommigen vonden het te bitter. ofwel, over smaak valt niet te twisten. Waterbehandeling zou het voor sommigen weer beter maken, voor anderen juist weer niet.

Het maken van een goed bier zit niet in het water, maar in diverse andere vaardigheden van het brouwen.

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #142 Gepost op: 14-01-2018 01:03 u »
Misschien begin ik wel een kruistocht tegen de autolyse-kruistocht.

Doe dat.

Offline JamMasterJustin

• Senior lid
  • Niets hoeft, paarden wel
« Reactie #143 Gepost op: 14-01-2018 08:14 u »
Kan iemand de pH-waarde meten die wordt gebruikt bij het verplassen? Ik laat de discussie tussen Davyd en Jacques voor wat hij is en volg EBC. Waterbehandeling is momenteel nog niks voor mij. Eerst maar een paar jaar ervaring op doen op de andere invloeden van het brouwen

Offline Bertje Bier

• Junior lid
  • **
  • Better drunk than Trump. Drink Maleier
« Reactie #144 Gepost op: 14-01-2018 10:02 u »
Kan iemand de pH-waarde meten die wordt gebruikt bij het verplassen?

Ik zou ook niet weten hoe je de pH bij het ver plassen moet meten. Misschien weet Davyd hier iets op?  :)

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #145 Gepost op: 14-01-2018 10:14 u »
Ik zou ook niet weten hoe je de pH bij het ver plassen moet meten. Misschien weet Davyd hier iets op?  :)
Een pH meter op een selfiestick?  8)

Offline davyd

• Super lid
  • foei, foei
« Reactie #146 Gepost op: 14-01-2018 10:35 u »

Ik sta hier gelukkg niet alleen. Het is exact deze analyse van Knobby, in deze draad bevestigd door een aantal anderen (waarvoor dank) die voor mij de motivatie was om in de eerst post van dit topic het volgende te schrijven:

"Het is NIET de bedoeling het nut van waterbehandeling hier te bediscussiëren, enkel om op een eenvoudige wijze te leren HOE water kan worden behandeld. Mensen die zich toch geroepen voelen een kritische voetnoot of erger te plaatsen zullen eerst vriendelijk, en dan wellicht iets minder vriendelijk verzocht worden om dat ergens anders te doen."

Semikomisch-hyperbolisch-pedant, dat geef ik toe, maar dat is nu eenmaal mijn stijl, maar ijdele hoop, uiteraard, want als we na een tijdje voor de zoveelste keer  via "meten is weten" en "brouwzouten op het gevoel toevoegen" bij het uiteindelijke stokpaardje autolyse terechtkomen en ik het gefrustreerd (en wat laffelijk, inderdaad, maar wat moet ik doen, een discussie over autolyse beginnen?) maar ook uit protest opgeef, wordt de zaak omgedraaid en wordt er fijntjes geïnsinueerd dat deze hele draad wel eens  vanaf het begin de valstrik van een trol zou kunnen zijn.

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #147 Gepost op: 14-01-2018 11:38 u »
Het vervelende is dat vaak niet het hele forum gelezen wordt. Als dat het geval was hoeft er niets herhaald te worden. Dat geldt zowel voor vragen als antwoorden.

In de loop der jaren heb ik heel wat methodes gebruikt, veel gelezen, getest en gesproken om heel wat hobbybrouwers en professionele brouwers. Dat maakt dat ik op een bepaalde manier tegen zaken aankijk. Het heeft er voor gezorgd dat ik mooie bieren brouw. Deze kennis wil ik graag delen.

Dit forum is door mij gestart omdat ik veel vragen kreeg. Is het dan vreemd dat ik mijn mening geef over allerlei onderwerpen? 
En dat ik mijn mening herhaal?

Heb je overigens wel eens gehoord van een internet troll? Zie ook hier.
Het lijkt er een beetje op dat dit topic vanuit die gedachte gestart is. Inclusief het mij een trol noemen.
Waterbehandelen is een groot goed maar ook daarvoor leiden meerdere wegen naar Rome. Echter op voorhand wordt door topicstarter elke kritische kanttekening uitgesloten.
Hij gooit de handdoek in de ring terwijl ik het voor een groot deel met hem eens ben: beter rekenen dan helemaal niets doen. Een reactie dat je een pH-meter ook voor andere doeleinden kunt gebruiken mag niet gezegd worden... Daarvoor heb je immers een pH-meter voor nodig.

In feite doet topicstarter een oproep aan beginnende brouwers om Bru'n Water te gebruiken. Dat is op zich prima.
Zo heel ambitieus is dat niet en het hoeft ook niet met hoofdletters geschreven te worden.
Jij streeft naar een perfect bier al dan niet met perfecte en dure brouwspullen. Je hebt heel veel kennis en ervaring, je heb jouw meningen. Vanuit dat oogpunt snap ik bovenstaande gedachtegang maar probeer je eens te verplaatsen in de forumbezoekers waarvoor je, neem ik aan, het forum bent gestart. Als heel veel vragen die gesteld worden, uitmonden in dezelfde discussie over het wel of niet toepassen van waterbehandeling, over de zin/onzin van overhevelen met wel of niet autolyse tot gevolg, de zin/onzin van hydrateren van korrelgist. Heel veel beginners hebben behoefte aan een kort en bondig antwoord. De rest komt later wel.
Persoonlijk stoort het mij dat ik, bij het zoeken naar informatie op dit forum, in veel topics gelijksoortige welles/nietes discussies over gelijksoortige onderwerpen terugvindt waar ik persoonlijk niets wijzer van wordt. Want wie van de deelnemers aan deze discussies heeft het meeste gelijk?
Zoals ik eerder al schreef, waarom niet een topic of een wiki over overhevelen, hydrateren, waterbehandeling, etc. waarnaar wordt verwezen? De forumleden, jouw klanten, kunnen dan zelf beslissen of ze zich willen verdiepen in een bepaald onderwerp en kunnen dan aan de hand van de discussie bepalen hoe ze willen gaan werken.
Huidige werkwijze heeft bij mij tot gevolg dat ik dit soort discussies niet meer lees en er daarom niets van leer. Ik weet niet of dat bij meerdere forumleden het geval is, maar dat kan toch niet jouw bedoeling zijn?

Voor wat betreft deze link: een internet troll moet ik je gelijk geven. Daarin herken ik één op één de topic starter.

Online Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
    • ABV de bierkaai
« Reactie #148 Gepost op: 14-01-2018 12:11 u »
Het forum is als in een winkel. Veel artikelen schreeuwen daar om aandacht.  De kunst is daarvan te nemen wat je nodig hebt en de andere verleidingen links te laten liggen. Helaas heb ik wel een zwak voor humor en nuttig ik af en toe iets te veel.

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #149 Gepost op: 14-01-2018 12:18 u »
Ik sta hier gelukkg niet alleen. Het is exact deze analyse van Knobby, in deze draad bevestigd door een aantal anderen (waarvoor dank) die voor mij de motivatie was om in de eerst post van dit topic het volgende te schrijven:

"Het is NIET de bedoeling het nut van waterbehandeling hier te bediscussiëren, enkel om op een eenvoudige wijze te leren HOE water kan worden behandeld. Mensen die zich toch geroepen voelen een kritische voetnoot of erger te plaatsen zullen eerst vriendelijk, en dan wellicht iets minder vriendelijk verzocht worden om dat ergens anders te doen."

Semikomisch-hyperbolisch-pedant, dat geef ik toe, maar dat is nu eenmaal mijn stijl, maar ijdele hoop, uiteraard, want als we na een tijdje voor de zoveelste keer  via "meten is weten" en "brouwzouten op het gevoel toevoegen" bij het uiteindelijke stokpaardje autolyse terechtkomen en ik het gefrustreerd (en wat laffelijk, inderdaad, maar wat moet ik doen, een discussie over autolyse beginnen?) maar ook uit protest opgeef, wordt de zaak omgedraaid en wordt er fijntjes geïnsinueerd dat deze hele draad wel eens  vanaf het begin de valstrik van een trol zou kunnen zijn.

Laat het niet aan je hard komen, spijtig van eens een nuttige onderwerp voor een hobbybrouwer die misschien wel net het beginstadium gepasseerd is en geïnteresseerd is in waterbehandeling weer zo gefnuikt wordt.

De vraag die mij nu plots in mijn hoofd plots blijft rondzweven is:
Het hoeveelste cijfer na de komma is de het pH verloop tijdens de gisting in functie van de hoeveelheid geënte gist, de gewichtsvermindering tijdens je vergisting en de vele andere minder nuttige onderwerpen die met 100% zekerheid geen bijdrage hebben tot het brouwen van beter bier?

Watersamenstelling, is en blijft nog steeds een belangrijke factor, Niet overal komt er water uit de kaan waar je deftig bier kan mee brouwen.
Ik denk dan gewoon aan de streek van Oudenaarde Geraardsbergen , Sint Truiden, waar de waterhardheid ergens tussen de 50 en 70°F zit (1 Franse graad stemt overeen met 4 mg/l calcium) en  de ander plaatsen waar men aan ontharding doet via ionen wisselaars waardoor je een te hoog natrium gehalte hebt om nog een smakelijk bier te kunnen maken.
Zijn de leden uit die regio's waar geen goed brouwwater uit de kraan komt op dit forum zijn plots niet van tel omdat er bij ander wel goed water uit de kraan komt?
 :echtboos:

Tags: