Hobbybrouwen > Algemene vragen hobbybrouwen

Het grote waterbehandeling topic voor ambitieuze beginners

(1/38) > >>

davyd:
Indien er voldoende belangstelling is, kunnen we in deze draad bespreken/leren hoe water kan  worden uitgekozen en behandeld voor het brouwen van bier. Dit is een PRAKTISCHE draad voor (relatieve) beginners die het stadium van de brouwpakketten voorbij zijn en volmout willen brouwen, of al meer gevorderde brouwers die tot nu toe niets aan het brouwwater hebben verander.

Het is NIET de bedoeling het nut van waterbehandeling hier te bediscussiŰren, enkel om op een eenvoudige wijze te leren HOE water kan worden behandeld. Mensen die zich toch geroepen voelen een kritische voetnoot of erger te plaatsen zullen eerst vriendelijk, en dan wellicht iets minder vriendelijk verzocht worden om dat ergens anders te doen.

Laatkomers of nieuwe mensen moeten ook in staat zijn deze draad zelfstandig te doorlopen en te leren hoe water aan te passen.

We blijven hier op het niveau van de beginner. Chemische kennis is NIET of nauwelijks vereist.  En het is ook niet de bedoeling er diep op in te gaan. We gaan voorlopig ook zeker NIET in op meer ingewikkelde onderwerpen zoals restalkaliteit e.d. Die discussies horen ergens anders thuis. We bespreken ENKEL wat nodig is om ons doel te bereiken: water aanpassen om beter bier te brouwen.

Ik stel voor (o.a.) de volgende zaken te behandelen:
- watersoftware  downloaden en de eigenschappen van water dat u gebruikt of wenst te gebruiken in te vullen
- een bierprofiel (bv hoppig amber bier) uit te kiezen, en brouwzouten toe te voegen die aan dat profiel een aan het recept dat u gebruikt beantwoorden
- de pH van maisch- en eventueel spoelwater aan te passen

Wat hebt u nodig:
- de watersoftware - een spreadsheet (Bru'nwater) die u in excel of andere software laadt.
- enkele verschillende soorten brouwzouten (alle brouwwinkels hebben die).
- ofwel een zuur om de pH aan te passen, ofwel zuurmout (alle brouwwinkels hebben die).
- een pH meter is niet strikt noodzakelijk maar natuurlijk wel handig als controle.
- wat kennis van het Engels is ook wel handig.

Uiteraard wordt alles hier in voldoende detail uitgelegd.

We kunnen dit interactief doen: indien u de eerste stappen hebt gezet en de spreadsheet (gedeeltelijk) hebt ingevuld, of ergens vast zit, dan kan hier hulp of advies worden geboden om alles tot een goed einde te brengen.

Indien er mensen (andere species mogen ook) hierin ge´nteresseerd zijn dan kunnen we er aan beginnen. Zo niet, niet 😉

Mensen die vertrouwd zijn met dit onderwerp worden uiteraard ook uitgenodigd om deel te nemen en te helpen.

Laat iets horen.

JoepH:
Prima initiatief. Dit wordt een leerzame draad binnen deze blog. Ik ga morgen het waterprofiel te pakken zien te krijgen. De site van Vitens zal wel de goede weg zijn. Waterprofiel - recept - software of spreadsheet, dat gaar goed komen.

Esterenbrouw:
Goed bezig!

JamMasterJustin:
Interessant initiatief! Ik ben de laatste tijd aan het denken om mij meer te verdiepen in waterbehandeling, maar ik weet niet zo goed waar te beginnen en wat 'goed' is. Dit topic komt dus als geroepen. Ik ga dit volgen

Adbrouwt:
Als je pH te hoog is aanzuren als je pH te laag is aanlogen. Je kunt alleen weten of je pH afwijkt als je dit meet. De brouwsoftware blijft natuurlijk een benadering die voor de meeste toepassingen meer dan voldoende is. Maar ja, iedereen weet dat je ook zonder waterbehandeliing een prima biertje kunt brouwen. Mijn stelling is dat je beter eerst kunt leren een goed bier te brouwen met je installatie zonder waterbehandeling. De charme van afwijkende water parameters maakt het craft bier wel extra speciaal. Als we allemaal ons water gaan behandelen krijgen we allemaal het zelfde water en voor je het weet zit iedereen een goede fabrieks pils te brouwen. En dat kunnen we al uitstekend in holland.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie