He allemaal!
Ik heb afgelopen zondag twee bieren gebrouwen (2x 5 L). Hierbij heb ik 1 pak Wyeast door de helft gedaan en aan de twee afzonderlijke bieren toegevoegd. Nadat de bieren de eerste dagen hevig borrelden zijn ze nu stil. Ik heb net de SG gemeten (hetzelfde als berekende eind SG) maar ga deze morgen nogmaals meten.
Ik vind het zelf logisch dat de bieren snel uitgegist zijn door de hoeveelheid gist. Kan dit kloppen?
Nu mijn hoofdvraag:
Ik heb de emmers in de woonkamer staan bij +- 20 graden. Beide emmers geven, nadat ik een beetje aftap troebele bieren. Bij een ben ik er bijna zeker van dat het gist is, maar de andere is bijna weizen (dus eiwit?). Ik heb veel gelezen over lageren cq overhevelen cq bottelen en dan voor drinken koud zetten om heldere bieren te krijgen, maar weet zelf nu niet meer wat wijsheid is. Helder bier is mooi, maar zelf weet ik ook dat troebelere bieren ook zeer smaakvol kunnen zijn.
Moet ik morgen overhevelen en dan lageren, niet overhevelen en tot zaterdag wachten en dan via het kraantje naar een bottelvat en bottelen, nu koud zetten en dan zaterdag bottelen of helemaal iets anders?
Gezien de meesten op dit forum grote hoeveelheden brouwen kon ik mijn vraag niet echt vinden in andere draadjes.
Alvast bedankt!
Vincent