Tcontrol en de ingebouwde mail functie vs "authenticated requests"

Gestart door Pim, 10-01-2018 15:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pim

TIP voor de Tcontrol gebruiker waar de mailfunctie niet meer van werkt.

Tcontrol kan een mail versturen bij een alarm of wanneer aan een nieuwe temperatuur-stap wordt begonnen. Aangezien steeds meer mail-providers (bv Ziggo, Outlook, etc) anonieme mail-verzoeken weigeren en Tcontrol geen ondersteuning biedt voor "authenticated requests" werkt die mail functie in veel gevallen niet of niet meer.

Wanneer je een eigen mail-server draait op bijvoorbeeld een NAS dan is het dmv een "SMTP relay" echter weer mogelijk om de mail functie van Tcontrol te laten werken. Doe hiervoor het volgende (plaatjes van mijn Synology NAS):
  • Geef in Tcontrol als SMTP server het interne IP-addr van je NAS op. Bij "email address" geeft je het ontvangende email adres. Je kunt ook meerdere adressen opgeven
  • In de NAS activeer je de mail server. In mijn geval heb ik dat alleen gedaan voor de SMTP functie (uitgaande mail) omdat ik de mail server verder niet gebruik om mail op te ontvangen. In dat geval kan je gewoon een dummy-hostname opgeven. Zie eerste screenshot.
  • Activeer de "SMTP-relay" functie en geef daar de mail-server op die je wil gaan gebruiken (ik gebruik de Outlook server) en je user-id en password (in mijn geval dus mijn hotmail user-id en password). Zie tweede screenshot.

Hiermee werkt het bij mij weer als vanouds!
Tcontrol stuurt het mailverzoek naar de NAS en die schiet het door naar de externe SMTP-server, maar nu voorzien van de benodigde authentication gegevens.





Henielma

Tcontrol kan email versturen met de status van de vergisting en wanneer er uitzonderlijke situaties zijn zoals start van de vergisting of wanneer een doel temperatuur niet bereikt wordt. De meeste providers ondersteunen tegenwoordig geen mailserver aanmelding zonder password via poort 25. Helaas is dat met Tcontrol de enige manier om email te versturen. Wanneer je Tcontrol mail wil laten versturen naar een gmail email adres kan je prima gebruik maken van de volgende google mail server: aspmx.l.google.com. Wel is het nodig dat je provider wel toestaat om poort 25 te gebruiken. Glasvezel provider Netrebel heeft deze poort in ieder geval open staan.

Er zijn wat beperkingen aan aspmx.l.google.com zoals maximaal 100 mails per dag versturen maar dat is ruim voldoende. Verder moet je in je gmail account het onderstaande filter instellen omdat Tcontrol email verstuurt met als afzender je eigen gmail email adres.

De volgende filters worden toegepast op alle inkomende berichten:
   Criteria: from:(mailadres@gmail.com)
Doe dit: Nooit naar Spam zenden

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.