Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Herfstbock - ondergist  (gelezen 445 keer)

Online hobbybob

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Herfstbock - ondergist
« Gepost op: 10-01-2018 10:00 u »
Hoewel ik eigenlijk nooit met een ondergist werk heb ik me er toch maar eens aan gewaagd.
Mede doordat een oom onlangs bekende dat ie eigenlijk nooit meer bockbier kreeg omdat hij deze de laatste jaren niet lekker meer vond (tov vroeger)

Dus maar eens een herfstbock recept inelkaar gedraait en afgelopen zaterdag gebrouwen (25 liter):

77% - Pale 7ebc
13% - Munich 15 ebc
5% - cara-aroma 200 ebc
4% - special B 350 ebc
1% - zwart 1400 ebc
Gaf een EBC van 48 ( Dan A Morey )
Als bitterhop Magnum tot 28 IBU ( geen aromahop )
Gist: Fermentis S23 ( 2 zakjes )

Ben mooi uitgekomen op 25 ltr van 16,3brix (1064)
Gist gestrooid bij 18 graden en vergisting temperatuur ingesteld op 14 graden.

Nu vond/vind ik het vergisten van een ondergist altijd maar een trage zaak en had voor dit biertje de "Lager Method" van Brülosophy in gedachten. Vergisten op lager temperatuur tot 50% van de verwachte SVG daarna de temperatuur omhoog.

Gisteren gemeten het wort zat op 11,5 brix (sg1029) dus was al over de 50% heen dus de teperatuur verhoogt naar 17 graden, vanmorgen naar 18 graden gezet en vanavond naar 19 graden.
Volgende de "geleerden"zou je de vergistingstijd hiermee enorm inkorten zonder bijverschijnselen, we zullen het zien.

Zijn hier mensen die ervaringen hebben met onderstaande methode:

http://brulosophy.com/methods/lager-method/

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
Re: herfstbock - ondergist
« Reactie #1 Gepost op: 10-01-2018 10:08 u »
Ja met variant erop, heb niet zo precies gewacht tot SG = 50%, want gist ging best wel snel.
Maar inderdaad gewoon temperatuur oppompen ergens na de hoofdvergisting, die laatste 10% aan SG wat eraf moet gaat een stuk vlotter op 20 graden ;).

Voor een bockbier een heel geschikte methode als je tempo wilt maken. Het is niet voor niets dat men tegenwoordig bijna geen ondergistende bockbieren nog vindt.
Maar dat is puur mijn mening, ik kan me voorstellen dat de puristen het hier niet mee eens zijn.

In het algemeen kun je sowieso wel stellen dat de vergistingstemperatuur voor welke biersoort dan ook het belangrijkste is in de hoofdvergisting.
Maar ja dat is ook niet verbazingwekkend als 75% van de vergisting klaar dan is voor 75% de smaak al bepaald  :nut:.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 11-01-2018 22:52 u »
Ja met variant erop, heb niet zo precies gewacht tot SG = 50%, want gist ging best wel snel.
Maar inderdaad gewoon temperatuur oppompen ergens na de hoofdvergisting, die laatste 10% aan SG wat eraf moet gaat een stuk vlotter op 20 graden ;).

Voor een bockbier een heel geschikte methode als je tempo wilt maken. Het is niet voor niets dat men tegenwoordig bijna geen ondergistende bockbieren nog vindt.
Maar dat is puur mijn mening, ik kan me voorstellen dat de puristen het hier niet mee eens zijn.

In het algemeen kun je sowieso wel stellen dat de vergistingstemperatuur voor welke biersoort dan ook het belangrijkste is in de hoofdvergisting.
Maar ja dat is ook niet verbazingwekkend als 75% van de vergisting klaar dan is voor 75% de smaak al bepaald  :nut:.

Er zijn overigens nog steeds ondergistende bockbieren op de markt. Meestal zijn die van grote pilsbouwers. Het zijn vooral de kleine craftbrouwers die met een bovengistend bockbier komen.

Aan het begin van de vergisting worden inderdaad veel smaakbepalende stoffen aangemaakt. Dat gebeurt zelfs nog voor 25% van de vergistingsgraad behaald is.
Het verhogen van de temperatuur bij een ondergistend bier gebeurt om zo veel mogelijk omzetting van diacetyl te krijgen. Na een periode van 2 tot 3 dagen wordt de temperatuur weer verlaagd.

Online hobbybob

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 12-01-2018 09:53 u »
Aan het begin van de vergisting worden inderdaad veel smaakbepalende stoffen aangemaakt. Dat gebeurt zelfs nog voor 25% van de vergistingsgraad behaald is.
Het verhogen van de temperatuur bij een ondergistend bier gebeurt om zo veel mogelijk omzetting van diacetyl te krijgen. Na een periode van 2 tot 3 dagen wordt de temperatuur weer verlaagd.

In deze "test" dus niet, die hoge temperatuur wordt aangehouden tot einde vergisting waarna een "cold crash" volgt van 48 uur (0 graden) eventueel met de toevoeging van gelantine wanneer de 0 graden bereikt is voor een helder resultaat.
Vanmorgen al bijna geen activiteit meer in het gistvat (vanavond eens een meting doen) de boel staat op 19 graden nu.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 12-01-2018 16:59 u »
In deze "test" dus niet, die hoge temperatuur wordt aangehouden tot einde vergisting waarna een "cold crash" volgt van 48 uur (0 graden) eventueel met de toevoeging van gelantine wanneer de 0 graden bereikt is voor een helder resultaat.
Vanmorgen al bijna geen activiteit meer in het gistvat (vanavond eens een meting doen) de boel staat op 19 graden nu.

Ik heb het niet over wat Brulosophy doet maar wat de praktijk is.
En ook bij de test van Brulosofphy worden de hogere alcoholen waaruit later esters ontstaan aan het begin van de vergisting aangemaakt...

Online hobbybob

• Super lid
Re: Herfstbock - ondergist
« Reactie #5 Gepost op: 13-01-2018 14:54 u »
Vandaag gemeten 8,2 brix (1014) bijna geen activiteit meer in het waterslot, hij ruikt en smaakt voortreffelijk.

Online hobbybob

• Super lid
Re: Herfstbock - ondergist
« Reactie #6 Gepost op: 19-01-2018 21:14 u »
Vandaag gebotteld 13 dagen na het brouwen mooi helder en smaakt al uitstekend eind SG 1013

Tags: