Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Al veel koolzuur aanwezig  (gelezen 345 keer)

Offline vered

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Al veel koolzuur aanwezig
« Gepost op: 10-01-2018 09:48 u »
Beste,

Een vraagje

Vandaag zou ik mijn pils willen bottelen.
Ik heb een beetje afgetapt voor nog een laatste meting te doen nu zie ik wel dat er toch al veel koolzuur aanwezig is.
Zou ik dan nog suiker toevoegen voor het bottelen?

Alvast bedankt

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Land: nl
  • Ooievaars zijn best wel mooi
Re: Al veel koolzuur aanwezig
« Reactie #1 Gepost op: 10-01-2018 10:05 u »
Als jij het genoeg vindt, dan is het genoeg.
Maar ik zou altijd een beetje toevoegen voor het bottelen. En heb zelf nog niet gehad dat ik het idee had dat het volledig gecarboniseerd was.

Offline hobbybob

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 10-01-2018 10:05 u »
Kort antwoord?:

- JA

Offline BrouwMark

• Senior lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #3 Gepost op: 10-01-2018 11:48 u »
De hergisting is niet alleen om koolzuur te vormen, maar belangrijker nog, om de laatste zuurstof in de kopruimte van het flesje te laten verdwijnen (de gist gebruikt het voor vermenigvuldigen). Wil je je bier zoals het nu is bottelen, dan zul je maatregelen moeten nemen om zuurstof in de fles te voorkomen, anders gaat je bier geheid oxideren. Zonde van je werk...

Mark.

Tags: