Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hergisting: teveel koolzuurdruk  (gelezen 1549 keer)

Offline 12345

• Super lid
  • Land: nl
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
Hergisting: teveel koolzuurdruk
« Gepost op: 09-01-2018 23:04 u »
Ik meet de druk tijdens de hergisting met een drukmeter op een flesje. Die staat samen met de andere flesjes in de "warme kamer".
Vreemd genoeg: sinds ik een Braumeister heb, loopt die druk verder op.
Eerst ging hij altijd tot ca 2,5 maar nu tot ca 4,5 bij hetzelfde recept.

Ik gebruik precies evenveel bottelsuiker.
Ik laat de vergisting in mijn CCT even lang duren: tot de tijd tussen de blupjes van het waterslot meer dan 10 minuten is. Dat deed ik vroeger zo en dat doe ik nu weer.
Toch loopt de druk verder op.

Waar zou dat aan kunnen liggen?????
 :weetniet:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline lier

• Senior lid
  • Brouwerij brouwkip
Re: Hergisting: teveel koolzuurdruk
« Reactie #1 Gepost op: 09-01-2018 23:46 u »
Als ik te veel zuurkool in mijn bier had gooide ik het weg :nut:

Offline Chris71

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 09-01-2018 23:48 u »
Vreemd, ik bottel meestal na drie weken een heb binnen een week mooi koolzuur wat nauwelijks nog verandert. Ik heb ook een Braumeister.
Gebruik je voldoende vitale gist?

Offline lier

• Senior lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #3 Gepost op: 09-01-2018 23:54 u »
Om de 10 sec een blubje in je waterslot, dan is je bier toch nog niet uitgegist, volgens mij bottel je te vroeg.

Offline CeesM

• Senior lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #4 Gepost op: 10-01-2018 00:47 u »
Een blupje per 10 minuten is nog steeds activiteit in je gistingvat. Je mag pas bottelen als het niet meer blupt en je SG na 3 dagen hetzelfde blijft. Hoeveel tijd zat er tussen het enten en het bottelen?

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #5 Gepost op: 10-01-2018 10:35 u »
Ik meet de druk tijdens de hergisting met een drukmeter op een flesje. Die staat samen met de andere flesjes in de "warme kamer".

Ik laat de vergisting in mijn CCT even lang duren: tot de tijd tussen de blupjes van het waterslot meer dan 10 minuten is. Dat deed ik vroeger zo en dat doe ik nu weer.

Blupjes tellen is geen meten. Alleen meten is weten.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #6 Gepost op: 10-01-2018 11:56 u »

Getallen? SG voor, SG na, recept, temperaturen, etc.

Offline biking rebel

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwerij: Devils Hill
« Reactie #7 Gepost op: 11-01-2018 13:52 u »
Een blupje per 10 minuten is nog steeds activiteit in je gistingvat. Je mag pas bottelen als het niet meer blupt en je SG na 3 dagen hetzelfde blijft. Hoeveel tijd zat er tussen het enten en het bottelen?

Er blijft altijd een minimale activiteit. SG 3 dagen gelijk blijven is te kort door de bocht wat mij betreft. Als de gemeten SG gelijk/nagenoeg gelijk is aan de verwachte eind SG, en deze een aantal dagen gelijk blijft, kun je er vanuit gaan dat de vergisting activiteit zo laag is dat je kunt gaan bottelen. Als je verwachte eind SG nog lang niet is gehaald moet je niet op goed geluk gaan bottelen, hoe lang je ook heb gewacht.

Wat betreft vergistingstijd: Die loopt nogal uiteen per gist, wort, temperatuur, hoeveelheid gist, etc.

Voor topicstarter: heb je meer verschillen kunnen waarnemen? Begin SG gelijk aan oude methode? Eind SG gelijk? Vergistingstemperatuur gelijk? Welke gist gebruik je? Andere factoren die anders zijn dan oude situatie?

Bij vergistings maak je gebruik van gist en het resultaat zal nooit exact hetzelfde zijn. Wat meet je gedurende het brouwproces?

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 11-01-2018 14:19 u »
Er blijft altijd een minimale activiteit. SG 3 dagen gelijk blijven is te kort door de bocht wat mij betreft. Als de gemeten SG gelijk/nagenoeg gelijk is aan de verwachte eind SG, en deze een aantal dagen gelijk blijft, kun je er vanuit gaan dat de vergisting activiteit zo laag is dat je kunt gaan bottelen. Als je verwachte eind SG nog lang niet is gehaald moet je niet op goed geluk gaan bottelen, hoe lang je ook heb gewacht.

Wat betreft vergistingstijd: Die loopt nogal uiteen per gist, wort, temperatuur, hoeveelheid gist, etc.

Voor topicstarter: heb je meer verschillen kunnen waarnemen? Begin SG gelijk aan oude methode? Eind SG gelijk? Vergistingstemperatuur gelijk? Welke gist gebruik je? Andere factoren die anders zijn dan oude situatie?

Bij vergistings maak je gebruik van gist en het resultaat zal nooit exact hetzelfde zijn. Wat meet je gedurende het brouwproces?

Ik vergist meestal ca 1 week. Veel langer wil ik het niet doen vanwege angst voor autolyse. Na ca 5 dagen zakt de SG al niet meer. Wachten tot de bubbels > 10 min apart zijn, is al langer dan de meesten doen. Toch kwam ik de laatste maanden telkens een paar punten te kort ( 2 - 3) .
Ik vermoed nu dat dat komt omdat ik sinds die tijd de starter eerder van de roerder haal. Tot nu toe roerde ik tot de starter "wit" werd en zette er dan een waterslot op. Dat ging dan in een paar uur tijd steeds sneller bubbelen tot het op de top kwam (ca 1/2 sec), en daarna weer trager. Precies even na die top haalde ik hem van de roerder af en zette hem in de koelkast. Meten onder de microscoop liet altijd (ruim) voldoende cellen zien en de gist was ook niet uitgeput. Deze methode werkte goed voor mij.

Een paar maanden geleden heb ik me laten vertellen dat de starter eerder van de roerder af moest. Ik vermoed nu dat ik daardoor te weinig gistcellen had en daardoor een gestokte vergisting. Dan ga je bottelen, suiker in de flesjes, de gist gaat weer actief worden (door die suiker) en vermeerdert zich. Eet eerst de suiker op en gaat dan verder met dat beetje maltose en maltotriose wat in de hoofdvergisting is blijven liggen. Dus dan krijg je teveel koolzuur.

Ik ga dus vanaf heden weer op mijn eigen manier de starter maken. Kijken of dat helpt ...

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #9 Gepost op: 11-01-2018 15:26 u »
Hallo,

Het kan best zijn dat je met je braumeister wat meer 'moeilijke' suikers overhoudt in je wort dan voorheen, door bijvoorbeeld slechter contact tussen maischwater en mout, of minder/niet roeren.
Je gist gaat weer opleven tijdens de hergisting op fles en heeft dan net iets meer kracht om de 'na' de gisting overgebleven suikers alsnog op te eten. Ik zeg 'na', omdat je gisting nog niet klaar was.

Van een gestokte gisting is geen sprake als er nog activiteit in het waterslot is. Ook is de gisting dan natuurlijk nog niet beŽindigd. Wellicht dat iets onderenten ervoor zorgt dat het laatste stukje wat langzamer gaat, hier zou je op kunnen letten. Na een week hoef je echt nog niet bang te zijn voor autolyse, en als je dat wel bent kun je denken aan het overhevelen van het bier naar een ander vat. Dit heeft zijn voor- en nadelen, die je op dit forum gemakkelijk kunt vinden.

Zaak is wel het bier verder te laten uitgisten dan je nu doet. Lees: meer geduld hebben. Laat de boel gerust twee, als het nodig is drie weken staan als je nog activiteit waarneemt. Dat voorkomt onzekerheid over restsuikers in je bier en geeft helderder bier bij het bottelen (en dus ook minder gistprut in de flesjes). Bubbels tellen werkt niet altijd goed, bijvoorbeeld al omdat een cylindrisch waterslot per blup veel meer kooldioxide uitspuugt dan een slangenwaterslot. Meten is weten!

Succes,

Mark.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 11-01-2018 15:54 u »
Okay Mark, bedankt!

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 11-01-2018 16:46 u »
Ik heb er wel eens aan gedacht dat de Braumeister misschien wat meer "moeilijke" suikers maakt. Ik roer nu 2x in de 63 graden stap en 1x in de 72 graden stap. Sommigen roeren vaker. Ik vind het roeren in een automaat een beetje raar. Maarja, het schijnt te moeten. Verder vind ik roeren een groot woord: als er 6 kg in de moutkorf zit, kun je het heel voorzichtig wat omscheppen. Er mogen een paar korreltjes naast vallen maar als het een handvol wordt, raakt de pomp verstopt en dan ben je verschrikkelijk in de aap gelogeerd!! (alles eruit, pomp schoonmaken, alles erin, uithuilen en verder gaan)

Ik heb een RVS CCT en als ik ook nog een keer op de wand klop, krijg ik er bijna alle gist uit, dus hij kan inderdaad wat langer staan. Vroeger deed ik dat ook, maar toen kregen we de autolyse-hype?

:biersmile:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 13-01-2018 16:01 u »

Een blupje per 10 minuten hoeft niet te duiden op gistactiviteit. Kan ook een kwestie zijn van temperatuurwisseling.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 13-01-2018 16:06 u »
Ik heb er wel eens aan gedacht dat de Braumeister misschien wat meer "moeilijke" suikers maakt. Ik roer nu 2x in de 63 graden stap en 1x in de 72 graden stap. Sommigen roeren vaker. Ik vind het roeren in een automaat een beetje raar. Maarja, het schijnt te moeten. Verder vind ik roeren een groot woord: als er 6 kg in de moutkorf zit, kun je het heel voorzichtig wat omscheppen. Er mogen een paar korreltjes naast vallen maar als het een handvol wordt, raakt de pomp verstopt en dan ben je verschrikkelijk in de aap gelogeerd! (alles eruit, pomp schoonmaken, alles erin, uithuilen en verder gaan)

Een apparaat maakt geen suikers. Suikers is een gevolg van de werking van enzymen.

Roeren doe ik om een hoger rendement te halen. En ja, ook ik vond in het begin het tegennatuurlijk om te roeren in een automatische brouwketel. Met het roeren moet je inderdaad oppassen. Ik 'roer' van buiten naar binnen. Op die manier voorkom ik het over de rand vallen van borstel.

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 13-01-2018 16:22 u »
In een dunner beslag krijg je toch meer makkelijk verteerbare suikers? Ik kan me voorstellen dat in een braumeister, helemaal zonder roeren, de enzymwerking minder goed is, en je dus verhoudingsgewijs meer lange suikerketens overhoudt, die de gist moeilijker te verteren vindt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 13-01-2018 16:34 u »
In een dunner beslag krijg je toch meer makkelijk verteerbare suikers? Ik kan me voorstellen dat in een braumeister, helemaal zonder roeren, de enzymwerking minder goed is, en je dus verhoudingsgewijs meer lange suikerketens overhoudt, die de gist moeilijker te verteren vindt.

Qua vergistingsgraad heb ik geen verschil gemerkt toen ik mijn Braumeister in gebruik nam. Wel was het rendement een stuk lager. Overigens is bij een Braumeister de mout geconcentreerd in de korf aanwezig. Door het rondpompen is er continu stroming. Echter door kanaalvorming is die er niet overal even groot.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 13-01-2018 17:09 u »
Een blupje per 10 minuten hoeft niet te duiden op gistactiviteit. Kan ook een kwestie zijn van temperatuurwisseling.

Klopt. Daarom doe ik de telling ook met
- uitgeschakelde koeling/ verwarming
- dichte deur van de klimaatkast

De temperatuursverandering tijdens de meting is dan ver onder de 0,1 ļC
Anders gaat het vat "ademen" door de temperatuurswisseling.

Eigenlijk begrijp ik niet goed waarom bubbels tellen geen "legale" manier van meten zou zijn? Ik hou de temperatuur tijdens de meting constant, gebruik altijd hetzelfde type slang-waterslot en doe er altijd evenveel water in.

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 13-01-2018 17:10 u »
Ik heb een tijd lang met de Braumeister van/met een vriend gebrouwen, en in het begin hebben we niet geroerd. De svg werd wel iets hoger toen we wel gingen roeren, meen ik.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 13-01-2018 17:23 u »
Ik blijf het roeren raar vinden. Bij de Braumeister wordt het wort van onder naar boven gepompt. Dat zou volgens mij moeten betekenen dat de moutkorrels zo'n beetje in de vloeistof zweven, dat ze in elk geval niet vast op elkaar zijn gepakt. Dan vind ik het moeilijk om me voor te stellen dat er kanaalvorming zou optreden.
Maar als aangetoond is, dat het rendement omhoog gaat, moet er wel iets aan de hand zijn. Ik haal met 3x roeren een rendement van 81-82% maar met dubbelmaischen maar 75-76%.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 13-01-2018 19:21 u »
Eigenlijk begrijp ik niet goed waarom bubbels tellen geen "legale" manier van meten zou zijn? Ik hou de temperatuur tijdens de meting constant, gebruik altijd hetzelfde type slang-waterslot en doe er altijd evenveel water in.

Als je zeker weet dat er het bluppen niet door temperatatuurschommelingen komt kun je tellen.
Wees wel op bedacht dat 1 blup per 10 minuten in feite betekent dat de vergisting is afgelopen. Zeker als je een redelijke vergistingsgraad hebt bereikt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 13-01-2018 19:23 u »
Ik heb een tijd lang met de Braumeister van/met een vriend gebrouwen, en in het begin hebben we niet geroerd. De svg werd wel iets hoger toen we wel gingen roeren, meen ik.

Kan ook door komen door een andere gist of andere mouten.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 13-01-2018 20:06 u »
Als je zeker weet dat er het bluppen niet door temperatatuurschommelingen komt kun je tellen.
Wees wel op bedacht dat 1 blup per 10 minuten in feite betekent dat de vergisting is afgelopen. Zeker als je een redelijke vergistingsgraad hebt bereikt.

Daarom stop ik ook bij 1 blup per 10 minuten. Dat bereik ik meestal na ca 7 dagen. Langer wachten betekent risico op autolyse.
Maar nu weet ik nog niet waarom de vergisting op de fles nog zover doorgaat. Heb ik dan een wilde gist oid op de fles?

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #22 Gepost op: 13-01-2018 20:22 u »
Meet het SG eens, is het lager dan bij het bottelen en smaakt het bier goed dan heb je te vroeg gebotteld.
Een week is sowieso erg snel om al te bottelen.
Een week of 3 is geen probleem is mijn ervaring, nooit een autolyse probleem gehad.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 13-01-2018 21:52 u »
Meet het SG eens, is het lager dan bij het bottelen en smaakt het bier goed dan heb je te vroeg gebotteld.
Een week is sowieso erg snel om al te bottelen.

Door de vorming van alcohol door de hergisting kan het SG een klein beetje lager zijn.

Een bier niet na een week bottelen is een goed idee. Daardoor zakt de gist uit en gist het bier beter uit. Bij mij wordt geen enkel bier gebotteld binnen 14 dagen. Bij en wat langzamere vergisting hanteer ik 3 weken.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #24 Gepost op: 13-01-2018 21:59 u »
Roeren doe ik om een hoger rendement te halen. En ja, ook ik vond in het begin het tegennatuurlijk om te roeren in een automatische brouwketel.

Dus er moet in die systemen nog een roerwerk komen... Als je alles gaat doorvoeren kom je uiteindelijk weer op een normaal brouwproces uit zonder dat stomme rondpompen... :brouwen:

Al die automatische systemen hebben hun beperkingen.....en dan ben ik toch weer blij met mijn pan waar gewoon 14 kilo mout in kan met een dikte van 2   :brouwen:   en waar ik 25-40 liter wort uit kan halen..... :brouwen:..De enigste beperking is de grote van de pan..... ;)

Tags: