Realiteit van automatische hopveroudering in BrouwHulp

Gestart door Mthijs, 09-01-2018 22:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mthijs

Dag brouwers,

Een vraag over de functie in BrouwHulp. ik bewaar mijn hop in luchtdichte zakken (niet vacuum) in de vriezer op -18 graden. Daarmee zal de hop dus nauwelijks verouderen en alfazuur verliezen. Zo heb ik het ook ingesteld in BrouwHulp, met de functie automatische hopveroudering ingeschakeld.
Nu merk ik echter dat mijn bieren vaak bitterder zijn dan verwacht. Dus volgens mij klopt hier iets niet.
Onlangs een Quadrupel gebrouwen, met een beoogde IBU van 30. Als ik echter de hopveroudering uitzet, geeft BrouwHulp een IBU van 40 weer (Tinseth).

Da's echt een enorm verschil vind ik. De waarheid (daadwerkelijke IBU) zal wel in het midden liggen, maar wie deelt mijn ervaring of kan er wat nuttigs over zeggen? Hebben jullie deze functie aan of uit staan? Want het maakt dus nogal verschil....

Serge VL

IBU's = geisomeriseerde alfazuren, echter geoxideerde alfazuren zijn 0. 6keer zo bitter als gememoriseerde alfazuren en  100% water oplosbaar.  Geoxideerde alfazuren worden niet mee geteld in de IBU telling maar zijn dus ook wel bitter.

Koen S

Gewoon hopveroudering uitzetten en je bier proeven als het klaar is.  Bitterheidsbeleving is belangrijker dan IBU, wat uiteindelijk maar een voorspelling is en geen meting.
Daarna de rest van je hop binnen het half jaar gebruiken.
Ik bewaar mijn hop gewoon in de koelkast, niet vacuĆ¼m, en de bitterheid klopt meestal met wat ik verwacht. De meeste mensen proeven een verschil in IBU van 4 of 5 zelfs niet. Dus waarom er van wakker liggen?

Oscar

Citaat van: Mthijs op 09-01-2018  22:03 ude functie automatische hopveroudering

Dit is is "gevaarlijke" functie die ik standaard uit zou zetten. Dat je het kunt berekenen is ok (kan met BrouwVisie ook), maar dit automatisch doen geeft inderdaad dus bieren die bitterder uitvallen van verwacht. Ik denk niet dat deze formule zich in de praktijk al reeds heeft bewezen. dus zou ik hem reeds zeer voorzichtig gebruiken, dan wel toepassen...

Gewoon uitgaan van de opgegeven waarden. Dan kan het bier in het ergste geval iets minder bitter uitvallen. ;)

Mthijs


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.