Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Realiteit van automatische hopveroudering in BrouwHulp  (gelezen 657 keer)

Offline Mthijs

• Vol lid
  • Land: nl
  • ...daar kun je op brouwen
Realiteit van automatische hopveroudering in BrouwHulp
« Gepost op: 09-01-2018 22:03 u »
Dag brouwers,

Een vraag over de functie in BrouwHulp. ik bewaar mijn hop in luchtdichte zakken (niet vacuum) in de vriezer op -18 graden. Daarmee zal de hop dus nauwelijks verouderen en alfazuur verliezen. Zo heb ik het ook ingesteld in BrouwHulp, met de functie automatische hopveroudering ingeschakeld.
Nu merk ik echter dat mijn bieren vaak bitterder zijn dan verwacht. Dus volgens mij klopt hier iets niet.
Onlangs een Quadrupel gebrouwen, met een beoogde IBU van 30. Als ik echter de hopveroudering uitzet, geeft BrouwHulp een IBU van 40 weer (Tinseth).

Da's echt een enorm verschil vind ik. De waarheid (daadwerkelijke IBU) zal wel in het midden liggen, maar wie deelt mijn ervaring of kan er wat nuttigs over zeggen? Hebben jullie deze functie aan of uit staan? Want het maakt dus nogal verschil....

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
Re: Realiteit van automatische hopveroudering in BrouwHulp
« Reactie #1 Gepost op: 09-01-2018 22:40 u »
IBU's = geisomeriseerde alfazuren, echter geoxideerde alfazuren zijn 0. 6keer zo bitter als gememoriseerde alfazuren en  100% water oplosbaar.  Geoxideerde alfazuren worden niet mee geteld in de IBU telling maar zijn dus ook wel bitter.

Offline Koen S

• Senior lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #2 Gepost op: 09-01-2018 22:49 u »
Gewoon hopveroudering uitzetten en je bier proeven als het klaar is.  Bitterheidsbeleving is belangrijker dan IBU, wat uiteindelijk maar een voorspelling is en geen meting.
Daarna de rest van je hop binnen het half jaar gebruiken.
Ik bewaar mijn hop gewoon in de koelkast, niet vacuŁm, en de bitterheid klopt meestal met wat ik verwacht. De meeste mensen proeven een verschil in IBU van 4 of 5 zelfs niet. Dus waarom er van wakker liggen?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 10-01-2018 00:44 u »
de functie automatische hopveroudering

Dit is is "gevaarlijke" functie die ik standaard uit zou zetten. Dat je het kunt berekenen is ok (kan met BrouwVisie ook), maar dit automatisch doen geeft inderdaad dus bieren die bitterder uitvallen van verwacht. Ik denk niet dat deze formule zich in de praktijk al reeds heeft bewezen. dus zou ik hem reeds zeer voorzichtig gebruiken, dan wel toepassen...

Gewoon uitgaan van de opgegeven waarden. Dan kan het bier in het ergste geval iets minder bitter uitvallen. ;)

Offline Mthijs

• Vol lid
  • ...daar kun je op brouwen
« Reactie #4 Gepost op: 10-01-2018 07:43 u »
Bedankt!

Tags: