Waterbehandeling

Gestart door Heikkivdh, 09-01-2018 12:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EBC

Citaat van: davyd op 10-01-2018  12:34 uHet is bewezen dat de perceptie van bitterheid wordt gestuurd door een heleboel genen. Het is ook aangetoond dat dit per persoon verschillend kan zijn. Sommige mensen (de zgn. supertasters) zijn extreem gevoelig voor vormen van bitterheid die anderen totaal niet waarnemen.

Bij het nemen van een flinke dosis paddo's durf ik wel eens hallucineren dat er ook grote verschillen in gevoeligheid voor bitterheid (en wellicht ook andere smaakcomponenten) zijn bij hobbybrouwers. Dat zou kunnen verklaren waarom sommigen blijkbaar totaal ongevoelig zijn voor harde bitterheid in hun bier, bv veroorzaakt door het gebruik van alkalisch water zonder pH-aanpassing, en anderen er totaal niet tegen kunnen, en er alles aan doen om die bitterheid weg te krijgen. Een glijdende schaal, uiteraard. Het zou heel wat verklaren. Je proeft iemand zijn bier, wijst op een aantal zwakheden, en krijgt een holle blik terug. Hoe kan dat?

Maar dan ebt de hallucinatie weer weg en vraag ik mij vertwijfeld af of ik ook zonder paddo's hallucineer.


En dan kan je je weer afvragen of het soort hop en de hoeveelheid en de manier waarop ze is toegepast meer invloed heeft gehad dan enkel het water ... los van de overige brouwtechnische aspecten.

Ozo makkelijk om het water de schuld te geven.

davyd

Dezelfde redenering geldt uiteraard ook voor de invloed van hop op harde bitterheid in bier.

Rich

Citaat van: EBC op 10-01-2018  13:45 uOzo makkelijk om het water de schuld te geven.

Juist niet, omdat men doorgaans eerst adviseert de fout te gaan zoeken elders in het proces. Het heeft me een jaar experimenteren en iets van 5 brouwsels gekost om uit te vinden dat mijn lokale kraanwater een aandeel had. Eerst beginnen aan te zuren, daarna ook met RO-water gaan werken en nooit meer last gehad van deze ongewenste smaak. Ik beweer niet dat het bier daarvoor ondrinkbaar was maar zeker wel ondermaats vergeleken met bieren van andere hobbybrouwers en commerciële bieren, en het stond verdere ontwikkeling van mijn bieren/brouwkunde in weg.

davyd

Citaat van: Rich op 10-01-2018  15:22 uJuist niet, omdat men doorgaans eerst adviseert de fout te gaan zoeken elders in het proces. Het heeft me een jaar experimenteren en iets van 5 brouwsels gekost om uit te vinden dat mijn lokale kraanwater een aandeel had. Eerst beginnen aan te zuren, daarna ook met RO-water gaan werken en nooit meer last gehad van deze ongewenste smaak. Ik beweer niet dat het bier daarvoor ondrinkbaar was maar zeker wel ondermaats vergeleken met bieren van andere hobbybrouwers en commerciële bieren, en het stond verdere ontwikkeling van mijn bieren/brouwkunde in weg.

Jij, ik, en nog vele anderen hebben dat al zo ervaren. En toch wordt het door "gezaghebbende" personen op dit forum als "geneuzel in de kantlijn" (bron van citaat te verkrijgen op eenvoudig verzoek) bestempeld. Dat is toch paradoxaal? Ik heb twee hypotheses: verschil in perceptie van bitterheid, en paddo's. Misschien zijn er nog andere?

EBC

Gebruiken jullie dan warm of koud water om mee te brouwen?

EBC

Citaat van: davyd op 10-01-2018  15:37 uJij, ik, en nog vele anderen hebben dat al zo ervaren. En toch wordt het door "gezaghebbende" personen op dit forum als "geneuzel in de kantlijn" (bron van citaat te verkrijgen op eenvoudig verzoek) bestempeld. Dat is toch paradoxaal? Ik heb twee hypotheses: verschil in perceptie van bitterheid, en paddo's. Misschien zijn er nog andere?

Je praat mooi maar leest niet goed.

Koen S

Citaat van: EBC op 10-01-2018  15:45 uGebruiken jullie dan warm of koud water om mee te brouwen?
Ik heb nog nooit gemaischt op kamertemperatuur. ;)

EBC

Citaat van: Koen S op 10-01-2018  15:54 uIk heb nog nooit gemaischt op kamertemperatuur. ;)

Warm water uit de kraan of koud water uit de kraan. Boiler, geijsers en andere warmwaterapparatuur kunnen flink smaak aan water geven.

davyd

Citaat van: EBC op 10-01-2018  15:45 uGebruiken jullie dan warm of koud water om mee te brouwen?

Gewoon, warmwaterkraan open. Temperatuur van water uit kraan is net 65C! De ketel in, inmaischen, een uurtje wachten, en spoelen maar, opnieuw met de warmwaterkraan open. Ik zet wel altijd een bord omgekeerd op de bostel om de disruptie te verminderen!

Mijn motto is: "asje het ken drinke, dan ken je er mee brouwe".

EBC

Citaat van: davyd op 10-01-2018  16:14 uGewoon, warmwaterkraan open. Temperatuur van water uit kraan is net 65C! De ketel in, inmaischen, een uurtje wachten, en spoelen maar, opnieuw met de warmwaterkraan open. Ik zet wel altijd een bord omgekeerd op de bostel om de disruptie te verminderen!

Mijn motto is: "asje het ken drinke, dan ken je er mee brouwe".

Tja ...

Bij het spoelen moet je de bovenlaag van de bostel overigens juist wel losmaken en doorroeren. Heb je de snijmessen al eens gezien in een professionele filterkuip?
Eerst je proces beheersen, daarna pas achter de komma gaan proberen te verbeteren.

Ansius

Citaat van: davyd op 10-01-2018  16:14 uGewoon, warmwaterkraan open. Temperatuur van water uit kraan is net 65C! De ketel in, inmaischen, een uurtje wachten, en spoelen maar, opnieuw met de warmwaterkraan open. Ik zet wel altijd een bord omgekeerd op de bostel om de disruptie te verminderen!

Mijn motto is: "asje het ken drinke, dan ken je er mee brouwe".

Mijn motto is: "as der zuurstof in zit, mot het der uut" ;)

Koen S

Citaat van: EBC op 10-01-2018  16:08 uWarm water uit de kraan of koud water uit de kraan. Boiler, geijsers en andere warmwaterapparatuur kunnen flink smaak aan water geven.
Demiwater, ik warm het op terwijl ik mijn dochter naar school breng. Kan ik daarna direct beginnen maischen.

Gossi

Hebben jullie wel in de gaten dat die topicstarter al lang is afgehaakt?

Die had een simpele beginnersvraag en daar heeft hij een simpel antwoord op gekregen.

De Duitsers hadden zoiets als het Reinheitsgebot. Gooi toch niet van alles in je bier zonde!

Eskil

Citaat van: Gossi op 10-01-2018  20:56 uHebben jullie wel in de gaten dat die topicstarter al lang is afgehaakt??

Die had een simpele beginnersvraag en daar heeft hij een simpel antwoord op gekregen.

De Duitsers hadden zoiets als het Reinheitsgebot. Gooi toch niet van alles in je bier zonde!

De topicstarter heeft tegenstrijdige antwoorden gekregen, zoals dat gaat op een forum.
De duisters met hun Reinheitsgebot doen er alles aan om toch datgene aan hun bier toe te voegen wat het lekkerder en beter verkoopbaar maakt, te beginnen met zuurmout . Calciumchloride, natriumbicarbonaat, magnesiumsulfaat , fosforzuur zijn op de keper beschouwt helemaal geen vreemde dingen om in je bier te gooien. Er zijn brouwers die oesters, snotolf eieren of kerstbomen in hun bier gooien. Dat vind ik dan vreemde dingen.

davyd

Brouwzouten toevoegen mag volgens het Reinheitsgebot.

Brouwers

Citaat van: Gossi op 10-01-2018  20:56 uHebben jullie wel in de gaten dat die topicstarter al lang is afgehaakt??

Die had een simpele beginnersvraag en daar heeft hij een simpel antwoord op gekregen.

De Duitsers hadden zoiets als het reinheitsgebot. Gooi toch niet van alles in je bier zonde!
Reinheitsgebot heeft niks met puurheid van het bier te maken. Het is ingevoerd om te voorkomen dat de prijzen van de meest gangbare granen voor brood niet te duur werden omdat ze moesten concurreren met bierproductie. Dit om het volk rustig te houden.

Ansius

Citaat van: Rich op 10-01-2018  15:22 uJuist niet, omdat men doorgaans eerst adviseert de fout te gaan zoeken elders in het proces. Het heeft me een jaar experimenteren en iets van 5 brouwsels gekost om uit te vinden dat mijn lokale kraanwater een aandeel had. Eerst beginnen aan te zuren, daarna ook met RO-water gaan werken en nooit meer last gehad van deze ongewenste smaak. Ik beweer niet dat het bier daarvoor ondrinkbaar was maar zeker wel ondermaats vergeleken met bieren van andere hobbybrouwers en commerciële bieren, en het stond verdere ontwikkeling van mijn bieren/brouwkunde in weg.

Wat zijn de de effecten van je behandelingen?
Met ongewenste smaak kan ik even niet zo veel.

Ik neem aan dat je niet meer brouwt zoals je bij de eerste 5 brouwsels hebt gedaan.

De vraag is dus wat je waterbehandeling concreet heeft opgeleverd.

Jacques

Citaat van: Heikkivdh op 09-01-2018  12:57 uBeginnersvraag omtrent waterbehandeling.

Is het aan te raden om het drinkwater te behandelen met zouten en zuren om de pH op orde te krijgen?
Of is dit iets wat alleen gevorderde brouwers doen?
In de bijlage vind je een sheet met de waterkwaliteit.

Ik wil komende maand mijn eerste moutbrouwsel gaan brouwen.
Heb vorig jaar een cursus bierbrouwen gedaan waar we gezamenlijk hebben gebrouwen.

Graag jullie reacties.

Alvast bedankt,. Heikki

Tjoch. Ben ik een paar dagen niet in staat om het forum te volgen krijgen we meteen een ontspoort topic...


De pH tijdens het brouwen is om meerdere redenen belangrijk.
Of je de pH van je brouwsel moet aanpassen is van heel wat factoren afhankelijk. De belangrijkste zijn de de samenstelling van je storting en de samenstelling van de zouten van je leidingwater. Zo maakt het veel uit of je een witbier brouwt of een stout.

Ik heb hierover een blog geschreven http://www.brouwstore.nl/blog/pH/
Binnenkort komt hierop een vervolg.
Morgenavond zal ik tijdens een presentatie bij De Roerstok ook het een en ander over dit onderwerp vertellen.

Mijn advies aan een beginnende brouwer is de pH in de gaten te houden en zo nodig te corrigeren met behulp van melkzuur. Dat weet je echter alleen als je de pH bepaalt... Dat kan met pH-papiertjes. Maar als je wat vaker brouwt kun je beter een pH-meter aanschaffen.

Ansius

Citaat van: Jacques op 11-01-2018  23:52 uTjoch. Ben ik een paar dagen niet in staat om het forum te volgen krijgen we meteen een ontspoort topic...

Overdreven reactie.

Een aantal mensen heeft de moeite genomen om de topicstarter wat mee te geven.
Mocht iemand hem een "verkeerd" advies geven, in de ogen van de ander, dan is het niet echt vreemd dat daar reactie op komt.
Zou goed zijn als Rich ook nog reageert.

Dat dit onderwerp leeft is duidelijk.
Hopelijk heeft de topicstarter er wat aan gehad.

Rich

Citaat van: Ansius op 10-01-2018  22:47 uWat zijn de de effecten van je behandelingen?
Met ongewenste smaak kan ik even niet zo veel.

Ik neem aan dat je niet meer brouwt zoals je bij de eerste 5 brouwsels hebt gedaan.

De vraag is dus wat je waterbehandeling concreet heeft opgeleverd.

Late reactie, had gister even wat anders te doen, zoon geboren :)

Ik had last van een consequente harde, overheersende nasmaak aan al mijn bieren. Een ONK keurmeester vond van een dergelijk bier, een bewezen Irish Red recept: 'Dun, leeg, te weinig zoet en moutbitterheid. Sterk drogend. Zwavel / gekookte groenten toets". Ik zelf haal er geen DMS uit (eerder zurig) maar ik ben dan ook geen keurmeester. Ik zou me kunnen voorstellen dat deze smaak door onze Amerikaanse forumcollega's bedoeld wordt met 'that homebrew taste'.
Recept, gistkeuze, brouwwijze, materiaal gistvat en  gecontroleerd vergisten leek hier weinig invloed op te hebben, al leek het dat het erger was bij het gebruik van Britse giststammen, een saison en alt hadden er minder last van maar zeker niet verdwenen. Ook een aantal keren nieuwe spullen aangeschaft om een infectie uit te sluiten, geen effect. Deze smaak was geheel weg bij het gebruik van RO-water bij het gelijk blijven van brouwwijze. Dit had ook als effect dat ik opeens andere brouwfouten kon herkennen die voorheen gemaskeerd werden; vooral wat issues gehad met acetaldehyde / oxidatie.

Mijn watersamenstelling is:

Ca: niet opgegeven
Mg: niet opgegeven
Na: 85 mg/L
SO4:56 mg/L
Cl: 87 mg/L
HCO3: 162 mg/L

pH: 8.23
Hardheid: 7.52 ºDH

davyd

Citaat van: Rich op 12-01-2018  16:28 uLate reactie, had gister even wat anders te doen, zoon geboren :)

Ik had last van een consequente harde, overheersende nasmaak aan al mijn bieren. Een ONK keurmeester vond van een dergelijk bier, een bewezen Irish Red recept: 'Dun, leeg, te weinig zoet en moutbitterheid. Sterk drogend. Zwavel / gekookte groenten toets". Ik zelf haal er geen DMS uit (eerder zurig) maar ik ben dan ook geen keurmeester. Ik zou me kunnen voorstellen dat deze smaak door onze Amerikaanse forumcollega's bedoeld wordt met 'that homebrew taste'.
Recept, gistkeuze, brouwwijze, materiaal gistvat en  gecontroleerd vergisten leek hier weinig invloed op te hebben, al leek het dat het erger was bij het gebruik van Britse giststammen, een saison en alt hadden er minder last van maar zeker niet verdwenen. Ook een aantal keren nieuwe spullen aangeschaft om een infectie uit te sluiten, geen effect. Deze smaak was geheel weg bij het gebruik van RO-water bij het gelijk blijven van brouwwijze. Dit had ook als effect dat ik opeens andere brouwfouten kon herkennen die voorheen gemaskeerd werden; vooral wat issues gehad met acetaldehyde / oxidatie.

Mijn watersamenstelling is:

Ca: niet opgegeven
Mg: niet opgegeven
Na: 85 mg/L
SO4:56 mg/L
Cl: 87 mg/L
HCO3: 162 mg/L

pH: 8.23
Hardheid: 7.52 ºDH

Confer https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35829.msg541401.html#msg541401

Ik weet het, n=1 enzovoort enzoverder. Toch totaal onafhankelijk van mekaar vastgesteld.

Rrrainy

Citaat van: Rich op 12-01-2018  16:28 uLate reactie, had gister even wat anders te doen, zoon geboren :)

Ik had last van een consequente harde, overheersende nasmaak aan al mijn bieren. Een ONK keurmeester vond van een dergelijk bier, een bewezen Irish Red recept: 'Dun, leeg, te weinig zoet en moutbitterheid. Sterk drogend. Zwavel / gekookte groenten toets". Ik zelf haal er geen DMS uit (eerder zurig) maar ik ben dan ook geen keurmeester. Ik zou me kunnen voorstellen dat deze smaak door onze Amerikaanse forumcollega's bedoeld wordt met 'that homebrew taste'.
Recept, gistkeuze, brouwwijze, materiaal gistvat en  gecontroleerd vergisten leek hier weinig invloed op te hebben, al leek het dat het erger was bij het gebruik van Britse giststammen, een saison en alt hadden er minder last van maar zeker niet verdwenen. Ook een aantal keren nieuwe spullen aangeschaft om een infectie uit te sluiten, geen effect. Deze smaak was geheel weg bij het gebruik van RO-water bij het gelijk blijven van brouwwijze. Dit had ook als effect dat ik opeens andere brouwfouten kon herkennen die voorheen gemaskeerd werden; vooral wat issues gehad met acetaldehyde / oxidatie.

Mijn watersamenstelling is:

Ca: niet opgegeven
Mg: niet opgegeven
Na: 85 mg/L
SO4:56 mg/L
Cl: 87 mg/L
HCO3: 162 mg/L

pH: 8.23
Hardheid: 7.52 ºDH
Enig idee wat er precies mis was met je water? Ik heb een gelijkaardig waterprofiel en dacht dat dat wel ok was om new england ipa's te brouwen gezien de hogere mineraalwaarden die gebuikt worden (Cl:200mg/l, SO4: 100mg/l). Ik voeg fosforzuur toe aan maisch en sprage water volgens de berekeningen in beersmith om de pH naar beneden te krijgen ,maar krijg nu ook al twee keer een wat raar nasmaakje en is dus ook met een Engelse gist die veel esters afgeeft.
Je hebt me toch overtuigd om eens hetzelfde recept met gedemineraliseerd water te brouwen.

Jacques

Citaat van: Ansius op 12-01-2018  15:16 uOverdreven reactie.

Een aantal mensen heeft de moeite genomen om de topicstarter wat mee te geven.
Mocht iemand hem een "verkeerd" advies geven, in de ogen van de ander, dan is het niet echt vreemd dat daar reactie op komt.
Zou goed zijn als Rich ook nog reageert.

Dat dit onderwerp leeft is duidelijk.
Hopelijk heeft de topicstarter er wat aan gehad.

Het gaat mij om de reacties die verhuisd zijn naar het topic Kletsen...

Mijn inziens is waterbehandeling voor sommigen iets waar ze niet aan willen doen tegen beter weten in. Net zo iets als het maken van een giststarter. Dat is ook niet zo ingewikkeld. Het is vooral een kwestie van doen, er ervarig mee krijgen en daarna je weg volgen.
Je op het standpunt stellen dat het allemaal niets uitmaakt, zoals sommigen stellen, is je kop in het zand steken. De pH van je beslag en je bier maakt wel degelijk uit voor de smaak van je bier.

Martijn0172

Citaat van: Rich op 12-01-2018  16:28 uLate reactie, had gister even wat anders te doen, zoon geboren :)

Gefeliciteerd met de kleine!  :biersmile:

Ansius

Citaat van: Jacques op 12-01-2018  17:45 uMijn inziens is waterbehandeling voor sommigen iets waar ze niet aan willen doen tegen beter weten in. Net zo iets als het maken van een giststarter. Dat is ook niet zo ingewikkeld. Het is vooral een kwestie van doen, er ervarig mee krijgen en daarna je weg volgen.
Je op het standpunt stellen dat het allemaal niets uitmaakt, zoals sommigen stellen, is je kop in het zand steken. De pH van je beslag en je bier maakt wel degelijk uit voor de smaak van je bier.

Tegen beter weten in is iets anders dan er anders over denken.
De kop in het zand steken is ook wat anders dan het niet helemaal eens zijn.

De brouwer moet toch een beetje weten wat de brouwer doet.
Nog beter, de brouwer ervaart wat de behandelingen hebben gedaan met het bier.
Er zijn zo veel meer en belangrijker zaken belangrijk bij het brouwproces.


Zo zie ik het.

.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.