Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wegen met Loadcel in het brouwproces  (gelezen 9586 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: Wegen met Loadcel in het brouwproces
« Reactie #25 Gepost op: 08-05-2018 20:33 u »
Deze zijn eigenlijk meer om het principe mee te doorgronden en te kijken of het werkbaar is. Als het wat is dan wil ik eigenlijk 4 loadcellen onder een plaat monteren en op die manier het gewicht bijhouden. Dan ben ik minder afhankelijk van de positie van het gewicht op de plaat want dan kan ik middelen over de 4 cellen. Een beetje zoals ik me voorstel hoe een badkamer weegschaal het ook doet.
Daar kun je met het wip/ hefboom principe inderdaad al flinke gewichten mee aan, zeker tot 60 kg.
De nauwkeurigheid wordt bepaald door het gewicht tov het maximale gewicht dat de loadcel kan hebben. Het hefboomprincipe kun je ook gebruiken om juist het gewicht van het vat te verminderen door via een hefboom een kracht naar boven uit te oefenen.
Dan kun je met een 10 kg loadcel bv 50 liter bier volgen tijdens de gisting door het vat met 40 kg op te tillen en kun je veel nauwkeuriger meten.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline @

• Senior lid
« Reactie #26 Gepost op: 17-05-2018 20:32 u »
Ik heb vandaag de eerste loadcel binnen gekregen. De 10 kg variant.
Dit soort dingen komen natuurlijk altijd binnen als je al een knetter druk weekend voor de boeg hebt, maar ik kon het toch niet laten om er alvast eens wat mee te stoeien.

De kalibratie routine doet het in elk geval alvast  ;)

Hopelijk vind ik dit weekend wat tijd om er verder mee te gaan.

Offline ExPeteriment

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #27 Gepost op: 23-09-2018 20:43 u »
Voor dit seizoen heb ik nog een toepassing van de loadcell: Het volgen van het drogen van hop. Ik heb een voedsel-droog-apparaat. Dat heb ik met hop en al op de nog steeds experimentele loadcell opstelling gezet:

Dit levert de volgende grafiek:

Op de Y-as staan na wegcijferen van het droog-apparaat incl manden:
begin gewicht hop (nat): 346 gram.
eind gewicht hop (droog): 81 gram.
Op de x-as staan minuten.

Dit gaf mij aan dat de droogtijd van 4 uur aangehouden kan worden, ik had op 8 uur gerekend.

Offline ExPeteriment

• Senior lid
« Reactie #28 Gepost op: 03-01-2020 10:39 u »
Mijn continue vergistingsmeting met loadcell heb ik flink onder handen genomen. Ik had de volgende aanvullende wensen:
1-   Naast weergave in verloop/grafiek, wilde ik beter het juiste SG weten, met name tegen het eind. Ik heb dit gerealiseerd met de formule die Jacques en Hans in hun weegmethode post hebben uitgewerkt, waarvoor mijn grote dank.  https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36171.msg546893.html#msg546893 De K1 en K2 waardes heb ik niet veranderd. Deze SG formule wordt een aantal malen per minuut doorgerekend steeds op basis van het laatst gemeten gewicht.
2-   In plaats van weergave van grafiek op display en opslag van data op SD kaart, wilde ik online, IOT dus. Dit heb ik gerealiseerd met Wemos en Google Chart naar voorbeeld van de drukmeting bij hergisting van Albertus, ook hiervoor enorme dank. https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32734.msg500099.html#msg500099
3-   De nauwkeurigheid, stabiliteit en reproduceerbaarheid waren nog voor verbetering vatbaar. Wel wilde het bij ieder meetpunt tarreren/nulstellen buiten de deur houden.
  a.   Ik heb betere snoeren met afscherming tussen voeding- en signaaldraden, betere connectoren en betere voeding toegepast.
  b.   Het hefboommechanisme zorgde ervoor dat er grote afhankelijkheid was van waar het gistvat werd neergezet. Ik heb nu 3 loadcellen onder het weegplateau staan, waardoor die afhankelijkheid geminimaliseerd is.
  c.   De temperatuur afhankelijkheid heb ik verbeterd door minder grote temperatuurschommelingen op de loadcell.
  d.   Vele duur en temperatuurproeven hebben aangetoond dat dit mooie resultaten oplevert.

De opstelling ziet er opengewerkt nu zo uit:

In kast de WemosD1miniPro en voedings convertor. De kast is wat groot maar biedt ruimte voor overige uitbreidingen waarop ik aan het broeden ben. De HX711 zit dicht bij de loadcellen. 3 loadcellen is mooi, dan heb je geen gewiebel. Ze middelen elkaar mooi uit. Het plateau ernaast ligt normaal gesproken op de loadcellen, met daarop het gistvat. Onder de loadcellen zitten ringetjes, ze mogen uiteraard niet op het onderplateau rusten.

Ik ben nu een vergisting aan het volgen van een brouwsel van 27 dec 2019. De grafiek die ik via een browser op telefoon, tablet of PC bekijk:

Vanaf 90 uur heb ik de temperatuur van het gistvat langzaam van 19 naar 21 grC verhoogd. Vandaar dat bobbeltje, al snap ik niet waaron het gewicht dan iets omhoog gaat, dit lijkt me een loadcell afwijking.
Op einde van deze grafiek heb ik een monster genomen en met hydrometer gecontroleerd of het SG van 1015 klopt. Voila:

Ik kon het experimenteren toch niet laten, heb dan ook een proefje gedaan door te kijken hoeveel ik aan gewicht op het gistvat moest zetten om op een SG van 1040 uit te komen. Volgens de sheet van Jacques en Hans:

moet ik 424 gram toevoegen.  Heb een potje met water afgemeten tot dat gewicht en op het gistvat gezet. Zie sprong omhoog (komt in de buurt) en weer terug, grafiek ging gewoon verder. Hier zie je ook mooi dat je de getallen van de grafiek naar voren kunt halen door meetpunt aan te wijzen.

Daarna heb ik de meting opnieuw gestart bij een begin SG van 1015. Dat levert dan een grafiek met nauwkeuriger schaal op, Google Charts past schalen dynamisch aan afhankelijk van de meetwaardes.
Het gisten gaat nog door, er is nog activiteit in het waterslot.  M31 gist levert altijd een lange staart, het lijkt tot nog toe overigens wel een rechte lijn. Ik blijf het zakken volgen, is meteen weer een duurproef.

Gezien de bemoedigende resultaten heb ik maar weer een tientje geļnvesteerd. Hiermee kan ik een grotere weegschaal van max 80 kg maken. Ik maak dan een weeg plateau ter grote van de bodem van mijn gistkast.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 03-01-2020 16:07 u »
Goed bezig Peter!

De weegmethode is een mooie methode om je vergisting te volgen. Continu een groter gewicht kunnen wegen is een hele verbetering. Misschien is het iets om te onderzoeken of het in productie kan worden gebracht?

Offline ExPeteriment

• Senior lid
« Reactie #30 Gepost op: 04-01-2020 09:55 u »
Goed bezig Peter!

De weegmethode is een mooie methode om je vergisting te volgen. Continu een groter gewicht kunnen wegen is een hele verbetering. Misschien is het iets om te onderzoeken of het in productie kan worden gebracht?
Bedankt Jacques, dit lijkt me na wat uitbreidingen (interactiviteit, data opslag) zeker productierijp te maken, echter:
1- tot nog toe heeft me in de jaren dat ik met loadcellen bezig ben, weinig animo bereikt om ze te gaan gebruiken,
2- ik wil de vermakelijke ervaringen en ver buiten de SG werkelijkheid staande bobbelige grafieken uit petlings die men zomaar in RVS vaten kiepert niet missen,
3- het is voor mij een hobby die niet eens op de eerste plaats staat (dat is brouwen), de te besteden tijd is dus beperkt. Ik zal een ieder die iets met loadcellen wil doen wel met raad en daad bijstaan.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #31 Gepost op: 04-01-2020 10:23 u »
Peter, mooi dat je dit nu weer oppakt en met de nodige experimenten aanvult. Het belangrijkste probleem wat ik heb gezien toen ik hiermee bezig was is stabiliteit over tijd en temperatuurinvloed. Wat je kunt doen is je vat gewoon met water vullen, dan afsluiten en dan kijken hoe je gemeten SG (1000) verloopt over bv 3 weken. Dat resultaat bepaalt denk ik hoe ver je met dit systeem kunt komen.

Offline ExPeteriment

• Senior lid
« Reactie #32 Gepost op: 04-01-2020 14:18 u »
Peter, mooi dat je dit nu weer oppakt en met de nodige experimenten aanvult. Het belangrijkste probleem wat ik heb gezien toen ik hiermee bezig was is stabiliteit over tijd en temperatuurinvloed. Wat je kunt doen is je vat gewoon met water vullen, dan afsluiten en dan kijken hoe je gemeten SG (1000) verloopt over bv 3 weken. Dat resultaat bepaalt denk ik hoe ver je met dit systeem kunt komen.
Hans, het klopt dat temperatuur de meeste invloed heeft op de meetresultaten, vandaar dat ik de temperatuur van loadcellen zo langzaam mogelijk laat variėren (bijvoorbeeld door weegschaal goed te isoleren). Ik heb de loadcellen al eens aan temperatuur invloeden blootgesteld:

Dit zijn veel gotere schommelingen dan ik normaal gesproken in mijn gistkast heb en dan nog is de afwijking max +2 en -2 SG punten. Ik kan daar nog enigszins softwarematig voor compenseren, maar dat heeft niet mijn voorkeur.

Nu ik een tweede opstelling maak, heb ik meer gelegenheid tot duurproeven. Ik zal de door jou voorgestelde proef nog doen, 3 weken is wel een enorme aanslag op mijn geduld. :biersmile:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #33 Gepost op: 04-01-2020 19:21 u »
3 weken is wel een enorme aanslag op mijn geduld. :biersmile:

Je mag wel af en toe naar de tussenresultaten kijken hoor.

Offline ExPeteriment

• Senior lid
« Reactie #34 Gepost op: 05-01-2020 11:45 u »
Je mag wel af en toe naar de tussenresultaten kijken hoor.
Dat is schappelijk Hans, maar het voelt toch een beetje als kijken naar het groeien van gras in januari.

De M31 gaat nog steeds door, maar heeft het tempo terug geschroefd (temperatuur gistvat 21  ŗC).

Opvallend is dat het een omschakeling op een bepaald moment is en geen vloeiende overgang. Het gaat over van de ene in de andere rechte lijn met een andere helling. Het waterslotverloop is evenredig in tempo teruggeschakeld.

Overigens volg ik deze vergisting nu al 119 + 69 uur, dat is al meer dan een week. De loadcellen geven nog geen krimp.

Offline ExPeteriment

• Senior lid
« Reactie #35 Gepost op: 06-01-2020 22:03 u »
Vandaag een opstelling met een 20 kg loadcell gemaakt (provisorisch, nog zonder temp meting en zonder omvormer, loadcell zomaar op een plankje). Dat was inclusief programma aanpassingen en kalibreren in 2 uur gepiept:

Er rust 15,8 kg op. Ik doe net of dit een SG heeft van 1036, maar dat is fictie voor halters. De andere loadcellen worden nog in de uiteindelijke opstelling opgenomen en dan gaat de belasting verder omhoog.

Beide opstellingen lopen nu ieder op hun eigen poort, de vergisting in de kelder gaat nog gestaag door, nog steeds waterslot activiteit.

Links de lopende vergisting. Rechts de "gistende" halters, doen ze ook nog eens wat:

In het begin zat ik er nog met mijn tengels aan, na het tweede uur niet meer. Komende dagen kom ik er niet aan toe, laat beide opstellingen lekker doorlopen.

Offline ExPeteriment

• Senior lid
« Reactie #36 Gepost op: 07-01-2020 22:20 u »
In de komende dagen zal ik wat van de geheimen/achtergronden van mijn loadcell weegaanpak prijsgeven. Ik hak het op in stukken om je niet meteen met teveel info te overladen. Dus hou deze post in de gaten en vragen staat vrij.

Offline ExPeteriment

• Senior lid
« Reactie #37 Gepost op: 08-01-2020 09:38 u »
Zoals ik het nu voorzie worden 15 geheimen onthuld. Het wordt een heel bulletin dus.

Offline ExPeteriment

• Senior lid
« Reactie #38 Gepost op: 08-01-2020 16:36 u »
Geheim 1: Loadcell keuze.
Het type loadcell dat ik neem is de volgende:

Ik selecteer verder nergens op, specs en prijs geven voor zover ik kon geen echt onderscheid voor keuze aanschaf.

Om na te gaan of mijn 10 kg loadcellen nou bij toeval zo bijzonder goed waren heb ik nog extra cellen gekocht (20kg).

Ze zijn naar eerste ervaringen net zo goed.

Zo zijn er vele vergelijkbaar te koop, met en zonder AD convertor HX711. Dit was mijn bestelling, half december besteld, begin januari binnen:

Specs (ga ik inhoudelijk in andere geheimen op in):

Range: 1-20 kg
Output sensitivity: 1.0±0.1 mV/V
Zero output: ±0.1 mV/V
Nonlinear: 0.05% F.S
Lag: 0.05% F.S
Repeatability: 0.05% F.S
Creep: 0.05% F.S/3 min
Output impedance: 1000±5% ohms
Zero temperature drift: 0.05% F.S/10 °C
Temperature sensitivity drift: 0.05% F.S/10 °C

Mocht iemand loadcellen met betere specs weten, dan hou ik me aanbevolen.

Welke beslist niet voldoen:

Deze zitten in personenweegschalen en zijn niet geschikt voor continue meten.  Die geven alleen even na aanzetten betrouwbare getallen. Wat een Creep (dit begrip leg ik later uit).

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #39 Gepost op: 08-01-2020 17:09 u »

Welke beslist niet voldoen:

Deze zitten in personenweegschalen en zijn niet geschikt voor continue meten.  Die geven alleen even na aanzetten betrouwbare getallen. Wat een Creep (dit begrip leg ik later uit).

Klopt. Dat was toen ook mijn conclusie, zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27621.msg522688.html#msg522688
Ik kwam tot de volgende conclusie:
drift op in de weegschaal over een dag, ca +/- 2 SG punten. Dit gedrag is het maximaal haalbare met deze weegschaal. Het verwerkingskastje is nauwkeuriger, beter dan +/- 1 SG punt voor 25 liter, +/- 0.5SG punt voor 50 liter.
Ik zou eigenlijk mijn kastje nog eens moeten proberen met de goede loadcellen die jij nu gebruikt.

Offline ExPeteriment

• Senior lid
« Reactie #40 Gepost op: 08-01-2020 17:35 u »
klopt. Dat was toen ook mijn conclusie, zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27621.msg522688.html#msg522688
Ik kwam tot de volgende conclusie:
drift op in de weegschaal over een dag, ca +/- 2 SG punten. Dit gedrag is het maximaal haalbare met deze weegschaal. Het verwerkingskastje is nauwkeuriger, beter dan +/- 1 SG punt voor 25 liter, +/- 0.5SG punt voor 50 liter.
Ik zou eigenlijk mijn kastje nog eens moeten proberen met de goede loadcellen die jij nu gebruikt.
Voor het geld hoef je het niet te laten Hans. De link die je stuurt heb ik al eens van voor naar achter en terug binnenstebuiten gekeerd. Heeft me heel veel geholpen.

Offline ExPeteriment

• Senior lid
« Reactie #41 Gepost op: 09-01-2020 07:39 u »
Geheim 2: hx711 en Wemos met elkaar laten praten.
Om de gewicht informatie uit een loadcell digitaal beschikbaar te krijgen is een AD convertor nodig. Ik gebruik de HX711 met de Arduino IDE.
De HX711 en Wemos begrepen oorspronkelijk niets van elkaar. Dat terwijl HX711 met Arduino een fantastisch paar vormde. Waar ik weeggegevens op de seriele poort verwachtte kreeg ik vaak, soms niet meteen, maar ook niet altijd, dit:
--------------
0~?4ū!OCACüū
 ets Jan  8 2013,rst cause:2, boot mode:(3,6)
load 0x4010f000, len 1384, room 16
tail 8
chksum 0x2d
csum 0x2d
v4ceabea9
~ld
------------
Dit uitzoeken was boeiend, maar oplossen heeft me redelijk tot wanhoop gedreven.  Het kon liggen aan voeding, signaal nivo-s, opstart procedure, timing van signalen etc, etc. Lekker bezig geweest met logic analyzer. Uiteindelijk heb ik het opgelost door een nieuwere driver code (.h en .cpp  files die meteen ook geschikt voor ESP32 zouden moeten zijn) van Github te halen en wat delay voor de opstart toe te voegen. Nu praten ze even stabiel als arduino met HX711 met elkaar.

Github: https://github.com/bogde/HX711

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #42 Gepost op: 09-01-2020 07:54 u »
Geheim 2: hx711 en Wemos met elkaar laten praten.

Wat is een Wemos?

Offline ExPeteriment

• Senior lid
« Reactie #43 Gepost op: 09-01-2020 08:36 u »
Wat is een Wemos?
Ik heb een korte naam gebruikt voor: WeMos D1 mini pro: wifi board with 16MB flash, external antenna connector and built-in ceramic antenna based on ESP-8266EX

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #44 Gepost op: 09-01-2020 10:10 u »
Is dat dan onderdeel van jouw experiment om eea via wifi over te sturen?

Offline ExPeteriment

• Senior lid
« Reactie #45 Gepost op: 09-01-2020 10:38 u »
Ja, de grafieken die ik post komen via wifi op browsers binnen. De grafieken worden via Google Charts opgebouwd.

Aan de loadcellen hangt hx711 en de WeMos en verder alleen voedingskabel ernaartoe.

Offline ExPeteriment

• Senior lid
« Reactie #46 Gepost op: 09-01-2020 10:52 u »
Dit is de hele opstelling:

Zie ook de beschrijving eerder in deze post:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35813.msg609789.html#msg609789

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #47 Gepost op: 09-01-2020 13:36 u »
Is dat dan ook een van de 15 geheimen die je gaat ontrafelen? Zelf nog nooit iets met wifi gedaan, maar lijkt me wel super handig alles gewoon van de gistingsruimte via internet kunnen bekijken. en veel minder storing zonder lange draden.

Offline ExPeteriment

• Senior lid
« Reactie #48 Gepost op: 09-01-2020 14:44 u »
Het gebruik van de WeMos is op zich geen geheim. Ik had er ook geen ervaring mee, maar heb veel geleerd van het voorbeeld van Albertus, die hem gebruikte in drukmeting bij hergisting. Zie: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32734.msg500099.html#msg500099

Daar staat ook de code waar ik vanuit ben gegaan, gewoon gedoseerd kleine aanpassingen erop toegepast.  Ik heb de drukmeter vervangen voor de loadcell. Mijn code is ook geen geheim, maar voor delen nog een beetje teveel houtje touwtje.

Het draait wat Wifi betreft heel stabiel. Ik wil het nog wel uitbreiden met online dataopslag en bestand maken tegen netwerk outages. Komende maandag gaat Ziggo bij mij in de wijk werkzaamheden doen. Dan kan een meting die al bijna 2 weken loopt weleens opnieuw opgestart moeten worden.

Hierbij gegevens over de WeMos die ik heb besteld:

De externe antenne gebruik ik geeneens, vanauit een uithoek in mijn kelder is de router prima te bereiken.

Als je met accu/batterijen zou werken, is  er zelfs helemaal geen snoer de gistkast in nodig, volledig stand-alone.

Offline ExPeteriment

• Senior lid
« Reactie #49 Gepost op: 09-01-2020 19:14 u »
Geheim 3, kort maar krachtig: Loadcellen parallel aansluiten: top.
De meetresultaten verbeterden sterk door meerdere loadcellen parallel op een HX711 AD convertor te zetten.  Per loadcell een AD convertor en in de Wemos middelen zou deze zwaar belasten wat pin-bezetting en verwerken gegevens betreft. Het programmeren zou er ook veel complexer door zijn geworden.

Oorspronkelijk was ik bang dat als gevolg van het parrallel zetten van bruggen de resultaten zouden verslechteren. Dit bleek niet het geval en bij doorrekenen klopte dat ook. Met dank aan Wheatstone en Kirchhof met zijn 2 wetten. Het gevolg is een mooie middeling van de cellen (en evt afwijkingen).

Het heeft het programmeerwerk, de het aantal benodigde componenten en dus het soldeerwerk enorm beperkt. Ook nog betere resultaten: alleen maar Wins.