Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Beginnersvraag  (gelezen 1363 keer)

Offline ehlen000

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Beginnersvraag
« Gepost op: 08-01-2018 21:08 u »
Hoi allemaal. Mijn eerste brouwsel is een Gallia van Brewferm (blik).

Mijn begin SG was 1060 op 28-12. Nu 8-1 meet ik 1010 en hoor ik het waterslot niet meer. 11 dagen lijkt een beetje kort (bij 19 graden).

Ik denk dat ik kan bottelen of doe ik dan iets doms?

Groetjes

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline pippakillinova

• Senior lid
  • Land: nl
Re: Beginnersvraag.....
« Reactie #1 Gepost op: 08-01-2018 21:11 u »
Nee hoor, niet dom. De 'regel' is als je 3 dagen geen waterslotactiviteit hebt, kun je ervan uitgaan dat de nagisting gedaan is. Je kunt gaan bottelen.

Offline ehlen000

• *
« Reactie #2 Gepost op: 08-01-2018 21:17 u »
Top... Bedankt voor het snelle antwoord. Ik ga beginnen

Offline CeesM

• Senior lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #3 Gepost op: 08-01-2018 21:35 u »
Nee hoor, niet dom. De 'regel' is als je 3 dagen geen waterslotactiviteit hebt, kun je ervan uitgaan dat de nagisting gedaan is. Je kunt gaan bottelen.
Ik dacht dat als je na 3 dagen geen verandering in de SG hebt, je dan pas kan bottelen.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #4 Gepost op: 08-01-2018 21:57 u »
Ik dacht dat als je na 3 dagen geen verandering in de SG hebt, je dan pas kan bottelen.

Klopt. SG is betrouwbaarder dan bubbels tellen. Aan het einde komt er zo weinig CO2 vrij dat een lekje in je vat al genoeg is om geen activiteit in het waterslot te geven.

Offline ehlen000

• *
« Reactie #5 Gepost op: 08-01-2018 22:38 u »
Ok... Dus donderdag weer meten. Geen verschil = bottelen.

1010 is wel wat Brewferm als eind resultaat geeft maar better safe than sorry

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 10-01-2018 23:07 u »
Ok... Dus donderdag weer meten. Geen verschil = bottelen.

1010 is wel wat Brewferm als eindresultaat geeft maar better safe than sorry

De gist kan de handleiding niet lezen!

Altijd kijken naar het verloop van de vergisting. Na 3 dagen geen daling SG kun je bottelen. Maar een paar dagen langer laten staan zodat de gist meer uitzakt kan geen kwaad.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
Re: Beginnersvraag
« Reactie #7 Gepost op: 11-01-2018 08:00 u »
Ik hou 3 dingen in de gaten. Werkt het waterslot nog (alleen bij goed afgesloten vaten), wat is het SG (ligt het dicht bij de verwachte eind SG) en zit er nog schuim of kleine belletjes aan het oppervlak van het jonge bier (kan alleen bij een transparant vat). Verder bottel ik nooit voor de 14 dagen. Maar als alles erop wijst dat het uitvergist is is ook dat geen probleem.

Offline Jaap W

• Vol lid
  • een tevreden bierdrinker is geen onruststoker
« Reactie #8 Gepost op: 12-01-2018 10:51 u »
Na 3 4 dagen hoofdvergisting meet ik het SG en kijk ik of er nog activiteit in het gistingsvat is. Is SG laag genoeg en is er geen activiteit meer, hevel ik het over in een nagistingsvat, waterslot erop en zet het zeker 2 weken bij 20 C weg. Dan SG nog een keer meten en het jonge bier overhevelen in een ander vat waarin ik een suiker/water oplossing (voor hergisting op de fles) in heb, even voorzichtig doorroeren en direct bottelen. Dan nog minimaal 2 weken wegzetten bij 20 C en tot nu toe heeft mij dat nog steeds zeer lekkere biertjes opgeleverd.  :brouwen: :biersmile: :proost:

Offline ehlen000

• *
« Reactie #9 Gepost op: 13-01-2018 21:42 u »
Vandaag nog eens gemeten... SG al 3 dagen stabiel dus gebotteld. Voor het eerst met de kroon kurk machine aan de slag...
Weeglepel van de Action is een uitkomst om de suiker af te wegen... Tot op de tiende gram nauwkeurig
Alles prima verlopen. Nu weer een paar weekjes wachten

Offline ehlen000

• *
« Reactie #10 Gepost op: 02-02-2018 18:45 u »
Eerste flesje geprobeerd. Heb koolzuur en smaak is goed. Proef nog wat gist maar al goed te drinken. Kratje staat in de kelder. Nu geduld.

Tags: