Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Standaard pils recept  (gelezen 1277 keer)

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Standaard pils recept
« Gepost op: 07-01-2018 21:14 u »
In het voorjaar gaan we een lang weekend kamperen met een aantal stellen en kids, de mannen zijn (helaas) alleen maar pils drinkers en dan eigenlijk ook alleen Heineken. Het lijkt mij leuk om toch eens een pils te brouwen voor dit weekend en kijken of het in de smaak gaat vallen. Dit is voor mij een uitdaging want uitgezonderd een tapje bij een hele hete dag drink ik al jaren geen pils meer. Vroeger waren mijn favoriete Hertog Jan en Jupiler

Kan iemand mij op weg helpen voor een recept welke dicht in de buurt komt van standaard Nederlands pils?. Ik wil sowieos een korrel gist gaan gebruiken en ik wil het gaan keggen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Fermon

• Super lid
Re: Standaard pils recept
« Reactie #1 Gepost op: 08-01-2018 08:06 u »
100% pilsmout, 1 uur maischen op 67 C.anderhalf uur koken met een mooi Duitse hop (Perle, Hallertau, Tettnanger...  Ibu rond de 25). Vergisten met saflager w-34/70. Begin SG +-1,050

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #2 Gepost op: 08-01-2018 10:13 u »
Hertog Jan is deels mas trouwens.

Maar Jupiler is geen pils  :nut:.

EDIT: Jupiler noemt zich tegenwoordig wel pils??? Tot voor kort noemde ze zich zelf altijd blond bier.

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 08-01-2018 10:20 u »
Met wat maisvlokken wordt het inderdaad een mooie "goudgele" rakker

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 08-01-2018 11:37 u »
Dank voor de reacties! Ik zie dat de optimale temperatuur voor de w-34/70 tussen de 10-12C is, dat is gelukkig geen probleem. Hoe lang duurt meestal de vergisting? Geforceerd carboneren in een keg moet ook geen probleem zijn denk ik? En zou ik magnum als bitterhop kunnen gebruiken icm met een van de bovengenoemde aroma hop soorten?

Offline Koen S

• Senior lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #5 Gepost op: 08-01-2018 11:49 u »
Zo deed ik het met deze gist: ongeveer een week vergisten op 12C, dan stapsgewijs in 3 dagen verhogen naar 15C , daarna overhevelen en 3 tot 4 weken koud lageren bij 2C, dan bottelen.

Offline JamMasterJustin

• Senior lid
  • Niets hoeft, paarden wel
« Reactie #6 Gepost op: 08-01-2018 12:18 u »
Dank voor de reacties! Ik zie dat de optimale temperatuur voor de w-34/70 tussen de 10-12C is, dat is gelukkig geen probleem. Hoe lang duurt meestal de vergisting? Geforceerd carboneren in een keg moet ook geen probleem zijn denk ik? En zou ik magnum als bitterhop kunnen gebruiken icm met een van de bovengenoemde aroma hop soorten?

Hij was bij mij in een week uitgegist. Ik heb m voor de zekerheid nog een paar dagen laten staan

Offline Rich

• Super lid
  • Tonight let it be Schraderbru
« Reactie #7 Gepost op: 08-01-2018 13:06 u »
Heb laatst ook een pils gebrouwen met 33% mas in de stort (geen vlokken maar polenta), aantal giften Saaz, warm vergist (18) met Wyeast 2124, na een week naar 20, daarna cold crash, gelatineklaring en op fust. Het is nogal een bleekneusje geworden :) 

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 08-01-2018 13:12 u »

Kan prima.

Offline Richard3

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 08-01-2018 13:49 u »
100% pilsmout, 1 uur maischen op 67 C.anderhalf uur koken met een mooi Duitse hop (Perle, Hallertau, Tettnanger...  Ibu rond de 25). Vergisten met saflager w-34/70. Begin SG +-1,050

Hoeft deze niet uitgemaischt het te worden op 78 graden?

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
  • Ik brouw geen BierTJES maar BierEN!
    • Preuf & Praotlokaal de Klep
« Reactie #10 Gepost op: 08-01-2018 14:38 u »
Vroeger waren mijn favoriete Hertog Jan en Jupiler

Kan iemand mij op weg helpen voor een recept welke dicht in de buurt komt van standaard Nederlands pils?.

Jupiler en HJ zijn geen standaard Nederlands Pils. HJ is dikker, bitterder en zoeter. Jupiler te dun. (Naar mijn niet wetenschappelijke beoordeling op basis van smaak,  ;) )
Heineken is met 50% marktaandeel een mooie gemiddelde. Ze gebruiken geen aroma of flavorhop enkel hopextract voor bittering. Magnum moet dat ook kunnen. Gist zorgt dus voor het aroma.

Offline Dees Dubbel

• Junior lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 08-01-2018 16:03 u »
Volgens AB Inbev zit er in Jupiler ook mas, dat moet de zachte smaak verklaren. Verder zit er m.i. minder hop in dan "vroeger". Geef mij maar een Pilsner Urtyp of nog liever ongefilterd ongepasteurizeerd "Kellerbier" uit Schwabenland of Beieren. Als men niet filtreert moet er zo al meer smaak in zitten.
Dichter bij huis is er sinds kort in het Gentse ook
a) ongefilterde
b) ongepasteurizeerde
c) hergist op fles
smakelijke pils.

Geen aandelen. Net ontdekt.

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 08-01-2018 20:41 u »
Hoeft deze niet uitgemaischt het te worden op 78 graden?
Nee,dat hoeft met geen enkel bier.

Offline Edolem

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 09-01-2018 01:31 u »
In het voorjaar gaan we een lang weekend kamperen met een aantal stellen en kids, de mannen zijn (helaas) alleen maar pils drinkers en dan eigenlijk ook alleen Heineken. Het lijkt mij leuk om toch eens een pils te brouwen voor dit weekend en kijken of het in de smaak gaat vallen. Dit is voor mij een uitdaging want uitgezonderd een tapje bij een hele hete dag drink ik al jaren geen pils meer. Vroeger waren mijn favoriete Hertog Jan en Jupiler

Kan iemand mij op weg helpen voor een recept welke dicht in de buurt komt van standaard Nederlands pils?. Ik wil sowieos een korrel gist gaan gebruiken en ik wil het gaan keggen.

Ik zou zeggen een krat pils kopen en je de moeite niet doen om bulkpilszuipers enthousiast te krijgen, beter het goede bier voor jezelf houden.

Offline Esterenbrouw

• Senior lid
« Reactie #14 Gepost op: 09-01-2018 10:04 u »
Bladzijde 129 van de bijbel "Verander water in bier"!

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
« Reactie #15 Gepost op: 09-01-2018 10:34 u »

Dichter bij huis is er sinds kort in het Gentse ook
a) ongefilterde
b) ongepasteurizeerde
c) hergist op fles
smakelijke pils.

Geen aandelen. Net ontdekt.

Ik ken brouwer Dimitri en zijn collega. Doen het uitstekend, net als al de andere leden van http://www.gentbrouwt.com/

Ik zou voor een goede pils bijna uitsluitend demiwater gebruiken. Evt wat aanzuren van de maisch / spoelwater. Zie BrouwHulp voor doelwater.

Tags: