Winterbier recept: input welkom!

Gestart door Droefkalkoen, 07-01-2018 18:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Blokkie

Even terug komen op de temperatuur tijdens vergisten. Mijn kelder is vrij constant door het hele jaar. Om de navergisting op temperatuur te houden heb ik een verwarminglint (paar euro) en een tijdklok (paar euro) proef ondervindelijk tijd instellen en een thermometer achter de isolatie voor de controle. De uitgebreide varianten kunnen altijd nog, als je behoefte hebt.

Droefkalkoen

Bedankt weer voor de toevoegingen, allen!

Ik heb het recept nog een aantal malen aangepast en uiteindelijk vandaag gebrouwen. Alles ging voorspoedig, alleen eindigde ik met 13 liter in plaats van de beoogde 16,5 liter. Daarnaast was mijn SG 1080 in plaats van de 1073 die BrouwHulp voorspelde. Vandaar dat ik een 1,5 liter water heb gekookt, dit staat nu af te koelen. Zodra het op temperatuur is voeg ik dit toe aan het gistvat om op 14,5 liter te komen met een SG van 1073.

Is dit een goed plan van aanpak?

PS: de doel-SG is lager omdat ik ervoor heb gekozen de kandijsuiker bij de nagisting toe te voegen.

EvdBroek

Citaat van: Droefkalkoen op 14-01-2018  23:33 uBedankt weer voor de toevoegingen, allen!

Ik heb het recept nog een aantal malen aangepast en uiteindelijk vandaag gebrouwen. Alles ging voorspoedig, alleen eindigde ik met 13 liter in plaats van de beoogde 16,5 liter. Daarnaast was mijn SG 1080 in plaats van de 1073 die BrouwHulp voorspelde. Vandaar dat ik een 1,5 liter water heb gekookt, dit staat nu af te koelen. Zodra het op temperatuur is voeg ik dit toe aan het gistvat om op 14,5 liter te komen met een SG van 1073.

Is dit een goed plan van aanpak?

PS: de doel-SG is lager omdat ik ervoor heb gekozen de kandijsuiker bij de nagisting toe te voegen.
Je had ook gewoon aan kunnen vullen met kraanwater zonder voor te koken

Droefkalkoen

Gekookt kraanwater bevat minder zuurstof en ik had begrepen dat dat wel een voordeel is. Wij hebben een perlator op de kraan, dus ik denk dat ons kraanwater genoeg zuurstof bevat wat dat betreft.

Droefkalkoen

Update: inmiddels is het bier klaar met de hergisting. En het is een erg smakelijk bier geworden, al zeg ik het zelf! Mijn bevindingen:

- Het bier heeft een mooie donkere kleur. Het bier is nog wel erg troebel, dus het is lastig te bepalen wat de daadwerkelijke kleur is.
- Het bier heeft een kleine schuimkraag. Dit is niet erg voor een quadrupel, al zou ik het in vervolg wat meer koolzuurdruk willen. Schuimhoudbaarheid is oké.
- Het bier heeft een volmondige smaak met een zoete indruk. Het heeft een duidelijke geroosterde smaak (koffie) zonder wrangheid of overmatig moutbitter. Ik heb een gedeelte van de chocomout toegevoegd middels 'cold-steepen', dit was blijkbaar een succes.
- Het zoethout is te herkennen (als je het weet), de citrusschil niet. Het zoethout lijkt vooral dienst te doen als smaakversterker, erg geslaagde toevoeging.
- Ik kan geen smaakafwijkingen bespeuren. Halverwege de hergisting had het bier een, naar mijn idee, esterachtige/oplosmiddelachtige smaak. Inmiddels is deze smaak nog wel licht aanwezig, maar zeker niet onaangenaam. Waarschijnlijk heeft het bier een verhoogd gehalte aan esters en/of hogere alcoholen, wat niet noodzakelijkerwijs slecht is.

Uiteindelijk dus een lekker bier geworden! Een volgende keer zou ik wat meer bottelsuiker toevoegen voor een hogere koolzuurdruk. Verder zou ik de hoeveelheid citrusschil wat verhogen om te zien of dat het bier lekkerder maakt. En ik moet iets veranderen aan mijn proces van spoelen/filtreren, aangezien ik minder water overhield dan aanvankelijk gedacht.

Iedereen hartelijk bedankt voor de hulp!

Mark GA

Citaat van: Droefkalkoen op 22-02-2018  11:54 uEn ik moet iets veranderen aan mijn proces van spoelen/filtreren, aangezien ik minder water overhield dan aanvankelijk gedacht.

Was je oorspronkelijk ingecalculeerde hoeveelheid spoelwater misschien dan toch goed?

Dat je minder overhoudt kan ook liggen aan te hoog koken zodat er teveel verdampt. Had ik ook. Een uur rollende kook verdampt 2x zoveel als je zou willen.

Maar proost hoor! Het gaat flink vriezen dus dat komt goed.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.