Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Cider en bottelgist  (gelezen 618 keer)

Offline Peke

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Cider en bottelgist
« Gepost op: 07-01-2018 16:37 u »
Kenners,

Goed geholpen door rajd via pm meer input is ZEER welkom.

Ik wil mijn cider gaan vergisten met Windsor en als ik het goed heb vergist die ongeveer 70 procent.
Het sap heeft een SG van 1050 als ik van 70% vergisting uit ga zal ik op een SG 1015 uitkomen
1015 zit er dan nog 38.8 gram suiker per liter? Dat heb ik uit een wijn schema. (Geen idee of dit klopt)

Als de windsor niks meer doet zal ik dus bottelgist moeten toevoegen om koolzuur te krijgen maar de vraag hoeveel? ???
Heb cbc1 gekocht en op het pakje staat 0,1 gram per liter maar hoeveel koolzuur krijg je dan en als ik meer koolzuur wil kan ik dan meer bottelgist toevoegen?
Bij mij vorige cider heb ik US 05 gebruikt en toen de SG 1002 was 15 gram suiker gebruikt en goed wat koolzuur verkregen. (champagne flessen)
Ben een beetje huiverig omdat je mij vertelde niet te veel te gebruiken.

Kan ook nog meer suiker toevoegen in het begin om een nog hoger eind SG te krijgen.
Heeft een hoger eind SG nog invloed op het toe te voegen bottelgist? ???

Super BEDANKT

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Peke

• Junior lid
  • **
Re: Cider en bottelgist
« Reactie #1 Gepost op: 09-01-2018 15:49 u »
77x bekeken en niemand die er iets over kan zeggen?

Offline BrouwMark

• Vol lid
  • Land: nl
  • Drinkontbijt!
« Reactie #2 Gepost op: 09-01-2018 16:03 u »
Zoek eens in dit forum op 'hergisting op fles' met de zoekfunctie.

Offline Peke

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 09-01-2018 16:49 u »
Zoek eens in dit forum op 'hergisting op fles' met de zoekfunctie.

Als eerste gedaan maar helaas geen juiste antwoorden kunnen vinden

Offline BrouwMark

• Vol lid
  • Drinkontbijt!
« Reactie #4 Gepost op: 09-01-2018 17:49 u »
Meer bottelsuiker geeft meer koolzuur, meer bottelgist alleen meer gist. Ik zou voor een cider niet meer dan 9 gram per liter bottelsuiker gebruiken. Bottelgist is niet nodig, tenzij je heel erg lang wacht met bottelen.

Ps. Waarom gebruik je geen cidergist?

Offline Rob Q

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Leerling
« Reactie #5 Gepost op: 09-01-2018 18:24 u »
Zoek eens (als je dat al niet hebt gedaan) op champagne of mousserende wijn topics op wijnforums. Misschien dat je daar verder komt en beter wordt geinformeerd. Wijngist/cidergist is toch iets anders dan biergist. :proost:

Offline Peke

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 09-01-2018 18:28 u »
Ik gebruik geen cider gist omdat het dan een droge zuurdere cider gaat worden.
Wil de windsor helemaal uit laten gisten met een hoger eind SG omdat het dan wat zoeter zal blijven en dan bottelgist gaan gebruiken.
Bij vorige gebruikte ik wel 15 gram bottel suiker.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 11-01-2018 23:17 u »
Kenners,

Goed geholpen door rajd via pm meer input is ZEER welkom.

Ik wil mijn cider gaan vergisten met Windsor en als ik het goed heb vergist die ongeveer 70 procent.
Het sap heeft een SG van 1050 als ik van 70% vergisting uit ga zal ik op een SG 1015 uitkomen
1015 zit er dan nog 38.8 gram suiker per liter? Dat heb ik uit een wijn schema. (Geen idee of dit klopt)

Als de windsor niks meer doet zal ik dus bottelgist moeten toevoegen om koolzuur te krijgen maar de vraag hoeveel? ???
Heb cbc1 gekocht en op het pakje staat 0,1 gram per liter maar hoeveel koolzuur krijg je dan en als ik meer koolzuur wil kan ik dan meer bottelgist toevoegen?
Bij mij vorige cider heb ik US 05 gebruikt en toen de SG 1002 was 15 gram suiker gebruikt en goed wat koolzuur verkregen. (champagne flessen)
Ben een beetje huiverig omdat je mij vertelde niet te veel te gebruiken.

Kan ook nog meer suiker toevoegen in het begin om een nog hoger eind SG te krijgen.
Heeft een hoger eind SG nog invloed op het toe te voegen bottelgist? ???

Super BEDANKT

Ik had niet eerder gereageerd omdat er al heel veel geschreven is over bottelgist en hergisting op de fles. Met wat zoeken had  je de nodige topics gevonden waaruit je het onderstaande antwoord had kunnen destilleren.

Op voorwaarde dat alle vergistbare suikers vergist zijn maakt het voor de hergisting op de fles het niet uit hoe hoog het begin SG was. Toegevoegde bottelsuiker vergist volledig zolang het alcoholgehalte niet boven het percentage ligt dat de gist aan kan.
Door gebruik van een bottelgist die wel een hoge alcoholgehalte aan kan en complexe suikers laat liggen krijg je een prima hergisting en koolzuurgehalte. De hoeveelheid bottelgist hoort laag te zijn. 2 tot 7 g per 100 liter!

Offline Peke

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 12-01-2018 12:43 u »
Ik had niet eerder gereageerd omdat er al heel veel geschreven is over bottelgist en hergisting op de fles. Met wat zoeken had  je de nodige topics gevonden waaruit je het onderstaande antwoord had kunnen destilleren.

Op voorwaarde dat alle vergistbare suikers vergist zijn maakt het voor de hergisting op de fles het niet uit hoe hoog het begin SG was. Toegevoegde bottelsuiker vergist volledig zolang het alcoholgehalte niet boven het percentage ligt dat de gist aan kan.
Door gebruik van een bottelgist die wel een hoge alcoholgehalte aan kan en complexe suikers laat liggen krijg je een prima hergisting en koolzuurgehalte. De hoeveelheid bottelgist hoort laag te zijn. 2 tot 7 g per 100 liter!

Volgens mij hoeft er dan niks meer gepost te worden omdat alles wel een x besproken is.
Als ik naar mijn tevredenheid wat gevonden had was ik niet een nieuw topic begonnen want dat ligt hier nogal gevoelig.

Als de 70 procent van de windsor gist behaald is stopt het met gisten.
Dan zullen er nog zeker restsuikers aanwezig zijn wat ik ook wens dus dat is de bedoeling
Op de cbc1 verpakking staat 0.1 gram per liter dat zijn hele andere waarden die jij nu aangeeft.

Offline Ventus

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 12-01-2018 13:55 u »
Als de 70 procent van de windsor gist behaald is stopt het met gisten.
Danzullen er nog zeker restsuikers aanwezig zijn wat ik ook wens dus dat is de bedoeling

Dat geldt voor wort ja, appelsap bestaat uit tamelijk simpele suikers, dus hij zal een stuk verder door gaan dan die 70%.
Zolang de gist niet in rust gaat vanwege het hoge alcoholpercentage zal deze de bottelsuiker ook gewoon vergisten en heb je er koolzuur op.

Offline Peke

• Junior lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 12-01-2018 14:40 u »
Dat geldt voor wort ja, appelsap bestaat uit tamelijk simpele suikers, dus hij zal een stuk verder door gaan dan die 70%.
Zolang de gist niet in rust gaat vanwege het hoge alcoholpercentage zal deze de bottelsuiker ook gewoon vergisten en heb je er koolzuur op.

Zal het bij windsor 7 procent moeten zijn.

Tags: