Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Haver bij spoelen pas toevoegen ipv tijdens maischen?  (gelezen 605 keer)

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • Land: nl
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
Haver bij spoelen pas toevoegen ipv tijdens maischen?
« Gepost op: 07-01-2018 11:49 u »
Ik lees net op een Facebook groep dat iemand de benodigde haver pas toevoegt tijdens het spoelen. Gewoon boven op het graanbed (bij de grainfather dus boven op de bovenplaat).

Zijn stelling is dus dat de zetmeel dan niet wordt omgezet in suikers en je dus meer body zou krijgen (en iets  minder alcohol natuurlijk).

Wat is jullie idee/ervaring hiermee?
En zou ik de storting dan moeten aanpassen, bijvoorbeeld: in mijn oatmeal stout met 12% haver (mee gemaischt dus)?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline GeBaxke

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Senior lid
  • C6H12O6 ----> 2 C2H5OH + 2 CO2 Lekker toch
Re: Haver bij spoelen pas toevoegen ipv tijdens maischen?
« Reactie #1 Gepost op: 07-01-2018 12:31 u »
H dat is leuk, Old skool.
Vroeger (jaren 80) heb ik dat ook gedaan, extraheren noemde we dat.
Door de maisch roeren en dan spoelen of door het afkoelende wort roeren en laten bezinken.
Dat deden we met granen maar ook met kruiden om de smaak te krijgen.
Soort van thee zetten.

Ga het toch weer eens doen.

Offline dennisbier

• Super lid
  • Een brouwer kent zijn gist
« Reactie #2 Gepost op: 07-01-2018 18:02 u »
Hap zetmeel in je bier.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #3 Gepost op: 07-01-2018 18:14 u »
Zijn stelling is dus dat de zetmeel dan niet wordt omgezet in suikers en je dus meer body zou krijgen (en iets  minder alcohol natuurlijk).

Wat is jullie idee/ervaring hiermee?
En zou ik de storting dan moeten aanpassen, bijvoorbeeld: in mijn oatmeal stout met 12% haver (mee gemaischt dus)?

Misschien moet die persoon op Facebook zich eens gaan afvragen wat uit de haver voor body zorgt.  :weetniet: Of gebruikt hij carahaver, golden naked oats?

Als dat zetmeel zou zijn waarom doen we eigenlijk zo veel moeite om volledige conversie te verkrijgen. Prutsen met jodium en zo?

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 07-01-2018 22:44 u »
Ik lees net op een Facebook groep dat iemand de benodigde haver pas toevoegt tijdens het spoelen. Gewoon boven op het graanbed (bij de grainfather dus boven op de bovenplaat).

Waarom haver en geen ander graan?
Meer body door zetmeel?

Ik kan mij voorstellen dat je ongemoute granen toevoegt bij een maischstap van 73 -75 C om zo meer onvergistbare suikers te krijgen. Die dragen in ieder geval wel bij aan de body van je bier.

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
« Reactie #5 Gepost op: 07-01-2018 22:49 u »
Maar die maischstap is meestal kort dus toevoegen vlak voor spoelen is dan ongeveer hetzelfde? Hij brouwt namelijk met een grainfather (of iets vergelijkbaars).

En dan zou het dus wel iets opleveren?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 07-01-2018 22:54 u »
Maar die maischstap is meestal kort dus toevoegen vlak voor spoelen is dan ongeveer hetzelfde? En dan zou het dus wel iets opleveren?

Bij mij duurt die vaak 15 minuten. Dan wordt er toch het een en ander omgezet. Die omzetting gaat nog door tijdens het spoelen.
Hoewel ik spoelwater gebruik van 93 C wordt bij mij de bostel niet warmer dan 80 C. Er is dan nog enzymactiviteit. Als je spoelwater gebruikt van 80 C dan zal dat zeker het geval zijn. Maar ik zou dus de enzymen in betere omstandigheden laten werken door het ongemoute graan eerder te geven. De kans op een stevige zeetmeelwaas is dan ook wat kleiner.

Tags: