Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wat gebeurt er als je sulfiet toevoegt aan wijn dat ook citroenzuur bevat?  (gelezen 950 keer)

Offline sjors86

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Ik weet dat sulfiet toevoegen een aantal voordelen heeft in het brouwproces, nu weet ik ook dat sulfiet en citroenzuur samen gebruikt wordt voor desinfecteren.
Wat nu als je sulfiet aan een wijn toevoegt, welke ook citroenzuur bevat, krijg je hierbij het zelfde proces en dus (gevaarlijke) gas?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline beermenke

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij De Sjravelaer
Sulfiet werkt beter bij toevoeging van een zuur. In wijn zit zuur dus daar hoeft je dan geen citroenzuur bij te doen. Bedoel je dit met je vraag?

Offline sjors86

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Sulfiet werkt beter bij toevoeging van een zuur. In wijn zit zuur dus daar hoeft je dan geen citroenzuur bij te doen. Bedoel je dit met je vraag?

Niet helemaal, wat ik bedoel is dat het gas (zwavelzuur) wat vrijkomt bij een sulfiet/citroenzuur oplossing giftig/slecht voor de longen is en je moet dan ook niet boven hangen/ademen.
Nu hebben sommige wijnen, of misschien moet ik het eerder hebben over ciders zoals vlierbloesem cider, van zichzelf geen zuren en voeg ik dus een aantal zuren aan toe.

Wat mijn vraag nu is, als ik nu ook nog een beetje sulfiet toevoeg (1gr per 10L), komt er dan ook zwavelzuur vrij en is dit dan niet slecht voor de gene die straks de fles opent?

Offline Rob Q

• Boven 10 berichten
  • *
  • Leerling
Waarom wil je sulfiet toevoegen? Om de vergisting te stoppen?

Online Koen S

• Senior lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
De vraag is ook: wanneer voeg je sulfiet toe? Als dat in het begin is, dan verdwijnen eventuele `giftige` dampen tijdens de vergisting. Vlak voor het bottelen zou ik het zeker niet toevoegen. Waarom is ook een goede vraag. Om te desinfecteren of eventuele wilde gisten uit te schakelen?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Ik weet dat sulfiet toevoegen een aantal voordelen heeft in het brouwproces,

Geen! Want dat is niet nodig. En ik raad het je ook niet aan in bier!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Ik weet dat sulfiet toevoegen een aantal voordelen heeft in het brouwproces, nu weet ik ook dat sulfiet en citroenzuur samen gebruikt wordt voor desinfecteren.
Wat nu als je sulfiet aan een wijn toevoegt, welke ook citroenzuur bevat, krijg je hierbij het zelfde proces en dus (gevaarlijke) gas?

Een hele kleine sulfiettoevoeging kan gunstig zijn om de gevolgen van oxidatie tijdens het bewaren van bier nog een tijdje tegen te gaan. Duitse brouwers die brouwen volgens het Reinheitsgebot selecteren biergisten die wat meer sulfiet aanmaken. Bij elke vergisting wordt namelijk een kleine hoeveelheid sulfiet gevormd...
In bier zit trouwens ook citroenzuur. Dit is n van de organische zuren die door de gist aangemaakt wordt tijdens de vergisting. Dit gebeurt ook bij wijn.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
Niet helemaal, wat ik bedoel is dat het gas (zwavelzuur) wat vrijkomt ...

Moet zijn SO2gas, dat zwaveligzuur kan vormen,  is dus wel iets anders dat gevormd wordt he, en dan nog niet seffens...

Online Serge VL

• Super lid
Wat gebeurt er als je sulfiet toevoegt aan wijn dat ook citroenzuur bevat:
De reden dat er citroenzuur en sulfiet samen wordt gebuikt is enkel nuttig voor desinfectie redenen, de hoeveelheid vrijgestelde SO2 hangt af van de pH, citroenzuur in water heeft een pH van rond de 2 wat de ideale pH is om zo veel mogelijk SO2 vrij te stellen en dus optimaal van de desinfecterende eigenschappen van SO2 te kunnen genieten.

Nu in wijn. de pH van wijn ligt rond de 2,8 tot 4 dus voor de vrijstelling van SO2 zit dit redelijk kort in het gebied.
Ga je citroenzuur en sulfiet samen aan je wijn toevoegen gaat de pH dalen en ga je dus meer SO2 vrijstellen. (en de smaak benvloeden tgv de pH daling en de extra SO2)

De zelfde redenatie gaat op voor bier.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
De reden dat er citroenzuur en sulfiet samen wordt gebuikt is enkel nuttig voor desinfectie redenen, de hoeveelheid vrijgestelde SO2 hangt af van de pH, citroenzuur in water heeft een pH van rond de 2 wat de ideale pH is om zo veel mogelijk SO2 vrij te stellen en dus optimaal van de desinfecterende eigenschappen van SO2 te kunnen genieten.
...
De zelfde redenatie gaat op voor bier.

Het gebruik van sulfiet als desinfectiemiddel is allesbehalve ideaal. Het gevormde SO2 is schadelijk voor je luchtwegen. Daarnaast is de werking weg als er geen SO2 meer gevormd wordt.
Sulfiet wordt bij overzichten van desinfectiemiddelen niet vermeld als desinfectant. Zoek maar eens...
Beter is het een ander middel te gebruiken. Er zijn middelen die effectiever zijn.

Online Serge VL

• Super lid
Het gebruik van sulfiet als desinfectiemiddel is allesbehalve ideaal. Het gevormde SO2 is schadelijk voor je luchtwegen. Daarnaast is de werking weg als er geen SO2 meer gevormd wordt.
Sulfiet wordt bij overzichten van desinfectiemiddelen niet vermeld als desinfectant. Zoek maar eens...
Beter is het een ander middel te gebruiken. Er zijn middelen die effectiever zijn.
Ik heb gezocht (eigenlijk niet want in had het in mijn info zitten) en lees onder pt.3 Uses of sulfur dioxide in the brewing industry

Citaat
3. Uses of sulfur dioxide in the brewing industry

Sulfites in various forms have been added to foods for centuries. The usage of sulfiting agents or S (IV) compounds to foods has become widespread because of their varied functional applications such as bleaching agents, antimicrobials, oxygen scavengers, reducing agents and enzyme inhibitors. Sulfur dioxide and several forms of sulfites, which generate sulfur dioxide when used in food, can be used as sulfiting agents. These include sulfur dioxide (E220), potassium bisulfite (potassium hydrogen sulfite) (E228), potassium metabisulfite (E224), sodium bisulfite (sodium hydrogen sulfite) (E222), sodium metabisulfite (E223), sodium sulfite (E221), calcium sulfite (E226) and calcium hydrogen sulfite (E227) after the N 95/2/EC (EC, 1995) Directive.

Table 2 − Uses of sulfur dioxide in the brewing industry (adapted from Ilett, 1995).
Stage of beer production                                                             Use of sulfur dioxide
germinating grain malt kilning                                                     reduce malting losses, enhanced yields of extracts control the formation of nitrosamines, bleach malt,
                                                                                                increase soluble nitrogen
kilning of hops                                                                           bleaching agent, preservative
storage of syrups                                                                       preservative
storage of finings                                                                       preservative
fermentation vessels                                                                  antimicrobial agent
proteolytic enzymes                                                                   preservative
beer additive                                                                             antioxidant, preservative

http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-90162016000200189#B40

en ook nog:
http://community.mbaa.com/HigherLogic/System/DownloadDocumentFile.ashx?DocumentFileKey=79839f18-348f-4610-aaf9-dbe941bc81d2&forceDialog=0

Wat niet weglaat dat ik het ook niet aanbeveel om gezondheidsredenen en daar er betere middelen ter beschikking zijn;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
Ik heb gezocht (eigenlijk niet want in had het in mijn info zitten) en lees onder pt.3 Uses of sulfur dioxide in the brewing industry

Dat artikel gaat specifiek over het gebruik van sulfiet. De tekst die je citeert gaat over het algemene gebruik van sulfiet in voedingsmiddelenindustrie.
Interessante link overigens. Er wordt uitgebreid stilgestaan bij de werking als anti-oxidant.

Als je zoekt naar een overzicht van gebruikelijke desinfectiemiddelen in brouwerijen dan kun je heel wat overzichten vinden. Daarbij wordt sulfiet niet uiterst zelden genoemd. Zal ongetwijfeld te maken hebben met de schaduwkant van het gebruik van dit middel. En als je een overzicht vindt dan is het een overzicht dat geschreven is door de hobbybrouwer...

Tags: