Gevolg van lucht bij gisting?

Gestart door Rabbit1971, 06-01-2018 12:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rabbit1971

Hallo,

Gisteren heb ik Belgisch bruin bier gebrouwen (Hemapakket). Alles verliep goed. Gistingsslang erin en hopsa... bubbelen maar. 's avonds nog gecontroleerd en alles was nog aan het bubbelen. Vanmorgen check ik weer en de slang was uit het waterbakje gefloept. Meteen er weer in gedaan natuurlijk en vastgetaped. Begon daarna meteen weer met bobbelen. Maar er is dus wel lucht bij de vergisting gekomen. Wat is hiervan het gevolg?

mvg
jeroen

BrouwMark

Als de boel meteen weer verder bubbelde, is er steeds een stroom koolzuurgas uit het slangetje gekomen en de kans dat er lucht naar binnen is gezogen nihil. Niets om je druk over te maken in dit stadium. Als je gisting af gaat nemen wordt zuurstof buiten houden belangrijker.

 :degroeten:

Mark.

Rabbit1971

Dank je Mark. Goed nieuws dan. Ik was natuurlijk meteen in de stress :-). Het brouwproces verliep gisteren namelijk zo mooi. In ieder geval al veel beter dan vorige keer (toen hield ik slechts een halve gallon over ipv de geplande gallon).

Voor mijn informatie; nu is het meteen weer gaan bubbelen, maar wat was het gevolg geweest als het zuurstof 'binnen'was gekomen?

mvg
jeroen

Neetje

Citaat van: Rabbit1971 op 06-01-2018  13:04 uVoor mijn informatie; nu is het meteen weer gaan bubbelen, maar wat was het gevolg geweest als het zuurstof 'binnen'was gekomen?


Weinig of niets.
Omdat de gisting nog volop bezig is ligt er een koolzuurdeken op het wort en de minimale zuurstof die eventueel wel binnen zou zijn gekomen wordt door de gist weggewerkt.

BrouwMark

Citaat van: Neetje op 06-01-2018  13:08 uWeinig of niets.
Omdat de gisting nog volop bezig is ligt er een koolzuurdeken op het wort en de minimale zuurstof die eventueel wel binnen zou zijn gekomen wordt door de gist weggewerkt.

Precies. Zolang er koolzuur gevormd word, blijft dit tussen het jongbier en de lucht 'hangen' omdat koolzuur zwaarder is dan lucht (een hogere dichtheid heeft). De zuurstof in de lucht komt dan dus niet met het jongbier in aanraking, tenzij je gaat wapperen of blazen of zo. En zelfs dan verbruikt je gist de zuurstof om zich te vermenigvuldigen. Einde gisting is het wel zaak de boel goed vrij van zuurstof te houden, omdat dan de koolzuurproductie ophoudt. Je bier kan dan gaan oxideren. Ruik maar eens aan een bodempje bier in een glas van de vorige avond...

Mark.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.