Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Hoi allemaal dit is stephan  (gelezen 443 keer)

Offline steppeke1986

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hoi allemaal dit is stephan
« Gepost op: 06-01-2018 12:28 u »
Hoi beste brouwvrinden,

via deze weg wil ik mezelf voorstellen.
Ik ben Stephan, 31 lentes jong en volledig geobsedeerd door speciaal bier.
Mijn passie gaat uit naar hele mooie Ipa`s dikke stouts en alles wat maar enig sinds een houten barrel heeft gezien.
Gezien mijn beroep (chef-kok) bij een hotel keten in het top segment ben ik veel bezig met beer&food paring.

Om mijn passie om te zetten in een hobby hebben we een Arsegan Easybrew 30 besteld via Brouwmarkt welke vandaag ook daadwerkelijk uitgeleverd is. Rest ons alleen nog de rest van de materialen en middelen te bestellen.

Inmiddels hebben we ook 2 stuks STC-1000 thermostaten van de Ebay mogen ontvangen, we hopen daar 2 mooie lagerkasten van te gaan maken.

Ons voornemen is om eerst een paar biertjes te brouwen vanuit een standaard mout pakket alvorens we gaan starten met het zelf samen stellen van recepturen.

Uiteraard zitten we momenteel met meer vragen als antwoorden welke we zeker te weten op dit mooie forum zullen vinden.

Om maar gelijk eens even af te trappen een paar vragen:

1) welk mout pakket zou het meest geschikt zijn als eerste biertje? we zitten zelf aan Limburgs Abdij van Arsegan te denken.
2) hoe zet ik mijn easybrew 30 correct in BrouwHulp? eventueel printscreen?. ( we willen gelijk vanaf het prille begin met brouwehulp gaan leren werken )
3) volstaan gistingsvaten van 31 liter of toch liever 60 liter? bij gebruik in combinatie met de easy brew 30
4) volstaat een stel hydrometers en wat maatglazen of is een refractometer een absolute must? we moeten alles nog gaan kopen vandaar.

Alvast allemaal bedankt voor de tips!
Hopelijk rolt er over een paar maanden een heerlijk biertje uit de flesjes.

Met de vriendelijke groeten,
stephan

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Kassie

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • eentje met de jas aan
Re: Hoi Allemaal dit is stephan
« Reactie #1 Gepost op: 06-01-2018 15:49 u »
Hoi Stephan,

Ik ben ook net begonnen. Ik heb een klarstein gekocht, dat is hetzelfde apparaat.
Verder roep ik maar wat: koelspiraal met tuinslangen, Gardena koppelstukken, zorgen dat je die aan je kraan kan vastmaken. Ik heb 3 gistvaten gekocht plastic van Arsegan.
Hopspider.
Kroonkurken en apparaat en wat nieuwe flessen
Schoonmaakspullen.
Hopzakjes voor koudhoppen
Weegschaaltje
Schrootmolen
Maatbeker
Hydrometer en refractometer(vooral handig tijdens brouwen)
Flessenboom
Roerspaan
Wat stukken slang voor aan de pomp andersklettert het teveel
Zeef voor overhevelen naar vat

En ik vergeet vast wel wat. Maar alles bij elkaar nog wel eenzelfde bedrag aan spullen als dat ik voor de ketel betaalde. Nu heb ik wel ook meteen veel mout ingeslagen.

Veel succes en plezier!

Offline BrouwMark

• Vol lid
  • Drinkontbijt!
Re: Hoi Allemaal dit is stephan
« Reactie #2 Gepost op: 06-01-2018 15:51 u »
Hoi Stephan! Welkom bij de brouwverslaafden.

Op je tweede vraag kan ik je geen antwoord geven, dat programma gebruik ik niet. Maar verder:

1) Neem een pakket van een bier dat je zelf lekker vindt. Dat vergelijkt meteen makkelijk, en je drinkt het graag op. Ga echter niet gelijk werken met moeilijke ingrediŽnten als brett, dat komt later wel, de brouwverslaving is erg hardnekkig.

3) 30 liter in een 31-litervat is te krap en zal tot overschuimen leiden. Sommige gistsoorten zijn hier extra fanatiek in. 50 of 60 liter is een veiliger keuze. Wil je (later) je bieren laten lageren, dan is een krapper vat / lagerfles beter in verband met zuurstof, maar die kun je dan altijd nog aanschaffen.

4) Een refractometer is geen must, en vereist ook wat omrekenen om juist te gebruiken. Het voordeel is wel, dat je er veel minder te testen vloeistof voor nodig hebt, maar ja, die kun je dan weer niet voorproeven  :)

Veel brouwsucces!

Mark.

Offline steppeke1986

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Hoi allemaal dit is stephan
« Reactie #3 Gepost op: 08-01-2018 20:42 u »
Inmiddels hebben we de aansturing van onze lagerkast ook klaar. Zoals te zien is komt er ook een tweede box. Zodat we twee lagerkasten hebben.

Bedoeling is om hier twee koelkasten voor te gaan gebruiken

Met vriendelijke groet,
Stephan

Offline JanSt

• Vol lid
  • In the beginning..
Re: Hoi allemaal dit is stephan
« Reactie #4 Gepost op: 09-01-2018 11:36 u »
Ziet er netjes uit!

Tags: