Lekkende kraan op rvs ketel

Gestart door Tycho91, 05-01-2018 22:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tycho91

Hallo iedereen.

Na het brouwen met pakket is het tijd voor het echte werk.

We hebben oa een 30l rvs ketel, 3/4" bolkranen en fittingen gekocht maar bij het monteren van de kraan loopt er blijkbaar iets mis en blijft het (licht) lekken.

Momenteel is de setup (buiten naar binnen):
Bolkraan,  rvs dubbele zeskant nippel die door ketel gaat met 6kant aan buitenkant, ketel, siliconen ring, harde teflon rondel, moer.

De harde teflon ring is nodig omdat de binnen en buiten diameter van de moer niet voldoen verschilt om de siliconen ring aan te duwen.

Deze opstelling lekt nog licht maar op X weken tijd zal dit verlies toch oplopen vrees ik.

Iemand en oplossing?


Alvast bedankt.


BrouwMark

Volgens mij hoort de siliconenring tussen buitenkant ketel en kraan.

Mark.

Knobby

Jup. De juiste volgorde is kraan (de kant met een uitsparing voor de ring), silicone ring, wand van de pan, dubbele nippel met evt nog die andere meuk. Bij mij is de teflon rondel al heel gauw er tussenuit gegooid en heb ik alleen die dubbele nippel aan de binnenkant. Daar zet ik dan met wat knietjes mijn filter op.

Overigens niet al te strak aandraaien want dan pers je de siliconen ring er tussenuit en lekt het alsnog.

Tycho91

Die volgorde hebben we ook al geprobeerd maar inderdaad misschien iets te hard aangedraaid.


Erwin Warners

Hallo,

Niet alle kranen zijn even geschikt. Heb zelf ook kranen gehad die lekken.
De kranen die ik gebruik hebben een uitsparing die er voor zorgt dat de ring goed blijft zitten.

Tycho91

Citaat van: Erwin Warners op 06-01-2018  18:31 uHallo,

Niet alle kranen zijn even geschikt. Heb zelf ook kranen gehad die lekken.
De kranen die ik gebruik hebben een uitsparing die er voor zorgt dat de ring goed blijft zitten.
De kraan is van goede kwaliteit. We hebben het opnieuw geprobeerd met de siliconen ring langs buiten. Eerst zonder succes doordat de ring niet hard genoeg aangedraaid was maar erna iets harder en dit maal met succes .

Ik denk dat de eerste keer mislukte doordat het te hard aangedraaid was.


EBC

Kraan, dubbelnippel, stalen rondel, ketelwand, siliconenring, moer met uitsparing voor siliconenring.

En het gat in de ketel moet 'krap' geboord zijn voor het dubbelnippel.
Een andere montage opbouw lekt.


Erwin Warners

Citaat van: Tycho91 op 06-01-2018  21:30 uDe kraan is van goede kwaliteit. We hebben het opnieuw geprobeerd met de siliconen ring langs buiten. Eerst zonder succes doordat de ring niet hard genoeg aangedraaid was maar erna iets harder en dit maal met succes .

Ik denk dat de eerste keer mislukte doordat het te hard aangedraaid was.

Goed mogelijk. Ik moet zeggen de kranen met uitsparing waren zelfs goedkoper dan zonder uitsparing

bjorri

Zelf kun je vervangende of extra siliconen ringen knippen uit bakvormen bij de Action. Kost een paar euro maar je hebt ook nog iets. (Een paar is twee).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.