Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Giststarter schuimt over, wat doe ik verkeerd?  (gelezen 1072 keer)

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Giststarter schuimt over, wat doe ik verkeerd?
« Gepost op: 05-01-2018 09:16 u »
Ik ben gist Wyeast 3522 aan het opkweken. Ik heb een magneetroerder, een 5 liter erlenmeyer en deze is afgedekt met aluminium folie. Ik ben begonnen met 80 ml, slurry, van een eerder brouwsel, op te kweken met 1,5 liter wort (1040). Dit ging goed en na 24 uur een mooie koffie verkeerd kleur. De starter 24 uur gekoeld op 1,5 șC en het jong bier afgegoten. Nu opgestart met 3 liter en nu krijg ik enorme schuimvorming, vannacht ben ik veel gist verloren. Ik had al wat olijfolie toegevoegd en de roerder staat op de laagste stand. Iemand die mij kan vertellen wat ik verkeerd doe, schaal ik te groot/snel op?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Re: Giststarter schuimt over, wat doe ik verkeerd?
« Reactie #1 Gepost op: 05-01-2018 11:20 u »
Hoeveel een gist schuimt hangt sterk af van het soort gist. Ik herrinner me de delta X gist van triple-W die er vrijwel altijd overheen gist bij het hoofdbrouwsel. Maar daarnaast is ook van belang hoe de schuimstabiliteit is van je starter (hoe lang het schuim in stand blijft) in combinatie met de felheid waarmee koolzuur ontstaat. Die combinatie gaat het om.
Nu heb jij de 2e keer al veel gist en verse wort zonder alcohol (schuimbevorderend) met wat olijfolie, dus ondanks de schuimremmende werking van de olijfolie is dat nog niet genoeg.
Misschien kun je ipv wort, bv horizon gerstemoutstroop nemen en dat even opkoken. Dat zal hopelijk minder schuimen dan wort wat juist gemaakt is om zijn schuimeigenschappen. Verder zeker 20% ruimte overlaten en in 1 keer alles opkweken zodat tijdens het laatste stukje exponentiële groei er al alcohol is wat schuimremmend werkt.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #2 Gepost op: 05-01-2018 13:42 u »
Drie liter in een 5 liter erlenmyer is al wat krap als het een goed schuimende gist is. Op het moment dat ik het niet vertrouw zet ik altijd mijn erlenmeyer in een grote slakom op de roerder. Als het dan overloopt blijft het in ieder geval in die kom. Je verliest alsnog gist, maar het opruimen is een stuk eenvoudiger!

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #3 Gepost op: 05-01-2018 18:51 u »
Gewoon een druppeltje schuimstop toevoegen aan je starter en je hebt geen probleem meer. (Doe ik al jaren) en dan is je erlenmeyer niet te klein
https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/wijnbereiding/smaakverbetering/andere-hulpstoffen/d/schuimstop-vinoferm-100-ml?gaCategory=search
Dit is het zelfde product als fermkap S

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 06-01-2018 11:48 u »
Schuimstopper zal ik eens mee bestellen met mijn volgende bestelling. Zou je dit ook kunnen toevoegen aan een tijdens eht vergisten van het uiteindelijke bier?

3 liter in een 5 liter erlenmeyer is wellicht wat veel, maar ik ga 45L brouwen. Hoe doen andere dit dan ?

Offline Enos

• Vol lid
  • heerlijk eerlijk bier
« Reactie #5 Gepost op: 06-01-2018 17:42 u »
Schuimstopper zal ik eens mee bestellen met mijn volgende bestelling. Zou je dit ook kunnen toevoegen aan een tijdens eht vergisten van het uiteindelijke bier?

3 liter in een 5 liter erlenmeyer is wellicht wat veel, maar ik ga 45L brouwen. Hoe doen andere dit dan ?

Geeft dat geen nadelig eind resultaat op je bier.
Dat die dan ook een slechte schuimkraag heeft

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 07-01-2018 00:26 u »
Gewoon een druppeltje schuimstop toevoegen aan je starter en je hebt geen probleem meer. (Doe ik al jaren) en dan is je erlenmeyer niet te klein
https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/wijnbereiding/smaakverbetering/andere-hulpstoffen/d/schuimstop-vinoferm-100-ml?gaCategory=search
Dit is het zelfde product als fermkap S

Je kunt ook een druppel olijfolie toevoegen. Dat remt ook de schuimvorming en de vetzuren kan de gist gebruiken voor de opbouw van celmembranen.

Zie ook
http://www.kotmf.com/articles/oliveoil.pdf

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #7 Gepost op: 07-01-2018 00:46 u »
Ik had al wat olijfolie toegevoegd

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 07-01-2018 08:45 u »

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #9 Gepost op: 07-01-2018 09:40 u »
Bij je eerste stap begin je al met heel veel gist tov de hoeveelheid wort[1], de tweede stap in een te klein vat en een 'verkeerd' vat. De ellende met Erlemeyers is dat ze taps toelopen wat het schuim nog verder omhoog stuwt. Als je deze hoeveelheden gist nodig hebt zo ik kijken naar rechte 'duran' weidhalsflessen.

[1] Je hebt veel cellen tov wort, met die 1,5 l haal je niet eens een verdubbeling in cellen, dat is dus net een oppeppertje. Met die 3 l haal je ook maximaal een verdubbeling. Je hebt nu wel een berg schuimende gist, maar een relatief groot deel daarvan is "oud". Alles natuurlijk relatief zien, als het een verse slurrie is zal het wel loslopen, als het een oude slurrie is dan zou ik vanuit een "theelepeltje" opstarten.

Ingo

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #10 Gepost op: 07-01-2018 10:13 u »

[1] je hebt veel cellen tov wort, met die 1,5 l haal je niet eens een verdubbeling in cellen, dat is dus net een oppeppertje. Met die 3 l haal je ook maximaal een verdubbeling.

Zijn er tabellen oid waarmee je kunt uitrekenen hoeveel wort je nodig hebt op de roerder om een bepaald aantal gistcellen te krijgen? Ik neem aan dat de hoeveelheid cellen niet zozeer bepaald wordt door de hoeveelheid wort in de starter, maar meer door wanneer er ergens een tekort aan ontstaat. 2e vraag is dan wat je toe moet voegen aan vitamines, mineralen etc om dat te optimaliseren zodat je toch met zo min mogelijk wort de starter kunt maken. Zelf heb ik een erlemeyer van 3 liter, maar met 3 liter heb ik vaak te weinig gist om 50 liter zware wort mee te vergisten. Ik voer dan nog 2x beluchting toe van de hoofdwort (aan het begin en na 6 uur) om de gist in de hoofdwort naar de minimale hoeveelheid door te kweken.   

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 07-01-2018 11:18 u »
Bij je eerste stap begin je al met heel veel gist tov de hoeveelheid wort[1], de tweede stap in een te klein vat en een 'verkeerd' vat. De ellende met Erlemeyers is dat ze taps toelopen wat het schuim nog verder omhoog stuwt. Als je deze hoeveelheden gist nodig hebt zo ik kijken naar rechte 'duran' weidhalsflessen.

[1] je hebt veel cellen tov wort, met die 1,5 l haal je niet eens een verdubbeling in cellen, dat is dus net een oppeppertje. Met die 3 l haal je ook maximaal een verdubbeling. Je hebt nu wel een berg schuimende gist, maar een relatief groot deel daarvan is "oud". Alles natuurlijk relatief zien, als het een verse slurrie is zal het wel loslopen, als het een oude slurrie is dan zou ik vanuit een "theelepeltje" opstarten.

Ingo

Dank voor de toelichting, ik dacht al dat het te vinden was in de mate van opschalen. De slurry was 5 dagen oud voor het opschalen. Hopen dat het niet gaat vast lopen dus.

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 07-01-2018 16:19 u »
Ik heb het al volgt aangepakt. Ik heb na het maischen 1,2 L wort opgevangen in een erlenmeyer. Deze 10 minuten gekookt met een mespuntje gistvoeding. Dit aangvuld tot 1,5 L en afgekoeld tot 22 șC. Druppeltje olijfolie er en dit toegevoegd aan de gistkoek van de starter. Dit heeft +/- 120 minuten gestaan. Een aantal keer tussendoor flink geschud en dit toegevoegd aan het wort. Ik voeg de suiker pas toe na de hoofdgisting. Aan het wort zelf ook gistvoeding toegevoegd

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 10-01-2018 16:04 u »
Ik dacht laat ik eens meten of het SG al flink gezakt is om de suiker toe te voegen, na twee dagen is het SG al 1.018 met alleen volmout. Nu dus 2 kilo suiker toevoegen vanavond. Ik kan dus wel stellen dat het gist gelukkig vitaal genoeg is geweest

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #14 Gepost op: 10-01-2018 17:32 u »
Zijn er tabellen oid waarmee je kunt uitrekenen hoeveel wort je nodig hebt op de roerder om een bepaald aantal gistcellen te krijgen? Ik neem aan dat de hoeveelheid cellen niet zozeer bepaald wordt door de hoeveelheid wort in de starter, maar meer door wanneer er ergens een tekort aan ontstaat. 2e vraag is dan wat je toe moet voegen aan vitamines, mineralen etc om dat te optimaliseren zodat je toch met zo min mogelijk wort de starter kunt maken. Zelf heb ik een erlemeyer van 3 liter, maar met 3 liter heb ik vaak te weinig gist om 50 liter zware wort mee te vergisten. Ik voer dan nog 2x beluchting toe van de hoofdwort (aan het begin en na 6 uur) om de gist in de hoofdwort naar de minimale hoeveelheid door te kweken.

De eerste tekorten die ontstaan zijn suiker en zuurstof, dan mogelijk stikstof. De andere 'beperking' is het SG van je starter. Ook beperkend n zekere mate is de celdichtheid, bij een te hoge dichtheid tov de hoeveelheid voedsel willen ze niet meer delen (in onze starter situatie).

Als je met een kolonie begint in 10 ml dan eindig je op ~ 5x10^7 cellen/ml
100 ml wort er bij eindig je weer op ~5x10^7 cellen/ml
liter wort er bij, wederom ~5x10^7 cellen/ml

Ingo

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #15 Gepost op: 11-01-2018 13:59 u »
De eerste tekorten die ontstaan zijn suiker en zuurstof, dan mogelijk stikstof. De andere 'beperking' is het SG van je starter. Ook beperkend n zekere mate is de celdichtheid, bij een te hoge dichtheid tov de hoeveelheid voedsel willen ze niet meer delen (in onze starter situatie).

Als je met een kolonie begint in 10 ml dan eindig je op ~ 5x10^7 cellen/ml
100 ml wort er bij eindig je weer op ~5x10^7 cellen/ml
liter wort er bij, wederom ~5x10^7 cellen/ml

Ingo
Met 5*10^7 cellen/ml en benodigde 8.8*10^10 cellen voor 50 liter met SG 1100 volgens mr malty zou ik dus 1.8 liter starter nodig hebben. Maar met 3 liter starter kom ik vaak nog op een slepende gisting uit. Dus blijkbaar haal ik dan niet de 5*10^7 cellen/ml op de roerder met luchttoevoer en roervlo en doorgroeien tot nog maar 10% suiker over is in de starter van SG 1040 

Tags: