Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vergistingsprobleem?  (gelezen 523 keer)

Offline Pieter1954

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Jullie zijn mijn informatiebron
Vergistingsprobleem?
« Gepost op: 04-01-2018 10:48 u »
Na 2 keer met iemand anders een moutbrouwsel gemaakt te hebben ben ik voorzichtig zelf begonnen.
Gestart met een kant en klaar pakket: Arsegan Grand Cru voor 15 liter.
Dit heb ik 28-12 ingezet. Basis was een zak met dikvloeibaar moutextract, een zakje kandijsuiker en een zakje van 11 g Safbrew T-58 gist van Fermentis. Ik heb het begin SG gemeten en dit was 1071.
De gisting kwam vrij snel op gang maar was na 2 dagen afgelopen. De blubs kwamen elke 30 sec. (grote cylinderwaterslot).
Op 2-1 heb ik het SG gemeten en was toen 1031. Vandaag nog een keer met hetzelfde resultaat.
Volgens de gebruiksaanwijzing moet het eindresultaat tussen de 1007 en 1010 zijn.
We zitten nu op dag 8 en er gebeurd blijkbaar niets meer.
Het vat (30 liter CurTec) staat in de huiskamer en we stoken overdag niet warmer dan 20oC en 's nachts 17oC.
Moet ik me zorgen gaan maken, moet ik iets doen of gewoon afwachten?
Alle hulp en advies is welkom.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline pippakillinova

• Senior lid
Re: Vergistingsprobleem?
« Reactie #1 Gepost op: 04-01-2018 11:03 u »
Over gestokte vergisting is hier al veel geschreven. Hiervoor kun je de zoekfunctie gebruiken.
Probeer eerst even voorzichtig te roeren om de gist weer in suspensie te brengen. Wellicht activeert dit de gist. En zet het vat wat warmer. Evt. een dekentje erom.

Meet je met een hydrometer of refractometer?

Offline Pieter1954

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 04-01-2018 11:08 u »
Ik kan het vat nergens warmer zetten en het huis ook niet even flink gaan opstoken. Voorzichtig omroeren heb ik al gedaan.
De verpakking van de gist geeft een bereik aan van 12-25 C.
Ik heb gemeten met een hydrometer.

Offline Triplezzz

• Boven 10 berichten
  • *
  • Triplezzz.nl
« Reactie #3 Gepost op: 04-01-2018 11:14 u »
Ah nog een woodworker(O Peatey)  die aan het brouwen is?
Groet van schrijnwerker.

Offline pippakillinova

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 04-01-2018 11:30 u »
Dan heeft je gist waarschijnlijk gebrek aan voeding.
Wat je zou kunnen doen is het jongbier voorzichtig overhevelen naar een ander vat. Laat de gistplak hierbij zoveel mogelijk op de bodem liggen. Daarna kook je 1L water met een eetlepel moutextract of siroop, voeg er een snufje complete gistvoeding aan toe (met zink).
Dit wort au bain-marie afkoelen en toevoegen aan de gistplak. Het vat flink omschudden om van zuurstof te voorzien en vervolgens het jongbier teruggieten.
Het is wat werk, maar het heeft kans van slagen.

Offline Pieter1954

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 04-01-2018 12:15 u »
Ah nog een woodworker(O Peatey)  die aan het brouwen is?
Groet van schrijnwerker.

Yezzz indeed! Hobby erbij.
Heul vroeger veel wijn gemaakt (vlierbessen).

Offline Pieter1954

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 04-01-2018 12:19 u »
Dan heeft je gist waarschijnlijk gebrek aan voeding.
Wat je zou kunnen doen is het jongbier voorzichtig overhevelen naar een ander vat. Laat de gistplak hierbij zoveel mogelijk op de bodem liggen. Daarna kook je 1L water met een eetlepel moutextract of siroop, voeg er een snufje complete gistvoeding aan toe (met zink).
Dit wort au bain-marie afkoelen en toevoegen aan de gistplak. Het vat flink omschudden om van zuurstof te voorzien en vervolgens het jongbier teruggieten.
Het is wat werk, maar het heeft kans van slagen.

Je zou toch mogen verwachten dat een brouwpakket compleet is en doet wat het doen moet?
Zaterdag kom ik in de buurt van Almere en zal dan wel wat van die voeding kopen.

Ik kan me van vroeger herinneren dat mijn scheikundeleraar (eerste wijnbrouwinstructie) adviseerde om er een beetje ureum bij te doen als voeding.

Offline elBieros

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #7 Gepost op: 04-01-2018 12:34 u »
Hoe oud was je zakje gist? Hoe heb je je gist bewaard? Als-ie al wat ouder is heb je de kans dat je te weinig gist hebt toegevoegd.
(Temperatuursschommelingen zijn ook niet echt gunstig voor je vergisting trouwens).
gr, elB

Offline braaf

• Senior lid
  • na 1 keer brouwen helemaal verslingerd
« Reactie #8 Gepost op: 04-01-2018 13:16 u »
Heb ik het juist als ik zeg dat ik de laatste tijd veel leed over gestokte vergisting bij de arsegan pakketen. Misschien toch niet helemaal goed samengesteld.

Offline Pieter1954

• Junior lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 04-01-2018 13:29 u »
Hoe oud was je zakje gist? Hoe heb je je gist bewaard? Als-ie al wat ouder is heb je de kans dat je te weinig gist hebt toegevoegd.
(Temperatuursschommelingen zijn ook niet echt gunstig voor je vergisting trouwens).
gr, elB
De Kerstman had het 3 weken geleden gekocht. Ik heb het zakje niet meer bewaard maar de tht was nog heel ver weg.

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #10 Gepost op: 04-01-2018 17:17 u »
Al die pakketten en blikken liggen ongekoeld in de winkels. Terwijl alle losse zakjes gist in diezelfde winkels wel gekoeld bewaard worden.
Er is al eerder vastgesteld dat ook zakjes gist gekoeld moeten worden, anders takelt de gist heel snel af.

Tags: