Weinig koolzuur

Gestart door rlandzaat, 03-01-2018 20:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rlandzaat

Dag,

In een ander draadje heb ik een vraag gesteld over een slepende vergisting om er vervolgens achter te komen, dat ik veel te weinig vloeibare gist had toegevoegd. Na ruim vier weken vergisting zijn we gaan bottelen. Ongeveer twee weken later heb ik een flesje opengetrokken en slechts een heel bescheiden sisje was hoorbaar. Na het inschenken was er minimaal schuimvorming, dat na enkele ogenblikken nagenoeg verdween.

Ik stelde mijn brouwmaat voor om de flesjes te openen en er bottelgist aan toe te voegen. Eerst een paar flesje als proef en als het succesvol bleek, de rest. Mijn brouwmaat stelde, dat ik te ongeduldig was en nog enkele weken moest wachten. Mijn mening is echter, dat je na een week of twee toch een behoorlijke hoeveelheid koolzuur moet hebben. Dat de smaak nog verder kan rijpen door meer geduld te hebben, wil ik graag geloven.

Wat is jullie mening? Het duurt toch geen zes weken voor je voldoende koolzuur in flesjes hebt?


Vriendelijke groeten, René Landzaat

Hay

Wat was je eind sg en hoeveel bottelsuiker hebben jullie toegevoegd?
Mij lijkt inderdaad dat als je gist niet vitaal genoeg was om je vergisting fatsoenlijk te doen er ook geen hergisting meer plaats vind.
maar als je bottelgist toevoegt heb je wel kans dat de bottelgist suikers op gaat snoepen die de hoofdgist niet meer op kon.
dus voorzichtig met je bottelsuiker.

Ps maar die bottelsuiker zit er dus al in!

rlandzaat

Ja, bottelsuiker zit er zeker in, misschien iets aan de krappe kant. Het eind SG was 1.015.

Mijn verdenking gaat ook uit naar de gist, die niet vitaal genoeg is. Het was de eerste keer, dat we Wyeast Smackpacks gebruikten. Navraag op dit forum heeft me geleerd, dat ik minstens een dubbele hoeveelheid had moeten enten. Mijn brouwmaat heeft zoiets van "het komt wel goed" maar ik deel dat vertrouwen niet. Eerdere brouwsels hadden na twee weken voldoende koolzuur en zo niet, dan werd dat op termijn niet heel veel beter.

Dus? Mijn aanname, dat je na twee weken hergisting op de fles een behoorlijke koolzuur ontwikkeling mag verwachten is niet zo gek?

Koen S

Als er een sisje was, is er hergisting. Geduld! Wekelijks een flesje proeven. Komt wel goed.
Op welke temperatuur staan de flesjes nu?

BrouwMark

Heb geduld inderdaad...

Het kleine sisje en beetje koolzuur betekent dat er iets gebeurt in de fles. De (te weinige) gist is behoorlijk uitgeput van al dat werk en vermenigvuldigt nog nauwelijks / niet meer in je flesje. Het is dus een klein beetje 'zieke' gist die het werk moet doen. Lekker warm zetten (20°c) en even op de kop houden en voorzichtig schudden zodat de gist weer door het bier vermengd zit helpen de gist weer actief te worden. Je hebt nog niet vermeld hoeveel bottelsuiker je hebt toegevoegd, maar ik neem aan dat je geïnformeerd hebt hoeveel dat ongeveer moet zijn?

Mark.

rlandzaat

Na wat gushers met de voorlaatste brouwsels waarbij ik netjes afgemeten 2 g per flesje van 33 cl had toegevoegd hebben we nu iets minder gedaan. Mijn brouwmaat is wat minder van het afwegen en doet een krap half theelepeltje. In het verleden bleek dat voldoende.

Ik ga dit weekend weer een flesje proberen. Als het nog steeds zo zuinig is met het koolzuur, ga ik enkele flesjes van bottelgist voorzien (0,5 g per liter), al was het maar als experiment.

Een aantal andere flesjes ga ik schudden.

Momenteel staan de flesjes in de kruipruimte bij 17 g. Ik ga ze naar een warmere plek verhuizen.

In ieder geval bedankt voor het bevestigen van mijn idee, dat het aan uitgeputte gist ligt.

Fermon

Citaat van: rlandzaat op 05-01-2018  18:29 uNa wat gushers met de voorlaatste brouwsels waarbij ik netjes afgemeten 2 g per flesje van 33 cl had toegevoegd hebben we nu iets minder gedaan. Mijn brouwmaat is wat minder van het afwegen en doet een krap half theelepeltje. In het verleden bleek dat voldoende.

Ik ga dit weekend weer een flesje proberen. Als het nog steeds zo zuinig is met het koolzuur, ga ik enkele flesjes van bottelgist voorzien (0,5 g per liter), al was het maar als experiment.

Een aantal andere flesjes ga ik schudden.

Momenteel staan de flesjes in de kruipruimte bij 17 g. Ik ga ze naar een warmere plek verhuizen.

In ieder geval bedankt voor het bevestigen van mijn idee, dat het aan uitgeputte gist ligt.

Bottelgist is niet nodig denk ik aangezien je de flesje nu bij 17C° laat hergisten op de fles. Zet ze inderdaad wat warmer dan komt het vast goed. Geduld.

rlandzaat

Het advies om het bier wat warmer te zetten heb ik opgevolgd. Nu, drie weken later, heeft het bier een heel behoorlijke hoeveelheid koolzuur en als je het bier iets warmer als (12 tot 15 graden) serveert, staat er een mooie schuimkraag in het glas. Koud geserveerd valt dat wel weer tegen.

Ik heb toch nog, bij wijze van experiment, een aantal flesjes voorzien van bottelgist. Schuimvorming bij koel bier is hierbij beter. Bij het openen van de fles heeft het bier enigszins de neiging om omhoog te komen, maar het zijn zeker geen gushers. Wel is het bier troebeler dan het onbehandelde bier.

Volgende keer gewoon genoeg gist gebruiken dus  :)

hansHalberstadt

In november een zwaar donker bier gebrouwen van 10.5% met de Wyeast 3522 BELGIAN ARDENNES.
gebotteld op 27 december met 8 gram suiker per liter en een verste starter van 50 ml met zelfde gist. 3 weken op 22 graden gehouden daarna naar 15 graden. Op dit moment is de druk nog steeds niet meer dan 0.7 a 1 BAR in de flesjes. Bij inschenken maar heel weinig koolzuur. OK het bier zit pas 3,5 week in de flesjes en zou nog langzaam op druk kunnen komen, maar zeker omdat ik ook verse giststarter had toegevoegd zou ik snellere nagisting verwachten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.