Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gisting heel plotseling gestopt?  (gelezen 967 keer)

Offline Frans Veldman

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Bier brouwen op zee
    • Omweg-Op-Zee
Gisting heel plotseling gestopt?
« Gepost op: 02-01-2018 21:17 u »
Hallo allemaal,

Ben met een poging bezig om Duvel te brouwen van Argesan. Vergisting verliep als een tierelier. Gisteren bleef het "putdekseltje" van het waterslot voortdurend opwippen. Nu ineens zit er totaal geen beweging meer in. Vergisting totaal nul. SG staat nu ergens rond de 1030, dus ergens halverwege.
Nee, de temperatuur is niet onder de 18 graden geweest.
Ja, we hebben het vat gezwenkt om te kijken of wat beweging enig resultaat geeft maar dat was niet zo.
Nee, er zit geen lek in het vat; als ik een beetje op het deksel druk wipt het "putdekseltje" wel op (en blijft daar zolang ik blijf drukken).

Het brouwsel ruikt en smaakt normaal (behalve dan dat het erg zoet is). De vergisting lijkt er zomaar zonder enige reden mee op te zijn gehouden.

Twee vragen:
Wat zou het kunnen zijn?
Hoe kan ik de vergisting weer op gang brengen of op zijn minst het brouwsel redden?

Nog de beste wensen voor het nieuwe jaar!
Frans

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline braaf

• Senior lid
  • Land: nl
  • na 1 keer brouwen helemaal verslingerd
Re: Gisting heel plotseling gestopt???
« Reactie #1 Gepost op: 02-01-2018 21:56 u »
Hallo allemaal,

Ben met een poging bezig om Duvel te maken van Argesan. Vergisting verliep als een tierelier. Gisteren bleef het "putdekseltje" van het waterslot voortdurend opwippen. Nu ineens zit er totaal geen beweging meer in. Vergisting totaal nul. SG staat nu ergens rond de 1030, dus ergens halverwege.
Nee, de temperatuur is niet onder de 18 graden geweest.
Ja, we hebben het vat gezwenkt om te kijken of wat beweging enig resultaat geeft maar dat was niet zo.
Nee, er zit geen lek in het vat; als ik een beetje op het deksel druk wipt het "putdekseltje" wel op (en blijft daar zolang ik blijf drukken).

Het brouwsel ruikt en smaakt normaal (behalve dan dat het erg zoet is). De vergisting lijkt er zomaar zonder enige reden mee op te zijn gehouden.

Twee vragen:
Wat zou het kunnen zijn?
Hoe kan ik de vergisting weer op gang brengen of op zijn minst het brouwsel redden?

Nog de beste wensen voor het nieuwe jaar!
Frans
Misschien te weinig gist gebruikt, vaak is dit de reden voor het stoppen. En waarschijnlijk heb je ook de kristalsuiker bij het begin al toegevoegd. Deze 2 samen zouden de oorzaak kunnen zijn.

Offline Frans Veldman

• Boven 10 berichten
  • *
  • Bier brouwen op zee
    • Omweg-Op-Zee
« Reactie #2 Gepost op: 02-01-2018 22:25 u »
Ik heb alle gist gebruikt die bij het pakket zat. De suiker heb ik toegevoegd zoals in de handleiding stond beschreven, dus inderdaad in het begin.
Beide suggesties begrijp ik niet helemaal. Als je te weinig gist hebt, hoezo zou de vergisting dan 3 dagen lang fanatiek bezig zijn en dan ineens volledig stoppen? Gist plant zich toch voort en wordt toch niet opgebruikt? En waarom zou suiker later toevoegen beter zijn? Juist in het begin toen de suikerconcentratie op zijn hoogst was deed de gist het heel fanatiek. De suikerconcentratie is nu gedaald maar nog steeds vrij hoog, en nu zou de gist het ineens niet meer lusten? Dat begrijp ik niet...

Online Dund

• Super lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
    • Udentse Fisturz Brouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 02-01-2018 22:26 u »
Gistvoeding erbij doen. Ik heb in de afgelopen 20 jaar regelmatig een gestokte vergisting gehad. De laatste jaren voeg ik bij bieren boven 1060 altijd gistvoeding toe.

Ik zou nu wat water koken met voeding even goed zwenken en afwachten.

Offline braaf

• Senior lid
  • na 1 keer brouwen helemaal verslingerd
Re: Gisting heel plotseling gestopt?
« Reactie #4 Gepost op: 02-01-2018 22:33 u »
Je kan met een zakje gist maar een bepaalde hoeveelheid wort met een bepaalde sg vergisten, gist vermenigvuldigd zich wel maar sterft ook af. Hoe dit precies zit weet ik ook niet exact.
Wat betreft de suiker stort, dit zijn makkelijk vergistbare suikers, de gist die waarschijnlijk al te weinig is moet dan nog aan de moutsuikers beginnen, deze vergen veel meer energie van de gist, dus beter kristalsuiker toevoegen na de hoofdvergisting.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 02-01-2018 22:36 u »
Ik heb alle gist gebruikt die bij het pakket zat. De suiker heb ik toegevoegd zoals in de handleiding stond beschreven, dus inderdaad in het begin.
Beide suggesties begrijp ik niet helemaal. Als je te weinig gist hebt, hoezo zou de vergisting dan 3 dagen lang fanatiek bezig zijn en dan ineens volledig stoppen? Gist plant zich toch voort en wordt toch niet opgebruikt? En waarom zou suiker later toevoegen beter zijn? Juist in het begin toen de suikerconcentratie op zijn hoogst was deed de gist het heel fanatiek. De suikerconcentratie is nu gedaald maar nog steeds vrij hoog, en nu zou de gist het ineens niet meer lusten? Dat begrijp ik niet...

Gist plant zich inderdaad voort. Omdat te kunnen heeft gist voedingstoffen nodig. Dat is meer dan alleen suikers en aminozuren. Gist heeft ook bepaalde mineralen nodig. Zoals Dund ook al schrijft kun je nu nog gistvoeding toevoegen.
En zich goed voort te planten is het ook gewenst om het wort te beluchten. Dat hoort te gebeuren aan het begin van de vergisting. Het beste is dat nu niet meer te doen of slechts heel beperkt omdat het in het huidige stadium kan zorgen voor oxidatie.

Verder is gebleken dat je enkelvoudige suikers het beste later kunt toevoegen. Je haalt dan een iets hogere vergistingsgraad. Je zou nu nog wat suiker kunnen toevoegen naast de gistvoeding om de vergisting weer vlot te trekken.

Tenslotte de hamvraag: waarmee heb je het SG bepaald?
Het feit dat je schrijft dat de vergisting ergens halverwege is doet mij namelijk vermoeden dat je een refractometer hebt gebruikt.

Offline Frans Veldman

• Boven 10 berichten
  • *
  • Bier brouwen op zee
    • Omweg-Op-Zee
« Reactie #6 Gepost op: 02-01-2018 22:53 u »
Ok, gistvoeding erbij dus. Probleem is dat ik dat niet heb. Kan ik wel gaan bestellen, maar duurt even voordat ik dat in huis heb. Kan de verstokte gist zolang overleven?
Wat is gistvoeding eigenlijk? Heb ik dat niet toevallig al in een of andere vorm in huis? Mineralen of zo?
En de SG heb ik bepaald met een SG-meter, dus een drijver in een maatbeker. SG is nu ergens rond de 1030. Het smaakt dus nu nog best wel zoet. En de vergisting was nog maar 3 dagen bezig, dus dat kan nog niet klaar zijn.

Bedankt voor het meedenken,
Frans

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 02-01-2018 23:04 u »
Ok, gistvoeding erbij dus. Probleem is dat ik dat niet heb. Kan ik wel gaan bestellen, maar duurt even voordat ik dat in huis heb. Kan de verstokte gist zolang overleven?
Wat is gistvoeding eigenlijk? Heb ik dat niet toevallig al in een of andere vorm in huis? Mineralen of zo?
En de SG heb ik bepaald met een SG-meter, dus een drijver in een maatbeker. SG is nu ergens rond de 1030. Het smaakt dus nu nog best wel zoet. En de vergisting was nog maar 3 dagen bezig, dus dat kan nog niet klaar zijn.

Frans

Er is een leverancier die heel snel levert. Maakt redelijk veel reclame op dit forum...

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #8 Gepost op: 02-01-2018 23:22 u »

Frans

3 dagen is nog erg kort, ik zou de temperatuur naar 20 graden brengen en nog een paar dagen wachten. Verder niks.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #9 Gepost op: 02-01-2018 23:36 u »
Ik heb dit zelfde probleem meerdere malen gehad. Oorzaak is te weinig gist of te lage temperatuur (als het maischen wel goed is gegaan !!). Begin eens om de temperatuur op te schroeven naar 23 of 24 graden. (Hielp bij mij en geeft minste complicaties.)

Als het dan nog niet binnen een dag gist zou je het volgende kunnen doen:
neem een schoon/ontsmet gistingsvat en hevel voorzichtig het bier over daarin (nit gieten want je wilt zo min mogelijk zuurstof erbij). De gist op de bodem kun je nu opnieuw activeren door er wat horizon gerstemout stroop oplossing bij te doen (van de natuurwinkel) ca 100 gram stroop op 1 liter water (voor 40 liter bier in mijn geval) en dan even opkoken en af laten koelen. als het is afgekoeld tot minder dan 25 graden dan voorzichtig bij de gist op de bodem gieten en flink schudden om zuurstof erin te krijgen. Dat herhalen 2 uur en 4 uur later net zolang tot het weer flink gist. Dan het bier weer terughevelen in het vat met nu weer actieve gist.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 03-01-2018 00:10 u »
3 dagen is nog erg kort, ik zou de temperatuur naar 20 graden brengen en nog een paar dagen wachten. Verder niks.

Geduld is een inderdaad een groot goed.

Staat er schuim op het bier?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #11 Gepost op: 03-01-2018 11:33 u »
Geduld is een inderdaad een groot goed.

Staat er schuim op het bier?
Maar als je de juiste hoeveelheid gist en temperatuur hebt gaat de gisting toch niet zo vreemd doen? Geduld hebben betekent dan dat je toch maar hoopt dat het goed komt terwijl je weet dat er iets mis is?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 03-01-2018 22:04 u »
Maar als je de juiste hoeveelheid gist en temperatuur hebt gaat de gisting toch niet zo vreemd doen? Geduld hebben betekent dan dat je toch maar hoopt dat het goed komt terwijl je weet dat er iets mis is?

Het beste is de juiste hoeveelheid gist te enten. Toch heb ik vaak gezien dat bij onder-enten als je heel veel geduld hebt je toch een redelijke vergistingsgraad haalt. Wel is het zo dat een slepende vergisting geen topbier geeft.

Maar ik ben toch nog steeds benieuwd of er nog schuimvorming is. Je hoeft maar een heel klein lekje te hebben om het waterslot niet meer te laten werken als je bier aan het nagisten is.

Offline pippakillinova

• Senior lid
« Reactie #13 Gepost op: 05-01-2018 12:41 u »
neem een schoon/ontsmet gistingsvat en hevel voorzichtig het bier over daarin (nit gieten want je wilt zo min mogelijk zuurstof erbij). De gist op de bodem kun je nu opnieuw activeren door er wat horizon gerstemout stroop oplossing bij te doen (van de natuurwinkel) ca 100 gram stroop op 1 liter water (voor 40 liter bier in mijn geval) en dan even opkoken en af laten koelen. als het is afgekoeld tot minder dan 25 graden dan voorzichtig bij de gist op de bodem gieten en flink schudden om zuurstof erin te krijgen. Dat herhalen 2 uur en 4 uur later net zolang tot het weer flink gist. Dan het bier weer terughevelen in het vat met nu weer actieve gist.

Werkt ook met gewoon (poeder) moutextract?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #14 Gepost op: 05-01-2018 13:42 u »
Werkt ook met gewoon (poeder) moutextract?
Ja.

Offline pippakillinova

• Senior lid
« Reactie #15 Gepost op: 05-01-2018 14:03 u »

Tags: