Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Vind je het belangrijk dat je helder bier brouwt?  (gelezen 19636 keer)

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Vind je het belangrijk dat je helder bier brouwt?
« Gepost op: 05-01-2006 06:49 u »
was het vislijm?

Ik geloof van wel. Het heet Isinglass.

Wat het uiterlijk van bier betreft verschillen we fundamenteel van mening, Jacques (leuk!). Ik kook graag, bak zelf brood, maak wel eens gebak en ijs en dergelijke, en in alle gevallen is de smaak weliswaar het belangrijkste, maar speelt het uitzicht een niet onbelangrijke rol. Als het erg lekker is geworden maar er niet uitziet, ben ik toch duidelijk minder tevreden dan als alles klopt.

Precies eender met bier, van een helder bier met een mooie schuimkraag geniet ik net iets meer dan van het tegendeel. Het is een clichť, maar het oog wil ook wat.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Vind je het belangrijk dat je helder bier brouwt?
« Reactie #1 Gepost op: 05-01-2006 08:36 u »
Dat bier helder moet zijn is ons volgens mij opgedrongen door de grote brouwerijen. Zij hadden geld om dure filterinstallaties aan te schaffen. Door te benadrukken dat helder bier beter was drukten ze een heleboel kleine brouwers van de markt.

Qua helderheid van zelfgebrouwen bier weet ik dat bieren met een hele lichte waas vaak beter smaken dan de perfect heldere bieren. Als keurmeester heb ik heel wat keren bieren voor mijn neus gehad die kristalhelder waren en een prachtige schuimkraag hadden maar absoluut niet te drinken waren door de meest afgrijselijke smaakafwijkingen die er zijn.

Een bier dat door veel forumleden bijzonder goed gewaardeerd wordt is Westmalle Tripel. Ook dit bier kent een koude waas.

Geef mij maar een licht troebel biertje  :beersmiley:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 05-01-2006 08:51 u »
Jacques, Edgar, jullie zijn het oneens, dat is duidelijk. Ik neig iets meer naar Jacques, zeker toen ik bij de excursie naar Budels hun pils uit de lagertank dronk (licht troebel) en uit de tap (super helder want gefiltreerd). Het lagerbier smaakte niet eens zo gistig maar was eigenlijk een super karaktervol heerlijk bier. Maar laten we erover ophouden: het oog wil ook wat, daar ben ik het ook wel mee eens.
Wat ik nog zeggen wilde: bier met vislijm is voor mij geen item want ik ben vegetariŽr. Zou ik laatst in Manchester bier met dierlijke resten hebben gedronken (naar verluid wordt in Engeland soms geklaard met vislijm of zou men dat tegenwoordig niet meer doen)

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #3 Gepost op: 05-01-2006 08:54 u »
(naar verluid wordt in Engeland soms geklaard met vislijm of zou men dat tegenwoordig niet meer doen)

Ik heb laatst een paar hele mooie bieren gedronken van het huismerk van een Engelse supermarkt. Daar stond nadrukkelijk op dat het bier geschikt was voor vegetariŽrs.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 05-01-2006 09:33 u »
Vislijm, Zeewier...:proost:

Vroeg‚ werden er andere middelen gebruikt om te klaren die nog erger waren: varkenshielen, kinnebakken...zijn we er in ieder geval toch op vooruit gegaan! ;D

Over de 'tweestrijd' tussen Jacques en Edgar: ik zit geloof ik in het midden, of toch meer naar Edgar. Ik besteed zowel aandacht aan de smaak als aan het uiterlijk, hoewel de smaak het meest belangrijk is. Het oog wil ook wat. Eigenlijk komen mijn prioriteiten aardig overeen met de weging die bij BKG-keuringen wordt toegepast.

Edwin

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #5 Gepost op: 05-01-2006 10:11 u »
Helderheid vind ik niet zo belangrijk, al merk ik wel dat mensen die ik mijn bieren voorzet daar wel als eerste naar kijken. Belangrijker vind ik een mooie en stabiele schuimkraag. Voor de smaak maakt dat niet uit, maar een bier zonder schuimkraag ziet er voor mij lang niet zo aantrekkelijk uit als een bier met.

Trouwens, een vers bier met een lichte koudetroebeling smaakt naar mijn beleving hetzelfde als een bier dat een koude lagering in de fles in de kelder achter de rug heeft. Na een maand is dat bier helder en smaakt net zo lekker als toen hij nog troebel was, soms zelfs beter. Wat dat betreft kan geen middel op tegen een koudebehandeling van een paar weken.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 05-01-2006 11:16 u »
Hoi Adrie,

Citaat
soms zelfs beter.

Dat had ik laatst ook.
Mijn Fermentis blonde was plots helder geworden, en de smaak was ook plotseling veel rijper.
Het hangt wel samen denk ik.
Helderheid kan volgens mij een indicatie zijn voor rijpheid.

Ik prefereer persoonlijk ook helder bier. Het oog wil ook wat, en het is denk ook wel lekkerder.

:degroeten:

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 05-01-2006 11:49 u »
Belangrijker vind ik een mooie en stabiele schuimkraag. Voor de smaak maakt dat niet uit, (...)

Dat is wel waar, maar toch niet helemaal. In het schuim zitten sterke hopsmaken en aroma's, die je goed kunt proeven. Als je slok gepaard gaat met een klein nipje schuim, proef je een totaal ander bier dan een schuimloze slok.

Als ik een idee van de gebruikte hopsoorten of de hoppigheid van een bier wil krijgen, neem ik altijd een hap van het schuim.

Schuim is dus niet alleen maar cosmetisch.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 05-01-2006 12:05 u »
Nog even een aanvulling: Wat de helderheid betreft ben ik gespleten. Ik ben erg voor helderheid via 'ambachtelijke' technieken zoals koud lageren, ingrediŽntkeuze en maischtechniek, maar faliekant tegen helderheid door filtering. Ik kan me niet onttrekken aan de indruk dat enkele van die technieken een vervlakkend effect op de smaak hebben, om nog (in hemelsnaam) te zwijgen van metalige bijsmaken. Bijna altijd als ik een overdreven kristalhelder bier proef, is er niks aan of ontbreekt er toch duidelijk iets.

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #9 Gepost op: 05-01-2006 12:42 u »
Ook mijn mening is verdeeld. Voor mijzelf maakt het eigenlijk niet zoveel uit hoe het bier eruit ziet, maar als je het bier aan gasten schenkt valt er meer eer te halen met een helder bier dan met een troebel bier (tenzij het nadrukkelijk troebel hoort te zijn, zoals bepaalde tarwebieren).

Filteren heb ik nog nooit gedaan en dat ben ik ook niet van plan. Dan maar liever koudelagering en een extra keer rusten + omsteken naar een ander vat.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #10 Gepost op: 05-01-2006 14:02 u »
Als je op natuurlijke en ambachtelijke wijze je bier helder kan krijgen is dat natuurljik wel een kroontje op je werk tezamen met een goede geur en smaak natuurljik. Echt belangrijk vind ik het niet hoewel ik er wel op let tijdens het brouwen en het proeven natuurljik.

Ik heb ooit iemand op de 24-uurs (toen nog in Antwerpen) gesproken die een voorstander was van ongefilterde en dus troebele bieren. Hij redeneerde dat in ongefilterd bier nog alle vitaminen en voedingsstoffen zitten...  :biersmile: daar vind ik dan wel weer iets voor te zeggen.

groeten en gezondheid
Oscar

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 05-01-2006 14:14 u »
Mijn ervaring is dat bijna elk zelfgebrouwen bier kraakhelder wordt als je maar lang genoeg wacht.

Omdat ik een liefhebber ben van frisse jonge bieren wil ik niet wachten op een geoxideerd helder bier...

Offline kellermeister

• Junior lid
  • **
  • Land: us
  • alien life form
    • Paul's Brewing Page
« Reactie #12 Gepost op: 05-01-2006 15:24 u »
Tijd en zwaartekracht maakt een helder bier.  Van troebel kan je buikpijn krijgen.

Offline Celocelava

• Senior lid
  • Ik vond het volgende brouwsel beter....
« Reactie #13 Gepost op: 05-01-2006 16:50 u »
Dan zou ik heel de week buikpijn moeten hebben.....

Het is pas van de laatste 2 brouwsels dat het bier de kans heeft gekregen helder te worden en dat zijn ze dan ook. Ik proef werkelijk geen verschil. Onbelangrijk dus, proeven doe je met je neus en je tong.

Peerrr

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 05-01-2006 17:53 u »
Hoi Jacques,

Citaat
Omdat ik een liefhebber ben van frisse jonge bieren wil ik niet wachten op een geoxideerd helder bier...

Volgens mij droom jij s'nachts van oxidatie† :D
Een bier hoort afhankelijk van de soort te rijpen tussen de maand en de 3 maanden.
Sommigen zelfs nog langer.

Een bier van 2 maanden (in een koele omgeving gerijpt) is vaak al kraakhelder en naar mijn
inziens niet geoxideerd.

Je moet de boel wel heel erg verprutsen als je bier al geoxideerd is en nog geen 6 maanden oud.
Dat noemen we brouwfouten.

Een bier van 1 week oud vind ik niet lekker.

Offline Gio

• Senior lid
  • Orde der vrienden van het levend bier !
« Reactie #15 Gepost op: 05-01-2006 22:51 u »
Een troebel bier heeft voor mij veel meer estetische waarde dan een helder bier.
Helder bier met veel body vind ik 'op het oog' al een karakterlose uitstraling hebben. De smaak moet het dus gaan doen.
Troebel bier vind ik veel meer kracht en body uitstralen, dus daar verwacht ik meer van.
Dit is erg subjectief, en boordevol vooroordelen.
Maar stiekem komt mijn eerste indruk over het uiterlijk vaak overeen met mijn tweede indruk, de smaakimpressie.

bytheway
Citaat
bier met vislijm is voor mij geen item want ik ben vegetarier

Mo, vind jij gistkweken in een flesje, diep in je hart ook een vorm van bio-industrie ?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 06-01-2006 09:32 u »
Je moet de boel wel heel erg verprutsen als je bier al geoxideerd is en nog geen 6 maanden oud.
Dat noemen we brouwfouten.

Het komt waarschijnlijk omdat ik heel gevoelig ben voor oxidatiesmaak. Oxidatiesmaak komt meer voor dan je denkt. Het vaak op de achtergrond aanwezig en voorkomt dat je een frissmakend bier hebt. Gelukkig ben ik nu verlost van het probleem. Ik kan weer lekker slapen en dromen van lekker bier.  :clownsmile:

Offline Brouwerken

• Junior lid
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 26-04-2007 20:39 u »
Ondertussen heb ik al 4 brouwsels gemaakt. De laatste 2 zijn nog maar net op de fles. Maar de eerste 2 smaken goed. Niks is leuker dan een zelfgebrouwen biertje. Maar zoals jullie hier zeggen, mijn bieren zijn ook nog wat licht troebel. Gebruiken jullie klaringsmiddelen ?? En wat is jullie ervaring ermee ? Niet dat ik kraakheldere bieren wil. Ik heb nog gehoord van mijn opa dat hij in zijn tijd eiwit gebruikte. Een paar eiwitten en heel lichtjes kloppen. Daarna over uw bier uitspreiden en normaal zou dat moeten uitzakken tot op de bodem. Tijdens het zakken zou het heel wat troebelheid meepakken. Weet niet of iemand al van dit gehoord heeft.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #18 Gepost op: 26-04-2007 20:46 u »
Maar zoals jullie hier zeggen, mijn bieren zijn ook nog wat licht troebel.

Is de smaak daarom minder ?

Gebruiken jullie klaringsmiddelen ?? En wat is jullie ervaring ermee ?

Nee, geen !!

Ik heb nog gehoord van mijn opa dat hij in zijn tijd eiwit gebruikte. Een paar eiwitten en heel lichtjes kloppen. Daarna over uw bier uitspreiden en normaal zou dat moeten uitzakken tot op de bodem. Tijdens het zakken zou het heel wat troebelheid meepakken. Weet niet of iemand al van dit gehoord heeft.

Jou Opa is uniek in zijn soort ! die moet je koesteren, maar vooral niet nadoen !! :D :D

Ondertussen heb ik al 4 brouwsels gemaakt. De laatste 2 zijn nog maar net op de fles. Maar de eerste 2 smaken goed.

Iets wat goed is moet je niet veranderen !

Niet dat ik kraakheldere bieren wil.

Waarom dan al deze vragen. Ze smaken goed en je hoeft ze niet helder ! What more do you need ?  ???  Anders gewoon wat langer en wat kouder lageren.

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #19 Gepost op: 26-04-2007 20:50 u »
Ik heb nog gehoord van mijn opa dat hij in zijn tijd eiwit gebruikte. Een paar eiwitten en heel lichtjes kloppen. Daarna over uw bier uitspreiden en normaal zou dat moeten uitzakken tot op de bodem. Tijdens het zakken zou het heel wat troebelheid meepakken. Weet niet of iemand al van dit gehoord heeft.

Wel van gehoord, heel merkwaardig, zowel het doel als de methode.

Offline Brouwerken

• Junior lid
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 26-04-2007 20:52 u »
Ik lager ongeveer een twee tot drie weken in de kelder. Daar is het in de winter 13 graden en in de zomer 18 graden. Dus temperaturen liggen daartussen. Ben content van mijn bieren. Allemaal blonde tripel en 9 graden. Volgend brouwsel eens iets ander proberen. Wou gewoon even peilen of iemand van jullie iers mos of zo gebruikte.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #21 Gepost op: 26-04-2007 21:17 u »
Wou gewoon even peilen of iemand van jullie iers mos of zo gebruikte.

Zucht... Kunnen we dat woord niet verbieden/verbannen van dit forum? Of het product in de amateurbrouwwereld verbannen?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 26-04-2007 21:46 u »
Oscar,

Ik denk dat Brouwwerken nog niet weet dat je Iers mos gewoon niet moet gebruiken omdat het meer problemen kan geven dan dat het ook maar iets toevoegt aan de kwaliteit van je bier.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 26-04-2007 22:32 u »
Citaat
Nee, geen !!

Oscar, relax...   8)

Een helder bier is leuk, maar ik heb een @#*&%$-hekel aan bier wat slecht schuimt.
Dus ik kom ook eigenlijk het liefst niet meer onder de 60 graden bij het maischen (hooguit 10 min).
Uiteindelijk trekt de boel toch wel bij.

Ik heb een tijd zonder problemen Iers mos gebruikt tot dat geintje van vorig jaar op het forum.
Er ligt nu nog steeds die foute zending in de winkels.

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
« Reactie #24 Gepost op: 26-04-2007 23:47 u »
Mijn biertjes worden altijd helder behalve mijn laatste witbier maar dat hoort zo :) ik gebruik nooit toevoegingen zoals Iers mos, nergens voor nodig.

Tags: helderheid bier