Moet ik me zorgen om vergisting maken?

Gestart door Sjoerd, 02-01-2018 19:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjoerd

Besten,

Mijn wort staat nu bijna 5 dagen te vergisten met W3522. SG is gezakt van 1080 naar 1030. Daar moeten nog zeker 10 punten vanaf. Echter is hij de laaste dag maar 4 puntjes gezakt. Ik het vat gisteren gezwenkt omdat ik weet dat deze gist snel zakt. Hij blubt nu, een dag later nog om de 10 seconden. Ik had een 2,4 l giststarter voor 25 l wort. Vraag is dus of ik me zorgen moet maken, of dat hij hem wel verder trekt de komende dagen. Temp staat op 20,5. Ik heb deze gist niet eerder gebruikt, ken het verloop dus niet goed. Ik hoor graag. Gr Sjoerd

bjorri


Sjoerd


William

Hoeveel gist zou voldoende moeten zijn.

Waarschijnlijk gewoon geduld hebben. Die gaat er wel komen!

Sjoerd

Nu een dag later, met een blub om de 11 seconden slechts 1 puntje gezakt, staat nu op 1029.  Dat is toch echt wel te hoog. Heb het vat nog een keer gezwenkt in de hoop dat ie wat actiever wordt. Ik overweeg een paar gram gistvoeding in een beetje water te koken en deze vervolgens afgekoeld toe te voegen. Is dit een optie? Voor een fatsoenlijke tripel moet ie toch zeker naar de 1022.

pippakillinova

Citaat van: Sjoerd op 03-01-2018  20:12 uNu een dag later, met een blub om de 11 seconden slechts 1 puntje gezakt, staat nu op 1029.  Dat is toch echt wel te hoog. Heb het vat nog een keer gezwenkt in de hoop dat ie wat actiever wordt. Ik overweeg een paar gram gistvoeding in een beetje water te koken en deze vervolgens afgekoeld toe te voegen. Is dit een optie? Voor een fatsoenlijke tripel moet ie toch zeker naar de 1022.

Als ik goed reken ben je er dan volgende week, toch? 1 sg-punt per dag is zo slecht nog niet voor een zwaar bier op nagisting hoor.
Ik heb al 6 weken een barley wine staan. Als hij 1 punt per week daalt mag ik blij zijn.  ;)

Jacques

Citaat van: pippakillinova op 03-01-2018  20:17 uAls ik goed reken ben je er dan volgende week, toch? 1 sg-punt per dag is zo slecht nog niet voor een zwaar bier op nagisting hoor.
Ik heb al 6 weken een barley wine staan. Als hij 1 punt per week daalt mag ik blij zijn.  ;)

Volgende keer nog meer gist enten...
Bij een zwaar bier heb je heeeel veel medewerkers nodig.  :)

Sjoerd

Ik heb gezwenkt en wat gistvoeding toegevoegd. Is vervolgens snelller gaan bubbelen. Net, een halve dag later gemeten, nog steeds 1029 en bubbelt inmiddels weer om de 11 seconden. Ik ben er dus bang voor dat hier geen 7-9 punten meer vanaf gaan. Is 2 liter water toevoegen nu ook nog een optie? Dan verdun ik namelijk tot 1022.

pippakillinova

Citaat van: Sjoerd op 04-01-2018  10:19 uIk heb gezwenkt en wat gistvoeding toegevoegd. Is vervolgens snelller gaan bubbelen. Net, een halve dag later gemeten, nog steeds 1029 en bubbelt inmiddels weer om de 11 seconden. Ik ben er dus bang voor dat hier geen 7-9 punten meer vanaf gaan. Is 2 liter water toevoegen nu ook nog een optie? Dan verdun ik namelijk tot 1022.

Waarom zou je niet een weekje wachten en dan nog eens meten?

jaapz

De boel staat net een dagje of 7 te vergisten, laat het inderdaad nog een week staan en meet dan nog eens
Verdunnen kan altijd nog

Sjoerd

Geduld is niet mijn beste kwaliteit, dus toch maar weer even gemeten. Gistvoeding heeft gewerkt, hij pruttelt langzaam door, SG gezakt naar 1025, vertrouwen is weer terug. Gr Sjoerd

Jacques

Citaat van: Sjoerd op 04-01-2018  10:19 uIk heb gezwenkt en wat gistvoeding toegevoegd. Is vervolgens snelller gaan bubbelen. Net, een halve dag later gemeten, nog steeds 1029 en bubbelt inmiddels weer om de 11 seconden. Ik ben er dus bang voor dat hier geen 7-9 punten meer vanaf gaan. Is 2 liter water toevoegen nu ook nog een optie? Dan verdun ik namelijk tot 1022.

Verdunnen om zo het SG te verlagen is geen optie. Het gaat om het vergistingspercentage en niet om de absolute waarde dat in een recept staat.

Moii overigens dat het bier weer aan het gisten is. We hebben hier op het forum meer berichten gezien dat dit geholpen heeft. De gist mag niets tekort komen. Als je weinig gist ent krijg je een grotere gistgroei. Als er te weinig mineralen zijn die de gist nodig heeft stopt de gistgroei. De remedie om herhaling te voorkomen is meer gist enten, gistvoeding geven en het wort beluchten.

Sjoerd

Inmiddels SG van 1020, blubt bij 22,5 graden nog altijd om de 10-11 seconden. Nu vraag ik me af wat wijsheid is. Wort zit morgen 12 dagen in het gistvat. Eigenlijk wilde ik morgen lageren. Ik ben een paar dagen weg voor mijn werk, dus als ik het morgen niet doe, dan wordt het zaterdag hevelen na 16 dagen. Ik wil hem 2 weken lageren op 20 graden. Wat zouden jullie doen?

Jeukstaardt

Ik zou nu niet lageren. Dan maar zaterdag. De gist bepaalt wanneer die klaar is en dat is ie nog niet.
Door te lageren kap je de vergisting af. Kun je problemen krijgen met teveel koolzuur straks in de hergisting.

hansHalberstadt

Vrijwel zelfde probleem.
Deze gist gebruikt van vorig brouwsel 6 dagen in de koelkast bewaard en toen zwaar donker bier mee gebrouwen 50 liter SG 1090.

Wort belucht en nogmaals belucht na 6 uur ging in het begin als een speer van 24 Brix (1098)  maar nu gestopt bij 15 Brix na ruim een week. (1035) ik ben nu wat verse gist aan het opkweken wat ik dan laat bezinken en in na afhevelen in overmaat toevoeg aan ca 100 ml bier om te zien of het Sg dan nog zakt met overmaat verse gist. Zo weet ik of de gisting is blijven steken of echt is uitgegist bij 1035. Blijkbaar is als gisting is gestopt zelfs deze hoeveelheid slurry @ 2 x beluchten van de hoofdwort niet voldoende om 50 liter wort van 1098 te vergisten. We zullen zien. 

Sjoerd

Ook nu nog aan het gisten, blubt om de 12 seconden. Als ik hevel in mandfles en lager vervolgens op 20 graden, dan breek ik de vergisting toch niet af? Ben een beetje bang voor negatief effect dode gist onder in gistvat als ik hem er nog langer in laat zitten, of hoef ik me daar niet zo druk over te maken?

Jeukstaardt

Op die manier...
Lageren betekent voor mij koud zetten om gist een dergelijke te laten uitzakken en het bier te laten klaren.
Jij bedoelt overhevelen voor de nagisting. Kun je doen. Zijn heel wat topics aan gewijd met evenzoveel voor,- en tegenstanders.

Martijn0172

Ik brouw nu sinds ongeveer 14 maanden, sinds september dit jaar hevel ik niet meer over en laat ik alles in het zelfde vat. Sindsdien smaken mijn bieren beter.

Ik beweer niet dat het (alleen) hierdoor komt. Ik heb meer veranderingen doorgevoerd, zo brouw ik nu met een braumeister. Zet ik de hoofdgisting aan de lage kant en nagisting aan de hoge kant wat betreft de aanbevolen temperaturen. Wanneer de SG niet meer daalt cold crash ik naar 3-6C voor 3 tot 4 dagen en hierna bottelen. Meestal duurt dit in totaal 2,5 - 3 weken. Maar heeft ook een keer 6 weken geduurd door een vakantie. Hierna minimaal twee weken in de hergisting bij 22-25 ºC tot de koolzuur voldoende is.

Mijn punt is dat overhevelen niet noodzakelijk is en zeker als beginnende brouwer, waar ik mijzelf zeker onder beschouw, kan je beter minder handelingen doen. Hoe minder handelingen, hoe minder kans dat je fouten maakt is mijn idee.

Sjoerd

Ik gist altijd op 20 of 21 graden, soms schroef ik hem na een paar dagen iets omhoog. Bijna altijd na 7 dagen hevel ik hem in een mandfles, dan 2 weken op 15 graden, voor mij inmiddels een meer dan beproefde en bewezen methode. Een beetje fatsoenlijk hevelen is toch niet zo ingewikkeld?

Jeukstaardt

Ik begrijp die twee weken op 15 graden niet zo. Wat bereik je daarmee?
Dat overhevelen, ok. Ik doe het ook, maar niet altijd.
Als je vergisting klaar is en je hebt een min of meer stabiel SG, wat voegen die 2 weken op 15 graden dan toe?
Waarom dan niet op bijvoorbeeld 3 graden?



JamMasterJustin

Ik hevel in beginsel evenmin over. Meer gedoe, meer risico's op infecties en niet per se betere bieren. En ik vind het moment uitermate lastig te bepalen. Mijn meeste bieren zijn uitgegist binnen een week of 3. Lageren doe ik niet al te lang of soms zelfs warm (tip van Oscar, dacht ik).

Als ik jou was, zou ik simpelweg even wachten. En zeker niet koud lageren als de nagisting nog bezig. Als het blubt, blubt het. Dat kun je (zonder al te veel poespas) niet op een goede stoppen en gaat naar verwachting problemen opleveren bij de hergisting als je niet weet hoeveel hergisting er in de fles gaat plaatsvinden.

EBC

Citaat van: hansHalberstadt op 08-01-2018  23:59 uvrijwel zelfde probleem
deze gist gebruikt van vorig brouwsel 6 dagen in de koelkast bewaard en toen zwaar donker bier mee gebrouwen 50 liter SG=1090.

wort belucht en nogmaals belucht na 6 uur ging in het begin als een speer van 24 brix (1098)  maar nu gestopt bij 15 Brix na ruim een week. (1035) ik ben nu wat verse gist aan het opkweken wat ik dan laat bezinken en in na afhevelen in overmaat toevoeg aan ca 100ml bier om te zien of het Sg dan nog zakt met overmaat verse gist. zo weet ik of de gisting is blijven steken of echt is uitgegist bij 1035. blijkbaar is als gisting is gestopt zelfs deze hoeveelheid slurry @ 2 x beluchten van de hoofdwort niet voldoende om 50 liter wort van 1098 te vergisten. We zullen zien.

Je hebt altijd jonge (nieuwe generatie) cellen nodig. Bij hergebruik van slurry moet je niet teveel gist geven, anders vermenigvuldigen ze niet.  De hergebruikte cellen zijn 'afgewerkt' en stoppen dan voortijdig.
Remedie? Altijd starter maken.

Vloeibare gist blijft een zeer moeilijke materie. Met droge gist zouden veel hobbybrouwers veel betere bieren maken.

Edwin brouwt

Even weer terug naar het (te) hoge eind sg: kan het zijn dat je minder vergistbare suikers hebt en dus meer onvergistbare? En dat je dan nooit op de berekende eind sg terecht komt?


Ik heb er nu 1 in de mandfles zitten die gestart is met 1062 maar niet lager komt dan 1029. Echt geen borrel meer te zien voor meer dan een week. En ik heb teveel dan teveel weinig (droge) gist gebruikt.


Kan dat?

EBC

Citaat van: EdwinBrouwt op 10-01-2018  09:19 uEven weer terug naar het (te) hoge eind sg: kan het zijn dat je minder vergistbare suikers hebt en dus meer onvergistbare? En dat je dan nooit op de berekende eind sg terecht komt?

Indien je een 'gemiddeld' maischschema gebruikt hebt, nee.
Indien je 60 °C hebt overgeslagen, of fouten hebt gemaakt, ja.

Citaat van: EdwinBrouwt op 10-01-2018  09:19 u... En ik heb teveel dan teveel weinig (droge) gist gebruikt.

??? wat bedoel je?

brouwerwaldonk

Citaat van: EBC op 10-01-2018  07:47 uJe hebt altijd jonge (nieuwe generatie) cellen nodig. Bij hergebruik van slurry moet je niet teveel gist geven, anders vermenigvuldigen ze niet.  De hergebruikte cellen zijn 'afgewerkt' en stoppen dan voortijdig.
Remedie? Altijd starter maken.

Vloeibare gist blijft een zeer moeilijke materie. Met droge gist zouden veel hobbybrouwers veel betere bieren maken.
Wat is er dan toch zo moeilijk aan een vloeibare starter maken. Ik ben in 1990 begonnen met graanbrouwen en heb sindsdien altijd voor elk brouwsel een nieuwe starter gemaakt. Ik vind daar helemaal niets moeilijk aan en al mijn bieren zijn op 5 tot 10 dagen mooi uitgegist tot 1005 - 1012.

Ik moet er eerlijkheidshalve wel bij vermelden dat ik enkel werk met een 8 tal authentieke brouwerij gisten verkregen via via, die ik bewaar op schuine buis in mijn gistbank. Voor elk brouwsel begin ik met een oogje gist in 2ml steriel wort en elke dag schaal ik op met het 5 à 10 voudige steriel wort van het vorige brouwsel. Ik schep het na 30 min koken uit de kokende ketel in flessen die overvol gevuld worden en direct afgesloten met een kroonkurk. Oude gist hergebruiken doe ik nooit. Ik maak voor elk brouwsel van 45L een starter van 1,6L, nooit een stilvallende gisting gehad.
Af en toe doe ik een telling op de microscoop om te weten hoeveel jonge actieve gistcellen er in mijn starter zitten en meestal zijn dat er meer dan 200 miljoen in elke ml.   

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.