Sparkling cider

Gestart door steyr540, 17-01-2018 17:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

steyr540

Beste allemaal,

Afgelopen najaar heb ik appelsap geperst en dat laten vergisten tot cider. Dit was erg zuur uitgevallen dus heb ik neerslag kalk( een ontzuurder) toegevoegd, de zure smaak is daarmee goed weg getrokken. Heb probleem nu is dat ik bang ben dat de gist niks meer doet (ik heb korrel gist toegevoegd) en ik dus geen vergisting op fles meer krijg. Ik wil niet met ontzettend zoete meuk blijven zitten. Wat is nu verstandig om te doen? De cider overhevelen zodat de dode gist en neergeslagen kalk achter blijft en in het nieuwe vat er weer gist bij gooien en bottelen? Of wachten dat de gist de rest suikers verteert? Als jullie betere suggesties hebben hoor ik dat graag!

Het begin SG was 1059 en heb er 12 gram suiker per liter bij gedaan. Het SG op dit moment is 1026.

Erik Z

Hoe smaakte het appelsap? Cider is een natuurproduct, de basis is het sap. Als het sap zuur is wordt de cider zuur. Als het sap niet zuur was, heb je een infectie. Na een aantal maanden zou je most uitvergist moeten zijn. Je schrijft over een zoete meuk. Is dat wat nu in je vat zit? Dan heeft je gist niets gedaan, (tenzij je een zoete gist hebt gebruikt natuurlijk).

steyr540

Het appelsap smaakte zoet met wat zuur op de achtergrond, dat de cider zo zuur was is niet direct het probleem en ook opgelost met de neerslag kalk. Het probleem is vooral dat de vergisting nu stil is gevallen (misschien wel door de hoge zuurgraad) terwijl ik een gist heb gebruik voor droge cider. Ik vraag me nu af wat de beste stap is om de vergisting weer opgang te krijgen. Ik heb ergens gelezen (weet niet meer waar en ben er ook niet helemaal zeker van) dat fruitsuikers helemaal vergistbaar zijn. Daarom vind ik het raar dat de cider niet verder doorgist na een SG van 1.026. Ook ben ik bang dat de cider niet hergist als ik deze bottel en er dus geen koolzuur in komt.

Jacques

Citaat van: steyr540 op 18-01-2018  20:43 uHet appelsap smaakte zoet met wat zuur op de achtergrond, dat de cider zo zuur was is niet direct het probleem en ook opgelost met de neerslag kalk. Het probleem is vooral dat de vergisting nu stil is gevallen (misschien wel door de hoge zuurgraad) terwijl ik een gist heb gebruik voor droge cider. Ik vraag me nu af wat de beste stap is om de vergisting weer opgang te krijgen. Ik heb ergens gelezen (weet niet meer waar en ben er ook niet helemaal zeker van) dat fruitsuikers helemaal vergistbaar zijn. Daarom vind ik het raar dat de cider niet verder doorgist na een SG van 1.026. Ook ben ik bang dat de cider niet hergist als ik deze bottel en er dus geen koolzuur in komt.

Heb je de mogelijkheid om de pH te meten? Een te hoge pH kan inderdaad er voor zorgen dat de gist niet goed kan werken.

steyr540

Sorry voor mijn late reactie. Helaas heb ik nog geen pH meter (deze staat wel op het verlanglijstje). De smaak was echter heel zuur maar niet zoals een geuze of infectie, ik beschrijf het het beste als heel droog zuur.  Nu smaakt het minder zuur. Daarom heb ik nieuwe gist besteld en hoop dat de cider hiermee nog wat door gist en ik vervolgens ook kan gaan  hergisten op fles.

Ik hou jullie op de hoogte!

Koen S

Je bent spijtig genoeg helemaal verkeerd gestart. Wijn maken doe je op een andere manier dan bier, met andere principes. Wanneer je fruit is uitgeperst en je bekomt sap (in jouw geval appelsap), moet je eerst de zuurtegraad bepalen, dit heeft niets te maken met pH: het gaat om het aantal gram zuur (appelzuur, wijnsteenzuur of citroenzuur) per liter sap. De ideale zuurtegraad van je sap is 7. Ligt die hoger, dan moet je ontzuren (verdunnen met water of sap dat minder zuur is of ontzuren met een product als calciumcarbonaat.) Is je sap niet zuur genoeg, dan moet je zuur toevoegen.
Het bepalen van de zuurtegraad doe je bv. met de acidometerset van Vinoferm:
https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/wijnbereiding/meetinstrumenten/zuurmeting/d/acidometer-vinoferm-kompleet
Als je zuurtegraad niet rond de 7 zit, zal je problemen met de gisting blijven hebben, extra gist toevoegen heeft weinig zin.
Meer over zuurtegraad bij wijn:
http://www.brabantsewijnbouwers.nl/index.php?section=14&page=190&student=1115

Jacques

Goede opmerking Koen. In mijn reactie heb ik het over de pH. Maar bij wijn inderdaad over zuurtegraad. Een hoge zuurtegraad betekent een lagere pH. Overigens kan ook een lage pH de vergisting remmen. Bij een pH tussen de 4,5 en 5,5 groeit (bier)gist het beste.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.