Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Nieuw op dit forum: Arjen  (gelezen 590 keer)

Offline Arjendv

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
Nieuw op dit forum: Arjen
« Gepost op: 02-01-2018 14:40 u »
Hallo medebrouwers. Ik ben al een paar jaar aan het brouwen maar had me nog niet eerder verdiept in de "community"  ;)
Voorheen brouwde ik meestal vanaf een pakket, maar sinds mijn verjaardagscadeau (een brewmonk) ben ik begonnen met moutbrouwen.
Op het moment dat ik me hier voorstel zit mijn eerste brouwsel nog in de hoofdvergisting. Dus erg spannend wat het gaat worden.

Op onderstaande Youtube-link kan je de "storm" in mijn gistvat zien. (macro-opname)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Easywoods

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
Re: Nieuw op dit forum: Arjen
« Reactie #1 Gepost op: 02-01-2018 20:33 u »
Welkom op het forum, je gist is druk aan het werk  :brouwen: :biersmile:

Offline Ansius

• Super lid
  • Het komt er niet uit!
« Reactie #2 Gepost op: 02-01-2018 20:54 u »
Zit er een barst in het glas?

Offline tommyg

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 03-01-2018 08:13 u »
Welkom Arjen!
Wat een geruststelling, jou brouwsel ziet hetzelfde uit als de mijne. Bruisde de eerste 24u net zoveel en qua troebelheid ook hetzelfde.

Offline bjorri

• Senior lid
  • eeuwige beginner
« Reactie #4 Gepost op: 03-01-2018 08:57 u »
Leuk om te zien dat er horizontale beweging is. Had eigenlijk voornamelijk een op en neergaande stroom verwacht door CO2 bubbels en warmte. Kennelijk is er meer dan dat wat voor beweging zorgt.

Offline Arjendv

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 18-01-2018 14:01 u »
Ha, fijne reacties. Dank jullie wel.

@Ansius: Nee, het is geen barst, maar een haar (en een kras) het is een pet-fles dus veel barst zal daar niet in komen. Maar je kan aan het schuim wel zien dat het een macro-opname is.

@tommyg: Ja, schuimen doet het bij meestal wel. Soms wat minder en soms wat meer. En soms komt het dwars door mijn waterslot. Dan moet ik even een slangetje aanbrengen.

@bjorri: Ik denk dat die horizontaalbeweging komt door wervelingen. Het CO2 zorgt voor een opwaartse stroom. Er zal dus ook een neerwaartse stroom moeten zijn (circulatie). En die twee stromen komen elkaar tegen en gaan dan wervelen.

Tags: