Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Verder doorgisten door afwijkende maischtemperaturen?  (gelezen 475 keer)

Offline leo18

• Junior lid
  • **
  • Land: be
  • Mijn donkere bier staat bijna op punt!
Verder doorgisten door afwijkende maischtemperaturen?
« Gepost op: 31-12-2017 17:22 u »
Voor mijn laatste brouwdag kocht ik een nieuwe alcoholthermometer. Ik doorloop hiermee het volledige brouwproces om bij het koken vast te stellen dat hij niet correct aangeeft: wort begint pas te koken bij zo 'n 105C. Mijn conclusie is dat de thermometer over het volledige bereik foutief aangeeft.
Niet direct een probleem. Alleen stel ik nadien vast dat mijn bier van een begin SG van 1,078 doorvergist tot 1,012 waar ik vroeger met Mangrove Jack's M44 nooit lager dan 1,020 raakte. Heeft het maischen bij afwijkende temperaturen met dit verder doorgisten te maken of is het toeval?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Land: nl
  • Bij twijfel, meer hop!
Re: Verder doorgisten door afwijkende maischtemperaturen?
« Reactie #1 Gepost op: 31-12-2017 17:35 u »
Bij lagere maischtemperaturen kun je een wort krijgen met een grotere vergistbaarheid.
Dus dat is inderdaad goed mogelijk. Als jij denkt te maischen bij 67-68 C en het is in werkelijkheid 62-63 C heb je meer makkelijk vergistbare suikers.
Of dat dan ook daadwerkelijk dit verschil in SG teweegbrengt bij dezelfde gist durf ik niet te stellen. Er zijn een hoop parameters van invloed op het vergistingsverloop.

Offline leo18

• Junior lid
  • **
  • Land: be
  • Mijn donkere bier staat bijna op punt!
« Reactie #2 Gepost op: 31-12-2017 18:31 u »
Bij lagere maischtemperaturen kun je een wort krijgen met een grotere vergistbaarheid.
Dus dat is inderdaad goed mogelijk. Als jij denkt te maischen bij 67-68 C en het is in werkelijkheid 62-63 C heb je meer makkelijk vergistbare suikers.
Of dat dan ook daadwerkelijk dit verschil in SG teweegbrengt bij dezelfde gist durf ik niet te stellen. Er zijn een hoop parameters van invloed op het vergistingsverloop.

Ik had ook een beetje meer bijgewarmd n enkele dagen langer vergist dan anders, kan natuurlijk ook de oorzaak geweest zijn.
Ik had overigens 45' op 62 en 15' op72 gemaischt, maar door de foute aflezing onbedoeld iets lager dus.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 31-12-2017 20:10 u »
60 graden geeft een hogere vergistingsgraad vanwegen grens dextrinase. Aantal dagen geleden heeft serge er iets over uitgelegd:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35712.msg539266.html#msg539266

Ik vind 1.020 sowieso wel erg hoog, zeker met het gebruikte maischschema.

Tags: