Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Zwaar bier: dextrose tijdens koken toegevoegd i.p.v. na hoofdvergisting  (gelezen 1369 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Zwaar bier: dextrose tijdens koken toegevoegd i.p.v. na hoofdvergisting
« Reactie #25 Gepost op: 03-01-2018 23:05 u »
Als je voldoende gist ent verloopt de vergisting uitstekend.
Ik zie geen enkele aanleiding om moeilijk te gaan lopen doen door achteraf een suikeroplossing te maken en vervolgens onnodig je gistvat te openen.

Wat ik overigens mis in deze discussie is of dat het ook een beter bier oplevert. Of wil men per se die laatste tiende procentjes alcohol er uit peuteren?

Voldoende gist enten zorgt er voor dat alle sneller gaat. Vele handen maken licht werk.  :) Dit zal zeker ook gelden als onder druk gepresteerd moet worden.

We hebben het overigens niet over en tiende procentje. In de tweede door mij genoemde test is het verschil 1,1% volume alcohol. Toch aanzienlijk.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #26 Gepost op: 03-01-2018 23:15 u »
Voldoende gist enten zorgt er voor dat alle sneller gaat. Vele handen maken licht werk.  :) Dit zal zeker ook gelden als onder druk gepresteerd moet worden.

We hebben het overigens niet over en tiende procentje. In de tweede door mij genoemde test is het verschil 1,1% volume alcohol. Toch aanzienlijk.

Gestrooid of gehydrateerd? ;) Dat maakt bij zware bieren echt verschil, en zou een verklaring kunnen zijn.
Ik was laatst bij Anders. Daar hydrateren ze ook, omdat ze anders dubbel zoveel gist moeten gebruiken voor hetzelfde resultaat.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 03-01-2018 23:23 u »
Gestrooid of gehydrateerd? ;) Dat maakt bij zware bieren echt verschil, en zou een verklaring kunnen zijn.
Ik was laatst bij Anders. Daar hydrateren ze ook, omdat ze anders dubbel zoveel gist moeten gebruiken voor hetzelfde resultaat.

Ik raad je aan het verslag te lezen van mijn laatste test...

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35777

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #28 Gepost op: 05-01-2018 22:20 u »

Ik vind die tests nogal veel van elkaar verschillen en vermoed dat er in enkele gevallen inderdaad te weinig gist is geent want zelf behaal ik hele andere resultaten.
Zo had ik laatst nog een quadrupel met 17,5% suiker toegevoegd tijdens koken.
SG zakte van 1102 naar 1009 in 8 dagen tijd wat neerkomt op een SVG van 91%.
De gebruikte gist is opgekweekt uit een flesje Rochefort.

Wat mij betreft zou die vergistingsgraad zelfs best wat lager mogen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 05-01-2018 22:50 u »
Ik vind die tests nogal veel van elkaar verschillen en vermoed dat er in enkele gevallen inderdaad te weinig gist is geent want zelf behaal ik hele andere resultaten.
Zo had ik laatst nog een quadrupel met 17,5% suiker toegevoegd tijdens koken.
SG zakte van 1102 naar 1009 in 8 dagen tijd wat neerkomt op een SVG van 91%.
De gebruikte gist is opgekweekt uit een flesje Rochefort.

Wat mij betreft zou die vergistingsgraad zelfs best wat lager mogen.

De enthoeveelheid zal zeker een rol spelen.
Maar ook als je een enthoeveelheid geeft zoals dat hoort zie je dat je een iets hogere vegistingsgraad krijgt.
In jouw geval is heb je overigens een prima vergistingsgraad gehaald. 12,5 % alcohol! Begrijpelijk dat je geen hogere SVG wilt.

Tags: