Hoge druk, gevaarlijk?

Gestart door Droefkalkoen, 29-12-2017 01:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Droefkalkoen

Ik heb het Arsegan Grand Cru startpakket gekregen van vrienden, dit was mijn eerste keer bierbrouwen. Het brouwproces verliep prima voor zover ik weet: het bier is klaar en smaakt prima. Eén klein probleem: de koolzuurdruk is erg hoog. Zo hoog dat het ontdoppen klinkt als het openen van een champagnefles en de kurken soms een eind de lucht in springen. Als het bier goed gekoeld is blijft het wel allemaal in de fles, geen 'gushing' dus. Soms komt de schuimkraag wel na een seconde of dertig heel rustig het flesje uitzetten, maar anders niet.

Mijn vraag is nu: hoe gevaarlijk is dit? Het krat staat gewoon in mijn keuken en ik wil dus geen exploderende flesjes als ik dat kan voorkomen.

Gegevens over het proces:
Het bier heeft vijftien dagen gegist op gemiddeld zo'n 18 graden.
Begin-SG: 1067, eind-SG: 1011.
Bij bottelen 8 g/L dextrosesiroop toegevoegd (ik had gelezen dat dextrose sneller zou vergisten en ik wilde natuurlijk het bier zo snel mogelijk proberen)
Na bottelen nog twee weken op 21 graden laten hergisten.

Tjardo

Welkom op het forum Droefkalkoen,

Voor de zekerheid zou ik de krat maar buiten zetten. Zit er niet ook veel te veel koolzuur in het bier als je het drinkt? 8 gram/L vind ik wel veel maar is niet buitensporig veel en van 1067 naar 1011 is best oke denk ik, ik hoop voor je dat het geen infectie is.

Jacques

Citaat van: Droefkalkoen op 29-12-2017  01:32 uIk heb het Arsegan Grand Cru startpakket gekregen van vrienden, dit was mijn eerste keer bierbrouwen. Het brouwproces verliep prima voor zover ik weet: het bier is klaar en smaakt prima. Eén klein probleem: de koolzuurdruk is erg hoog. Zo hoog dat het ontdoppen klinkt als het openen van een champagnefles en de kurken soms een eind de lucht in springen. Als het bier goed gekoeld is blijft het wel allemaal in de fles, geen 'gushing' dus. Soms komt de schuimkraag wel na een seconde of dertig heel rustig het flesje uitzetten, maar anders niet.

Mijn vraag is nu: hoe gevaarlijk is dit? Het krat staat gewoon in mijn keuken en ik wil dus geen exploderende flesjes als ik dat kan voorkomen.

Gegevens over het proces:
Het bier heeft vijftien dagen gegist op gemiddeld zo'n 18 graden.
Begin-SG: 1067, eind-SG: 1011.
Bij bottelen 8 g/L dextrosesiroop toegevoegd (ik had gelezen dat dextrose sneller zou vergisten en ik wilde natuurlijk het bier zo snel mogelijk proberen)
Na bottelen nog twee weken op 21 graden laten hergisten.

Klinkt als te vroeg gebotteld. Bij 18 ºC duurt de vergisting ongeveer 2 keer langer dan bij 21 ºC.

Overigens hoef je geen glucose te gebruiken voor de hergisting op de fles. Zo heel veel verschil in tijd voor de hergisting zit er niet tussen kristalsuiker en glucose.

Droefkalkoen

Hartelijk bedankt voor de informatie beiden. Vroeg te bottelen klinkt dan inderdaad aannemelijk. Ik zal de flesjes voor de zekerheid naar buiten verplaatsen.

Oscar

Citaat van: Jacques op 29-12-2017  14:11 uBij 18 ºC duurt de vergisting ongeveer 2 keer langer dan bij 21 ºC.

Wat een onzin zeg, sorry dat ik het zeg. Maar dat kun je echt niet zo zeggen. Toch een gebrek aan praktijkervaring zou ik haast zeggen, terwijl je al meer jaren brouwervaring hebt dan ik. Maar hier sla je toch even de plank mis...e.e.a is afhankelijk van de giststam en hoeveelheid gist en sterkte van je wort en samenstellen... En wellicht nog een tig parameters. ;)

Jacques

Citaat van: Oscar op 30-12-2017  00:17 uWat een onzin zeg, sorry dat ik het zeg. Maar dat kun je echt niet zo zeggen. Toch een gebrek aan praktijkervaring zou ik haast zeggen, terwijl je al meer jaren brouwervaring hebt dan ik. Maar hier sla je toch even de plank mis...e.e.a is afhankelijk van de giststam en hoeveelheid gist en sterkte van je wort en samenstellen... En wellicht nog een tig parameters. ;)

Wordt toch eens tijd dat je testjes gaat uitvoeren waarbij je alle parameters gelijk houdt op één na.

De vergistingstemperatuur heeft een zeer grote invloed op de snelheid van chemische en biochemische processen en daarmee op de vergistingssnelheid.

Hoe lager de temperatuur hoe langer de vergisting duurt. Al heel wat keren is dat hier op het forum gebleken. Vergistingen binnen één dag heb je wel bij 25 ºC, maar niet bij 18 ºC tenzij je heel veel gist geënt hebt. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.