Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Tripel met Chouffegist (w3522) bottelen  (gelezen 739 keer)

Offline Sjoerd

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Tripel met Chouffegist (w3522) bottelen
« Gepost op: 29-12-2017 10:04 u »
Besten,

Gisteren een tripel gebrouwen met Wyaest #3522. Deze gist heb ik nog niet eerder gebruikt. Het viel me op dat mijn giststarter zelden zo goed uitgezakt was in relatief korte tijd. Normaal hevel ik over in mandfles na een week, dan nog 2 weken in mandfles op 15 graden en dan direct vanuit mandfles hevelen in flesjes waar ik bottelsuiker ingedaan heb. Gaat altijd goed. Omdat deze gist zo goed uitzakt vraag ik me af of er wel genoeg gist voor hergisting meekomt in de flesjes. Graag advies. Gr Sjoerd

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Land: nl
Re: Tripel met Chouffegist (w3522) bottelen
« Reactie #1 Gepost op: 29-12-2017 10:54 u »
Hallo Sjoerd, hierbij mijn ervaringen met deze gist. Ik heb er twee keer mee gebrouwen, twee keer een starter gemaakt. Een keer was er zeel veel schuimopbouw en ben ik veel gist verloren met de starter. Een tripel van gebrouwen en deze keer verstokte de gist op 1025 en ging toen heel langzaam verder naar de beoogde SG. Ik heb toen gebotteld met T58, ik vond dit bier jong redelijk te drinken, na 2,5 maanden kreeg het veel koolzuur opbouw en ging de smaak ook achteruit. Toevallig staat er nu een blondbier met deze gist in de lagering. Nu een week bij 6,5 graden. Ik ga deze oudjaar bottelen en geen bottelgist toe voegen.

Uit de ervaringen uit dit forum haal ik ook niet uit dat bottelgist nodig is. Mijn idee is dus dat het ook niet nodig is, mogelijk dat de hergisting wat langer zal duren ? Mocht je bottelgist willen toevoegen zou ik voor de Fermentis F2 kiezen (en dus niet de T58)

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 07-01-2018 20:15 u »
Vandaag een week na de hergisting een flesje open gemaakt. Al zeer goed op druk en lekker smaakvol, ik denk dat de hergisting al volledig is zelfs, ik laat ze nog een week warm staan. Bottelgist is dus echt niet nodig.

Offline Sjoerd

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 07-01-2018 21:05 u »
Oke, helder, dank!

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 08-01-2018 09:09 u »
Je hoeft geen gist te zien met bottelen. Zelfs in mooi helder bier zit nog genoeg gist voor hergisting, tenzij je het erg lang hebt gelagerd. Als het binnen een maand na brouwen gebotteld wordt zit je altijd goed en daarna ook nog wel een tijdje.

Groet,
Hans

Offline HopSwiers

• Senior lid
  • Land: be
  • A beer a day keeps the doctor away!
« Reactie #5 Gepost op: 08-01-2018 14:33 u »
Dit is een saison gist, dus opletten met te vroeg bottelen. Want deze gist kan echt ver doorgisten! En te vroeg bottelen kan dus na een paar maanden leiden tot te veel koolzuurdruk.

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 08-01-2018 16:47 u »
Dit is een saison gist, dus opletten met te vroeg bottelen. Want deze gist kan echt ver doorgisten! En te vroeg bottelen kan dus na een paar maanden leiden tot te veel koolzuurdruk.
La Chouffe een saison?  :weetniet:

Offline HopSwiers

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 08-01-2018 16:53 u »
La Chouffe een saison?  :weetniet:

Mja dat staat in de titel. Daar kan ik niet aan doen :D maar de 3522 is wel een typische saison gist ;)

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 08-01-2018 20:11 u »
De type sasion staat niet in de omschrijving van Wyeast  :weetniet:

http://www.wyeastlab.com/yeast-strain/belgian-ardennes

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 08-01-2018 21:02 u »
De type sasion staat niet in de omschrijving van Wyeast  :weetniet:

http://www.wyeastlab.com/yeast-strain/belgian-ardennes
Je kunt er inderdaad volgens Wyeast inderdaad een heleboel mee brouwen maar geen saisons en 72 - 76 % SVG past daar ook niet helemaal bij.

Vergist in nummer met 3724?

Offline HopSwiers

• Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 09-01-2018 14:02 u »
Oeps! Ja foutje van mij  :police: Ik bedoelde inderdaad de 3724.

Tags: