Even voorstellen: Daan

Gestart door DeKeng, 28-12-2017 20:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: DeKeng op 17-01-2018  21:54 uKlopt helemaal.

Nog weer even een vraag, maar heb overgeheveld. Moet ik nu de tweede lading suiker toevoegen en dit weer laten staan? Of voeg je de suiker toe en daarna gelijk bottelen?
De ene handleiding zegt dit, de ander weer dat.

De suiker om koolzuur in je bier te krijgen voeg je pas toe bij het bottelen.
Dat is overigens niet echt een lading. 5 tot 8 gram per liter is voldoende.

DeKeng

Citaat van: Jacques op 17-01-2018  22:09 uDe suiker om koolzuur in je bier te krijgen voeg je pas toe bij het bottelen.
Dat is overigens niet echt een lading. 5 tot 8 gram per liter is voldoende.

Ik noemde het een lading maar is inderdaad maar iets van 52 gram.

Wat me verwarde was het feit dat er staat dat overhevelen niet hoeft als je geen 2e vat hebt. Betekent dit dan dat, ondanks dat de hoofdgisting "klaar is", dat je alsnog de nagisting moet doen, terwijl er dan geen activiteit meer is? Of voeg je dan de suikers toe om te bottelen?

Roep me even en halt toe als ik teveel (domme) vragen stel.

Jacques

De nagisting is de rustige vergisting direct volgend op de heftige hoofdgisting. Beter gezegd de hoofdgisting gaat geleidelijk over in de nagisting. Het is de gist die bepaalt wanneer de nagisting begint en niet de brouwer! Maar al te vaak wordt dat ten onrechte gedacht. Ook zonder over te hevelen vindt er een nagisting plaats.

Het is handig een bottelemmer te hebben. Als je bottelt uit het gistvat zul je snel te veel gist krijgen in je flessen. Dat kan een gistachtige smaak aan je bier geven.

DeKeng

Citaat van: Jacques op 17-01-2018  22:29 uDe nagisting is de rustige vergisting direct volgend op de heftige hoofdgisting. Beter gezegd de hoofdgisting gaat geleidelijk over in de nagisting. Het is de gist die bepaalt wanneer de nagisting begint en niet de brouwer! Maar al te vaak wordt dat ten onrechte gedacht. Ook zonder over te hevelen vindt er een nagisting plaats.

Het is handig een bottelemmer te hebben. Als je bottelt uit het gistvat zul je snel te veel gist krijgen in je flessen. Dat kan een gistachtige smaak aan je bier geven.

Ik heb ook gelezen dat extra suiker toegevoegd kan worden tijdens de nagisting. Is dat aan te raden? Of beter gezegd: kan het kwaad? Ik neem aan dat het ook voor extra koolzuur zorgt.
En als je dat zou doen, moet je dan alsnog suiker toevoegen voor de hergisting op de fles?
Ik neem aan dat het alcoholpercentage ook omhoog gaat, maar hoe bereken je dat?

Jacques

Citaat van: DeKeng op 18-01-2018  20:26 uIk heb ook gelezen dat extra suiker toegevoegd kan worden tijdens de nagisting. Is dat aan te raden? Of beter gezegd: kan het kwaad? Ik neem aan dat het ook voor extra koolzuur zorgt.
En als je dat zou doen, moet je dan alsnog suiker toevoegen voor de hergisting op de fles?
Ik neem aan dat het alcoholpercentage ook omhoog gaat, maar hoe bereken je dat?

Je kunt tijdens de nagisting suiker toevoegen. Daardoor stijgt het alcohoigehalte. Laatst is er een discussie geweest op het forum over het nut van een late suikergift. Deze discussie wil ik hier niet opnieuw voeren. Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35754.msg539742.html#msg539742

Voor het berekenen van het alcoholgehalte kun dit Excelbestand gebruiken.

DeKeng

Citaat van: Jacques op 18-01-2018  22:56 uJe kunt tijdens de nagisting suiker toevoegen. Daardoor stijgt het alcohoigehalte. Laatst is er een discussie geweest op het forum over het nut van een late suikergift. Deze discussie wil ik hier niet opnieuw voeren. Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35754.msg539742.html#msg539742

Voor het berekenen van het alcoholgehalte kun dit Excelbestand gebruiken.

Ik denk dat ik het eens ga proberen, als het geen kwaad kan.
Alleen al om de smaak ietsje zoeter te krijgen, gezien ik waarschijnlijk een iets hoger alcoholpercentage heb dan beoogd. Ik ga uit van 7g/L of is dit te veel?

Als ik dit zou doen, wat moet ik dan straks aanhouden bij het bottelen, qua suikers? Of hou je dan toch gewoon de verdere instructies aan zoals gebruikelijk?

Ik moet overigens zeggen dat het virus inderdaad is overgeslagen! Ik vind alle mogelijkheden zeer fascinerend

Jacques

Kristalsuiker vergist volledig. Daar krijg je geen zoete smaak van. Wel kan de alcohol die gevormd wordt een licht zoetige indruk geven.

7 g/L is de hoeveelheid die vaak gebruikt wordt bij het bottelen.

DeKeng

Citaat van: Jacques op 19-01-2018  17:35 u7 g/L is de hoeveelheid die vaak gebruikt wordt bij het bottelen.

Ik gaf maar een voorbeeld, waar ik aan dacht zeg maar.
Kan het geen kwaad om straks bij het bottelen weer suiker toe te voegen?

pippakillinova

Citaat van: DeKeng op 17-01-2018  21:54 uKlopt helemaal.

Nog weer even een vraag, maar heb overgeheveld. Moet ik nu de tweede lading suiker toevoegen en dit weer laten staan? Of voeg je de suiker toe en daarna gelijk bottelen?
De ene handleiding zegt dit, de ander weer dat.

Sorry dat ik zoveel vragen heb, maar misschien lees ik juist teveel waardoor ik verward raak haha

Ik vind het handig om de bottelsuiker te koken in wat water en het daarna (heet) in een schoon vat te gooien. Vervolgens giet ik in ditzelfde vat mijn te bottelen bier. Zo blijft de gistplak achter in het vorige vat en je kunt de suikeroplossing mengen met het bier zonder dat je gistresten opzweept. Dan bottelen! Ga ik morgen ook doen trouwens. :-)

Jacques

Citaat van: DeKeng op 19-01-2018  19:22 uIk gaf maar een voorbeeld, waar ik aan dacht zeg maar.
Kan het geen kwaad om straks bij het bottelen weer suiker toe te voegen?

Als je dat niet doet heb je plat bier...

De suiker die je toevoegt bij het bottelen wordt vergist in een afgesloten fles. Het koolzuur dat gevormd wordt kan niet weg omdat de fles is afgesloten. Het gevolg is dat je bier 'prik' krijgt.

DeKeng

Citaat van: Jacques op 19-01-2018  22:42 uAls je dat niet doet heb je plat bier...

De suiker die je toevoegt bij het bottelen wordt vergist in een afgesloten fles. Het koolzuur dat gevormd wordt kan niet weg omdat de fles is afgesloten. Het gevolg is dat je bier 'prik' krijgt.

Nee, dat snap ik.
Waar ik meer bezorgd voor zou zijn, mocht ik extra suiker tijdens de nagisting toevoegen, en dan de gebruikelijke toevoeging voor het bottelen, dat het dan teveel zou zijn.
Oftewel, exploderende flessen.

Maar, als dat niet het geval is, dan ga ik er ns mee experimenteren in de toekomst.
Bedankt voor de input

DeKeng

Citaat van: pippakillinova op 19-01-2018  19:48 uIk vind het handig om de bottelsuiker te koken in wat water en het daarna (heet) in een schoon vat te gooien. Vervolgens giet ik in ditzelfde vat mijn te bottelen bier. Zo blijft de gistplak achter in het vorige vat en je kunt de suikeroplossing mengen met het bier zonder dat je gistresten opzweept. Dan bottelen! Ga ik morgen ook doen trouwens. :-)

Succes 👍 zover ben ik helaas nog niet

Jacques

Citaat van: DeKeng op 19-01-2018  23:15 uNee, dat snap ik.
Waar ik meer bezorgd voor zou zijn, mocht ik extra suiker tijdens de nagisting toevoegen, en dan de gebruikelijke toevoeging voor het bottelen, dat het dan teveel zou zijn.
Oftewel, exploderende flessen.

Maar, als dat niet het geval is, dan ga ik er ns mee experimenteren in de toekomst.
Bedankt voor de input

De suiker die je toevoegt moet natuurlijk wel de tijd krijgen om te vergisten. Als je bijvoorbeeld suiker toevoegt een dag voordat je gaat bottelen en bij het bottelen ook nog eens 7 g per liter geeft wordt het koolzuurgehalte  in de fles te hoog. Maar wanneer de suikergift 5 tot 7 dagen voor het bottelen wordt gedaan hoef je daar niet bang voor te zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.